-
PLUS
Mobil förutsäger mobilåret 2026 (del 2): Mobiltillverkarnas framtidsutsikter
-
PLUS
Krönika: Konsumentverket får städa när 2g och 3g stänger ner
-
PLUS
Krönika: Det här behöver Samsung göra för att lyckas 2026
-
PLUS
Så länge håller en mobil, snabbladdningens effekt och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Tre mobilhändelser som blir mina höjdpunkter 2026
-
PLUS
Mobil förutsäger mobilåret 2026 (del 1)
-
PLUS
Årets bästa produkter och viktigaste händelser – Mobil sammanfattar 2025
-
PLUS
Krönika: Okej, men hur agerar mobiloperatörerna i kaoset?
-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
Stöd för Swishh i SJ:s app
Populärt att betala tågbiljetten med Swish
På bara den vecka som gått sedan SJ införde möjligheten att betala biljetten med Swish har en stor del av resenärerna hakat på.
Det var en dryg vecka sedan SJ uppdaterade sin app och lade till betalningssättet Swish för biljettköp, utöver faktura och kortköp. Även på webben kan man nu köpa tågbiljett med Swish som betalningssätt.
Det gick tydligen hem, för bara en vecka efter att man lanserat funktionen betalar en tredjedel av de som köper biljetter med SJ i deras app med Swish. På webben är det en femtedel som betalar med Swish. Det framgår inte hur stor del det är av det totala biljettköpet, fortfarande lär det vara många som köper biljett i kassa eller automat, men det snabba genomslaget är ändå intressant. Många vill kunna betala saker med Swish, inte bara skicka pengar mellan privatpersoner.
Fortfarande finns det dock hinder för att betalning med Swish till företag ska slå igenom på bred front. Många kassasystem saknar möjlighet att korrekt bokföra Swishbetalningar, och transaktionskostnaden är för hög för mindre köp. Det här är förstås problem som är lättare att lösa för en stor organisation som SJ än för småbutiker.