https://www.mobil.se/nyheter/motorola-planerar-att-sl-ppa-ny-smartklocka
555779
Nyheter
Ska komma innan årets slut

Motorola planerar att släppa ny smartklocka

Motorola Motoactv från 2012.
Varken Moto X eller Moto G har blivit några succéer. Nu satsar Motorola på att släppa en ny smartklocka under året.

Motorola planerar att släppa en ny smartklocka innan årets slut. Det avslöjades nyligen av vice vd Rick Osterloh under ett panelsamtal på MWC 2014.

Enligt Osterloh ska den nya smarta klockan lyckas där andra - läs Samsung - har misslyckats. Två områden som Motorola särskilt inriktar sig på är själva formgivningen av klockan, samt batteritiden.

Han ville dock inte ge mer utförlig information om när den nya klockan ska släppas, eller hur mycket den kommer att kosta.

Gammal i gemet

I likhet med Sony, var Motorola tidigt ute när det gäller klockor med smarta funktioner. Träningsklockan Motorola Motoactv kom för drygt två år sedan, men nådde inte hela vägen som produkt. Klockan blev bland annat kritiserad för just bristande batteritid och design.

Mycket har hänt på två år för Motorola. Företaget har gått från att bli uppköpta av Google, till att nyligen säljas vidare till kinesiska Lenovo. Under samma period har Motorola också presenterat en helt ny riktning när det gäller smarta mobiltelefoner. Moto X och Moto G är två av de mest intressanta mobiler vi sett på länge - dels på grund av Moto X:s annorlunda lösningar för exempelvis röststyrning, dels för att Moto G lyckades kombinera ett lågt pris med förhållandevis bra prestanda.

Vända svackan med smart klocka?

Ingen av telefonerna har dock lyckats vända den negativa trenden för tyngda Motorola. Samtidigt har trenden med kroppsnära prylar - så kallade ”wearables” som klockor och armband - fått ett enormt genomslag under den senaste tiden.

Marknaden för uppkopplade prylar du bär på kroppen förväntas vara värd 19 miljarder dollar år 2018, skriver Cnet. Det är förmodligen en tung anledning till att Motorola bestämt sig för att ge sig in i leken igen.

Källa

Ämnen