- 
                    
                            PLUSOppo om Hasselblad, europeisk expansion och hur de ska lyckas
- 
                    
                            PLUSOneplus Sverigechef berättar om Oneplus 15 och AI på svenska
- 
                    
                            PLUSKrönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
- 
                    
                            PLUSDuell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
- 
                    
                            PLUSKrönika: Iphone Air kommer att floppa
- 
                    
                            PLUSNästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
- 
                    
                            PLUSKrönika: Allt är relativt, storleken också
- 
                    
                            PLUSDuell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
- 
                    
                            PLUSKrönika: Snabb mobil oavsett prestanda
- 
                    
                            PLUSIntervju: Oppos Nordenchef om inträdet på svenska marknaden
Appinnehåll får mer utrymme
Mobilvänligt ska rankas högre i Google
 
        Från och med den 21:a april kommer mobilanpassningen av webbsidor spela en större roll i Googles sökresultat.
– I och med att alltfler använder mobila enheter för Internet måste våra algoritmer anpassa sig till dessa användarmönster, skriver Google på sin Webmaster Central Blog.
Uppdateringen innehåller två huvudändringar. Den ena ändringen handlar om att en webbsidans rankning framöver påverkas mer än idag av hur väl mobilvänlig denna är. Google talar här om en ”betydlig inverkan” globalt, med start den 21:a april.
Den andra ändringen, som redan trätt i kraft, handlar om att Google kommer att visa mer relevant app-relaterat innehåll i sina sökresultat. Konkret innebär det att Google börjar använda information från indexerade appar när det gäller den rankning av sajter som visas för inloggade användare som själva har installerat appen i fråga. I klarspråk betyder det att app-relaterat innehåll kommer att synas mer framöver.
Enligt Michael Wahlgren, vd för Pineberry, är ändringarna väsentliga.
– Min  bedömning är att de som inte har mobilanpassade sajter kommer få en klart sämre synlighet vid mobila googlingar efter den 21:e april, säger han. 
 
    
 
         
         
         
         
         
        