-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
-
PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
-
PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Allt är relativt, storleken också
-
PLUS
Duell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
-
PLUS
Krönika: Snabb mobil oavsett prestanda
-
PLUS
Intervju: Oppos Nordenchef om inträdet på svenska marknaden
-
PLUS
Krönika: Lanseringarna som skapar en lucka i tiden
-
PLUS
Nyheterna i Samsung One UI 8 på djupet
Kantar Worldpanel
Microsoft tappar stort på mobiler
Microsofts satsning på Windows 10 Mobile har inte gett avkastning i ökad försäljning, tvärtom.
Det faktum att Microsoft med Windows Phone inte lyckats bli en allvarlig konkurrent till Ios och Android ska inte förringa att man faktiskt ändå karvat ut en nisch som det tredje största mobilsystemet. Den nischen ser dock ut att erodera bort snabbt nu.
Windows 10 Mobile lanserades med mobiler som visserligen var tekniskt högpresterande, men designmässigt och marknadsmässigt frånvarande, och systemet i sig kändes halvfärdigt vid lansering. Detta har gjort att Microsoft inte bara misslyckats med att attrahera nya användare (vilket man inte ens försökt med), utan dessutom tappat en stor del av de lojala användare man hade.
Enligt Kantar Worldpanel, som sammanställer användarstatistik för olika mobilsystem i flera länder världen över, syns denna trend tydligt. I frankrike hade Windows Phone och Windows 10 Mobile 14,1 procent av användarna första kvartalet 2015, inte långt efter Ios på 19,4%. Den marknadsandelen har ett år senare rasat till 5 procent. Italien såg ett liknande tapp, från 14,4% till 6,3%. I europa som helhet minskade marknadsandelen från nära 10 procent till 4,9 procent.
Det enda land där Windows i mobilen såg en ökning, enligt Kantar, var Japan, och då från 0,4 till 0,5 procent av användarna.
Enligt Kantar har de flesta användarna som övergett Windows gått till Android, och då främst mobiler i mellanprisklassen, medan endast en mindre andel valt Ios.
