-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
-
PLUS
Krönika: Hoppet lever – IOS och Android kan visa innovationskraft
-
PLUS
Mobil svarar: Airtag-alternativ, mobil för hörapparat, Sony Xperia och bäst från Google
-
PLUS
Krönika: Sonys resa från störst till obefintlig
-
PLUS
28 mobilabonnemang för under 200 kronor i månaden
-
PLUS
Krönika: Mobilen halkade och störtade ner i asfalten
-
PLUS
I stället för Gmail: Bättre e-post i mobilen
Storslam för mobil marknadsföring
Mobilannonsering slår svenskt tillväxtrekord

Widespace utklassar allt motstånd på Deloittes Sweden Technology Fast 50.
Sveriges snabbast växande teknologiföretag jobbar med mobilitet – och detsamma gäller morgondagens stjärnor. Det visar revisions- och konsultföretaget Deloittes årliga rankning Sweden Technology Fast 50.
Toppar årets listan gör Widespace, vars omsättningsökning på 27 930 procent under fem år inte bara krossar allt motstånd, utan även är den högsta tillväxt som någonsin synts i svenska Fast 50:s elvaåriga historia. Widespaces mobila annonsplattform vann en Guldmobil för Årets mobila marknadsföring 2103.
– Årets vinnare Widespace slår rekord i tillväxt i undersökningen genom att mer än dubblera tidigare års toppnoteringar, säger Erik Olin, partner på Deloitte.
Tajming är allt
– Flera bolag i årets ranking har nått stora framgångar inom online och mobil annonsering. Många andra företag har försökt sig på detta tidigare men med begränsad framgång. Det visar att det inte räcker med unik teknologi utan timing på marknaden är lika viktigt, fortsätter han.
Även på tredjeplatsen syns mobila annonser: PlayAd, som arbetar med videoreklam på både internet och via mobila plattformar, kniper bronset.
Adtraction arbetar med digitala marknadsföringslösningar – även mobila – och intar en fjärdeplats medan på plats fem hittas ännu ett mobiltföretag: operatören Beepsend, som genom egen infrastruktur och SMSC fokuserar på främst globala mobila meddelandetjänster och betalningslösningar.
Mobilt vinnande även i framtiden
Även morgondagens stjärnor fokuserar på mobilitet. Inom kategorin Rising Stars, som fokuserar på nystartade företag med snabb tillväxt och en potential att bli morgondagens Fast 50, vinner Seapilot, som har utvecklat ett navigationsverktyg för båtar som kan användas i olika mobila plattformar.
På andra plats finns Inteleon, vars tjänst SMS Park låter bilister betala bilparkeringen med ett sms. Tredjeplaceringen intar Vionlabs, vars digitala plattformar för distribution av film, musik och andra tjänster till mobila enheter vann Guldmobilen för Årets mobila innovation 2013.
Kundo, på plats fyra, erbjuder molntjänster för en effektivare kundservice och Adssets digitala reklam- och marknadsföringsplattform plattform har också fokus på mobilitet.
Hela Deloitte Sweden Technology Fast 50 går att ladda ner här.
