Kommer ikapp

Mobila annonser ökar mest

Foto: Jon Fingas/Flickr

In-appannonser är dubbelt så effektiva som mobila webbannonser, enligt en ny undersökning.

Publicerad Uppdaterad

Mobilt är det format som ökar mest på den digitala annonsmarknaden, då marknadsförare både börjar anpassa sin budget efter det ökande mobilanvändandet och dessutom har lärt sig använda formatet effektivt. 

Det slår Business Insider fast i en nysläppt rapport över det digitala annonseringslandskapet och förutspår att kurvan för investeringar i mobilmarknadsföring kommer gå fortsatt spikrakt uppåt. Med en genomsnittlig årlig tillväxttakt (CAGR) på 43 procent kommer det i USA år 2018 läggas 43 miljarder dollar på mobil annonsering.

Med ett mobilanvändande som mycket liknar det amerikanska är siffrorna även intressanta ur ett svenskt perspektiv och Business Insider lyfter även fram: 

  • Display- och videoannonsering ökar explosinsartat och kommer fortsätta göra det: den genomsnittliga årliga tillväxttakten fram till 2018 förutspås ligga på 96 respektive 73 procent.
  • Sök och sociala medier kommer även i fortsättningen att ta största delen av marknadsförningsbudgeten, inte minst genom att mobilers geopositionering effektiviserar sökannonser betydligt.
  • In-appannonser fungerar mycket bättre än mobila webbannonser, vilket även gäller globalt sett: klickfrekvensen ligger på 0,56 procent jämfört med 0,23 procent.
  • Riktade mobila annonser, inklusive realtids-annonsering (RTB) beräknas gå från en 6-procentig andel av investeringarna i mobila displayannonser till att 2018 ta 43 procent. 
  • MOBILIZE YOUR BUSINESS
    Mobil marknadsföring är ett av ämnena vi tar upp på Mobilbusiness konferens Mobilize Your Business. Lär du dig allt du behöver veta om mobil marknadsföring av Facebook, Expedia, Movember och flera stora svenska företag. Köp din biljett här.