Motsägelsefullt om smartklockor

Nya siffror visar tvärt om

Efter att Canalys rapporterat en ökning av försäljningen av smartklockor med 60 procent samtidigt som IDC rapporterar en halvering av försäljningen står det framför allt klart att ingen vet säkert hur många smartklockor som säljs.

Publicerad Uppdaterad

Härom veckan rapporterade vi att undersökningsföretaget IDC såg en halvering av försäljningen av smartklockor för tredje kvartalet i år, från 5,6 miljoner samma kvartal året innan till 2,7 miljoner enheter.

Nu är det konkurrenten Canalys som gjort en likadan rapport, och de håller inte med, om vi säger så. Enligt deras siffror såldes det 6,1 miljoner smartklockor under tredje kvartalet 2016, vilket var 60 procent mer än deras uppskattning av samma kvartal året innan.

Det är rätt stor skillnad mellan 6,1 miljoner och 2,7 miljoner får ni hålla med om, så låt oss titta mer i detalj på siffrorna. IDC får det till att Apple sålt 1,1 miljoner Apple Watch av alla modeller under kvartalet, medan Canalys anser att Apple skeppat 2,8 miljoner klockor. Att Apple Watch Series 2 släpptes i slutet av kvartalet kan ha rätt stor betydelse här. Givetvis var det många som avvaktade med att köpa en ny Apple-klocka när en ny modell var på gång, så små skillnader i tidsintervallet kan ha betydelse. Räknas till exempel förbeställningar, mäter man levererade till återförsäljarledet eller sålda till kund med mera? Det kan ge olika siffror, men i synnerhet precis när en produkt släppts.

IDC har Garmin på andraplatsen med 600 000 sålda enheter, och Samsung på tredjeplatsen med 400 000 enheter. Canalys har Samsung på andraplatsen med 1,1 miljoner levererade enheter medan Garmin enligt Canalys bara anses ha sålt 200 000 smartklockor. Här står det snabbt klart att ingen egentligen vet vad en smartklocka är. IDC hävdar att Samsung inte har någon ny produkt på marknaden eftersom Gear S3 är försenad, medan Canalys framhåller att Gear Fit, som lever i gränslandet mot aktivitetsarmband men absolut har alla funktioner man förväntar sig av en smartklocka, har sålt bra under kvartalet. Canalys verkar å andra sidan ha en hårdare definition av vilka av Garmins sportklockor som förtjänar att kallas smartklockor.

Canalys har Fitbit på tredjeplatsen. Företaget har en del produkter, såsom Surge och Blaze, som åtminstone nära nog kan räknas som smartklockor, men frågan är om dessa enheter sålt den dryga miljon som Canalys räknar med, eller om man inkluderat även fler enheter. Fitbit själva redovisar 5,3 miljoner sålda enheter av alla slag i sin kvartalsrapport, och hävdar att Blaze, Alta, Charge 2 och Flex 2 stod för 80 procent av försäljningen mätt i pengar, så det mesta tyder på att Canalys är generösa mot Fitbit och snåla mot Garmin i definitionen av smartklockor.

Ytterligare en möjlig källa till osäkerhet i siffrorna är att en del smartklockor, i synnerhet från Samsung, säljs bundlade med mobiltelefoner, och att Canalys har varit bättre på att spåra denna försäljning.

Det enda vi kan säga säkert från analysföretagens siffror är att ingen vet hur det går för smartklockorna, eller ens är säker på vad en smartklocka är.

Källa