-
PLUS
Krönika: Konsumentverket får städa när 2g och 3g stänger ner
-
PLUS
Krönika: Det här behöver Samsung göra för att lyckas 2026
-
PLUS
Så länge håller en mobil, snabbladdningens effekt och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Tre mobilhändelser som blir mina höjdpunkter 2026
-
PLUS
Mobil förutsäger mobilåret 2026 (del 1)
-
PLUS
Årets bästa produkter och viktigaste händelser – Mobil sammanfattar 2025
-
PLUS
Krönika: Okej, men hur agerar mobiloperatörerna i kaoset?
-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
Digitalt innehåll och förlängd omvänd bevisbörda
Nya konsumentköplagen: Enklare att reklamera fel på mobiler och digitala tjänster
Den 1 maj 2022 trädde en ny, uppdaterad version av konsumentköplagen i kraft. Den ger dig som konsument bättre möjligheter att reklamera fel på produkter.
En hel del har hänt med utvecklingen av de tekniska prylar som vi som konsumenter köper, så som mobiltelefoner och andra saker jämfört med 1990, året då konsumentköplagen vi vant oss vid trädde i kraft. Den nya versionen av konsumentköplagen som trädde i kraft 1 maj tar upp en hel rad med fördelar för dig som konsument, denna gång både när det gäller fysiska prylar och digitala tjänster och varor.
Förlängd omvänd bevisbörda
Ett exempel på en större förändring med den nya lagen har med reklamation att göra. Tidigare har fel och problem som uppkommer hos en vara setts som ursprungliga om de uppkommit inom sex månader från köpet, medan ursprunget på fel som uppkommer efter sex månader ska bevisas av köparen. Denna "omvända bevisbörda" förlängs nu till två år, där alltså bevisbördan ligger hos säljaren som måste bevisa att felet inte är ursprungligt.
Har du köpt en mobiltelefon som slutar fungera efter ett och ett halvt år efter ditt köp ligger det alltså på den du köpt produkten av att felet inte är ursprungligt. Möjligheten att reklamera en vara är fortsatt tre år med bevisbörda för köparen under det tredje året.
Uppdateringskrav & digitala tjänster
Nytt är också att enskilt tillhandahållande av digitalt innehåll eller digital tjänst får en omvänd bevisbörda under ett år. Detta innbär att man får möjlighet att reklamera programvara eller streamingtjänster på ett nytt vis som inte varit möjligt tidigare.
Som exempel kan de långa och svårlästa avtal som presenterats digitalt innan en tjänst startas, där företagen friskriver sig från det mesta, förlora sin vikt. En annan del i den nya konsumentköplagen är kraven på att säljaren måste erbjuda uppdateringar som är nödvändiga för att en vara eller tjänst ska stämma överens med det ursprungliga avtalet. Som exempel kan datorer och mobiltelefoner nämnas, med obligatoriska leveranser av säkerhetsuppdateringar.
Den uppdaterade konsumentköplagen togs i bruk 1 maj 2022 och omfattar handel från och med samma datum. Organisationen Sveriges konsumenter tror att den nya lagen leder till att fler konsumenter får rätt i tvister, samtidigt som incitamenten för att ta fram varor med högre kvalitet ökar hos tillverkarna.

