Inga Lenovo-mobiler till Sverige

Motorola i Sverige för att stanna

Motorola är det varumärke Lenovo kommer att använda i Sverige, och man kommer inte att märka om Lenovo-mobiler med Motorola-logga. Det berättar Simon Collinson, chef för Motorolas internationella satsningar.

Publicerad Uppdaterad

Motorola har ett förvånansvärt bra år bakom sig. Lagom till att Google sålde mobiltillverkaren till Lenovo hade man lyckats vända verksamheten för vad som en gång i tiden var en av världens största mobiltillverkare. I Europa var framgången ännu större, där växte man med 450 procent förra året.

I Sverige har Motorola vid det här laget en lång historia av att återlansera sig på marknaden för att sedan försvinna igen. Den senaste återlanseringen har tre kvartal bakom sig, och nu försöker man överyga om att man är här för att stanna denna gång.

- Vi har momentum nu även på den nordiska marknaden, och anställer folk lokalt för att kunna fortsätta växa, säger Simon Collinson när vi träffar honom på Mobile World Congress i Barcelona.

Simon Collinson, chef för Motorolas internationella satsningar.

Han förklarar att Lenovo valt Motorola som det varumärke man ska sälja i Norden, och vi kommer alltså inte få se några Lenovo-mobiler här, till skillnad från surfplattor och datorer. Inte heller ommärkta Lenovo-mobiler med Motorola-stämpel.

- Du kommer inte att få se samma mobil där den med röd framsida är Lenovo och den med blå Motorola. Motorola drivs som en separat avdelning av Lenovo, och det enda direkta samarbetet som är beslutat är att en del av Motorolas produktion som ligger hos tredje part nu flyttas till Lenovos produktionsanläggningar.

Simon Collinson påpekar också att man för första gången på länge har en komplett produktportfölj I Sverige, från budgetmobilen Moto E via Moto G, Moto X, Nexus 6 och så klockan Moto360. Nexus 6 och Moto360 har sålt bra i Sverige, men det är kanske framför allt Moto G som varit motorn i Motorolas tillväxt. Den har också varit en av redaktionens favoriter när vi ska rekommendera en ovanligt prisvärd mobil.

Med “bokstavstelefonerna” E, G och X har Motorola valt att lansera nya modeller med samma namn, trots att specifikationer och storlek ibland har skilt sig en hel del. Simon Collinson tror dock inte att det är förvirrande för konsumenterna.

- Vi skapade en franchise med Moto G, den mest framgångsrika smarta mobilen i företagets historia. Vi vill behålla folk i den familjen. Folk känner till Moto G och frågar efter den, och då ska det finnas en ny modell.

Tanken är att det bara ska finnas en E, G eller X på marknaden samtidigt, men Simon Collinson medger att det kan finnas två modeller med samma namn på marknaden under en övergångsperiod. Enligt vår erfarenhet kan denna period mycket väl vara ett år, vilket gör att det mer eller mindre permanent finns olika Motorola-mobiler med samma namn.

Simon Collinson är fullt medveten om att Sverige är en svår marknad, där de flesta mobiler säljs via operatörer och två tillverkare står för den allra största delen av mobilförsäljningen.

- När man har 0 - 1 procent av marknaden kan man ta verksamheten vart som helst. Sverige är en high end-marknad och vi har nu en bra high end-linje, och vi har bra relationer till Tele2 och Telenor som säljer våra mobiler.

Det viktigaste är dock att göra produkter som konsumenterna gillar. Om du tittar på Amazons kundbetyg ser du att vi snittar på 4,5, högre än någon annan mobiltillverkare. När återförsäljarna ser att konsumenterna gillar de produkter du gör hoppar de på, tror Simon Collinson.