Klockmässa

Modehus lanserar klockor med Android Wear

Diesel, Tommy Hilfiger och Hugo Boss släpper alla smartklockor med Android Wear 2.

Publicerad Uppdaterad

Det är en lång rad varumärken inom mode som nu ska konkurrera med traditionella teknikföretag med sina nya smartklockor. Den stora branschmässan för klockor, Baselworld, går just nu av stapeln och det är där som många nya smartklockor med Android Wear 2 lanserats.

Partner med Google

Sedan tidigare har det varit känt att Movado Group, som står bakom varumärken som Lacoste, Hugo Boss och Tommy Hilfiger skulle lansera klockor på mässan. De offentliggjorde ett samarbete med Google i början av mars och berättade redan då att klockorna var på väg. Det handlar dels om smartklockan Movado Connect som kommer i fem olika utföranden, men även om klockor som ska säljas under varumärkena Hugo Boss och Tommy Hilfiger.

– Vi är väldigt glada att inleda samarbete med Movado som är en av de mest ikoniska aktörerna i klockindustrin, sade David Singleton som ansvarar för utveckling inom Android på Google i samband med att nyheten släpptes.

Utöver bilder och informationen att klockorna ska släppas i höst och at de alla kör Android Wear 2. får vi dock inte särskilt mycket mer information om de olika modellerna. 

Fler vill vara med

Utöver de vi redan nämnt finns det fler som givit sig in på marknaden för smartklockor. Diesel är ytterligare ett varumärke som släpper egen smartklocka. Klockan heter Diesel On och drivs av Qualcomm Snapdragon Wear 2100. I Diesels fall så är det Fossil som står bakom klockan. Fossil arbetar förutom med Diesel även med varumärken som Armani och Burberry.

Källa