-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
-
PLUS
Krönika: Hoppet lever – IOS och Android kan visa innovationskraft
-
PLUS
Mobil svarar: Airtag-alternativ, mobil för hörapparat, Sony Xperia och bäst från Google
-
PLUS
Krönika: Sonys resa från störst till obefintlig
-
PLUS
28 mobilabonnemang för under 200 kronor i månaden
-
PLUS
Krönika: Mobilen halkade och störtade ner i asfalten
-
PLUS
I stället för Gmail: Bättre e-post i mobilen
Snabbladdad webbsida lönar sig
Mobil laddningstid blir snart en del av Googles sökrankning

Google har nu aviserat att man kommer att ta hänsyn till hur snabbt webbsidor laddar även på mobiltelefoner i sin sökrankning av webbsidor, något man sedan långt tillbaka gjort på desktopversionen av tjänsten.
Det är många kriterier som bedöms när Google avgör hur högt en webbsida ska hamna i sökresultaten. I många stycken tittar man på samma saker både när det gäller desktop och mobila sökresultat, men hittills har man inte brytt sig om hur snabbt sidorna laddar på mobiltelefoner. Den saken kommer det dock att bli ändring på från och med i juli, då man börjar plocka med den faktorn i bedömningen även på mobilsidan.
Inte så avgörande
Det låter måhända dramatiskt att en webbsida rankas lägre om den inte laddar tillräckligt snabbt, men genomslaget av förändringen ska inte överskattas. Laddningstiden är bara en av många faktorer man tar hänsyn till och det kommer även fortsättningsvis att vara relevans som är i särklass viktigast för rankningen. ”En långsam sida kan fortfarande rankas högt om den har bra och relevant innehåll” förklarar Google i ett blogginlägg. Förhoppningsvis kan förändringen få lite fart på laddningstiderna på mobilen i framtiden.