-
PLUS
Krönika: Bra jobbat! Du har simmat 1 meter – se alla uppgifter om ditt träningspass här
-
PLUS
Airpods: 11 tips för att hitta okända funktionerna och lösa vanliga problem
-
PLUS
Googles Pixel 10-lansering på djupet
-
PLUS
Krönika: När AI behöver en ständig övervakare
-
PLUS
Långtidstest: Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Krönika: När AI meckar med våra bilder utan att vi bett om det
-
PLUS
Allt du behöver veta om mobilens skärm
-
PLUS
Krönika: Tunnare telefoner som gör skillnad
-
PLUS
Specialtest: Dubbel batteritid med esim i Galaxy Watch 8 Classic
-
PLUS
Krönika: In i framtiden med en uråldrig mobil
Krönika: positionsbaserad marknadsföring
Mobil marknadsföring: mervärde mot integritet?

Mobil marknadsföring där kundens exakta position används innebär både för- och nackdelar, för alla berörda parter.
Mobil teknik, i synnerhet den som ger information om var du befinner dig, är än så länge relativt outforskad mark när det kommer till marknadsföring. Det är däremot ett område där mycket spås hända framöver, som påverkar dig och varumärken som vill nå ut till just dig. För det är just det som det handlar om, att som företag kunna nå ut till en specifik person, där den befinner sig, med sitt eget beteende.
Idag klickar du kanske – eller råkar klicka – på en banner i mobilen då och då. Sannolikheten att du på något sätt agerar på det du klickat på är fortfarande relativt låg, något som positionsbaserad marknadsföring har ambitionen att förändra. Framöver får du ett budskap som är anpassat till dig i mobilen. Dealen är enkel: du delger din position via bluetooth, wifi, GPS eller triangulering mot att du tar emot det lilla extra värde som kommer att få dig att handla en utvald vara i en specifik butik.
Vad är egentligen skillnaden jämfört med hur du använder din mobil idag, eller med allt du delar med dig med andra på exempelvis Facebook eller Instagram, kan man fråga sig. Vi lever redan nu i en värld där tröskeln för vad som anses vara helt privat har sänkts drastiskt.
Ja, det finns en viktig skillnad: Med positionsbaserade tjänster blir du mer medveten om att någon annan, det vill säga en butik, en arena eller varför inte din närmaste vårdcentral, vet var du befinner dig. Skillnaden handlar främst om att det blir synligt för dig att du är synlig för andra. Det fina är att det är helt upp till dig om du vill synas eller inte.
Vara synlig
Vara osynlig