-
PLUS
Nyheterna som gör mobilens batteri bättre
-
PLUS
Krönika: 7 års uppdateringar men laddkontakten är slut
-
PLUS
Duell: Vikbara Honor Magic V5 mot Samsung Galaxy Z Fold 7
-
PLUS
Krönika Apple Intelligence: Skrattretande
-
PLUS
Oppo om Hasselblad, europeisk expansion och hur de ska lyckas
-
PLUS
Krönika: Till botten med Oppo och Oneplus
-
PLUS
Oneplus Sverigechef berättar om Oneplus 15 och AI på svenska
-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
-
PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
Krönika
Pengar eller personuppgifter
»There is no such thing as a free lunch« heter det på engelska. När du tankar ner appar gratis betalar du oftast genom att ge bort viktig information om dig.
Det finns traditionellt sett tre stora kategorier av appar: de som är helt gratis, de som är gratis och tar betalt genom att visa reklam eller erbjuda köp inuti appen och till sist de som man betalar för, oavsett om de sedan även erbjuder möjlighet till köp inuti appen. Gemensamt för de flesta apparna i samtliga kategorier är att de samlar information om användaren. Den typ av data som samlas in varierar och kan inkludera geografisk information, telefonens ID-nummer, information om ålder och kön, ditt telefonnummer med mera.
Det finns ytterligare en kategori: appar som är gratis och knutna till en extern prenumeration och ett externt konto – appar som Dropbox, Spotify eller även nya Microsoft Office för Ipad som kopplas till ett Microsoft 365-konto. Även i dessa fall samlas information om dig, om det nu handlar om information som ska hjälpa leverantören att förbättra sin tjänst eller information som ska användas i kommersiellt syfte, direkt av leverantören eller av tredje part.
Mjukvara för att försvåra den här typen av spårning har funnits sedan tidigare på företagsmarknaden, men nu börjar den komma även för privatpersoner. Två exempel på det är Silent Circle-sviten, som finns förinstallerad i Geeksphones Blackphone, samt VPN-tjänsten Freedome. Det finns så klart ett »men«: Dessa mjukvaror är inte gratis. Att vara privat har nämligen ett pris.
Mycket av tillväxt och innovation på mobilmarknaden har drivits fram av aktörer vars affärsmodell handlar om att veta mer om dig för att kunna sälja riktade annonser. Frågan är om vi själva värderar våra privatuppgifter högt nog. För dessa aktörer är de i alla fall guld värda.
Bättre
Man kan få många användbara tjänster »på köpet« även om det ibland kan kännas olustigt att ge bort så mycket information om sig själv.
Sämre
Det finns två problem med insamling av data: Det är ofta oklart exakt vad som samlas in och i många fall har man inget val – godkänner man inte användarvillkoren får man inte använda tjänsten.
