Under andra halvåret 1999 och till och med i dag har mobiloperatörerna börjat sänka sina priser.
Prissänkningarna har skett i samband med att nya abonnemangsformer, som främst riktat sig till privatkunder, lanserats, enligt en färsk rapport från PTS, Post- och telestyrelsen.
Kunderna har fått lägre priser än tidigare på grund av att de har ringt på kvällar, då minutpriset i de nya abonnemangen varit lägre än annars.
Det är tydligt, när man läser rapporten, att en ökad konkurrens främjar låga priser.
Ett exempel på det är SMS-tjänsterna som blev en krona billigare hos samtliga operatörer strax efter det att Sense etablerade sig på marknaden med bland annat ett lägre pris på nämnda tjänst.
Trots detta är, utan tvekan, Sverige det dyraste landet att skicka SMS-meddelanden i.
Som ett exempel är det fem gånger så dyrt att skicka ett SMS-meddelande i Sverige, som i Danmark (som är det billigaste landet).
Sedan 1 maj är Telia, Europolitan och Tele 2/Comviq skyldiga att sälja överkapacitet på näten.
Avsikten är, naturligtvis, att marknaden ska öppnas för företag som inte har egna nätresurser.
Men de som tillhandahåller tjänster har det inte lätt i dagsläget, konstaterar PTS. Eftersom nätägaren vill göra en lönsam affär får troligen serviceprovidern en högre minutkostnad för trafiken än nätägaren själv.
Även leverantörer av innehåll får bita i det sura äpplet, då de av operatörerna tillåts förse endast en specifik operatör med tjänster.
- Det är paradoxalt. Inte minst eftersom det ju tillkommer fler innehållsleverantörer om de får större spelrum och om priserna blir lägre än vad de är i dag. Det gör i sin tur att allt fler konsumenter börjar använda tjänsterna, vilket innebär att nätet utnyttjas i högre grad, säger Annika Järvebro som handlagt rapporten.
Även operatörerna skulle alltså tjäna på att hålla humana priser gentemot tjänsteleverantörerna.
Bara mellan 1998 och 1999 har antalet abonnemang ökat med en miljon i Sverige. Antalet aktiva abonnenter, beräknar PTS, vara knappt 4,5 miljoner. I kontrast till ökningen har dock den genomsnittliga intäkten per kund sjunkit.
- Den främsta orsaken till detta är att det mestadels är unga och äldre som tillkommit som nya abonnenter. De använder telefonen på ett annat sätt än de tidigare kunderna, säger Annika Järvebro.
Även antalet kontantkort har ökat. Vid årsskiftet uppgick antalet aktiverade kort till närmare två miljoner stycken. Vid utgången av första kvartalet 2000 hade antalet ökat med nästan 200.000 stycken. Också detta har med de nya målgrupperna att göra kan man tänka sig.
Trots att antalet abonnemang ökade med cirka en miljon under 1999, jämfört med året innan, är tillväxttakten nu något lägre än under 1998.
- Det är svårt att säga om det är en trend eller inte, eftersom det händer så mycket både på nät- och tjänstesidan de kommande åren, säger Annika Järvebro.