Protester mot Telias Surf Open

Telia har infört en ny typ av mobilsurftjänst, Surf Open, där man bland annat lägger in navigeringsfunktioner och annonser på mobilens webb. Detta har fått ett antal medieföretag att protestera och blockera Surf Open.

Publicerad Uppdaterad

Telias Surf Open innebär att du kan surfa för max 9 kronor om dagen med mobilen, men till ett pris. Webbsidorna får ett navigeringsfönster och mobilanpassas, och dessutom lägger Telia in ett eget reklamfält.

Detta har fått en rad medieföretag att se rött, och man har lagt in kod som blockerar mobiler som försöker gå in på deras mobila webbsidor med Surf Open.

- Våra läsare knappar in DN i Surf Open och får se något som jag inte har godkänt som ansvarig utgivare på DN. Jag kan aldrig gå med på att DN:s innehåll manipuleras. Det är inte Telia som ska bestämma vad som ska visas på våra sajter, säger Thorbjörn Larsson, chefredaktör på Dagens Nyheter på dn.se.

- Det mesta grundar sig på någon typ av missförstånd. Vi gör inte om mobila hemsidor, de tar vi rakt av. Vanliga sajter på öppna Internet mobilanpassar vi, men det gör mobiltillverkarnas webbläsare också, och där säger man ingenting, kommenterar Bengt Olsson, informationschef för Telias innehållstjänster.

Han ber dock om ursäkt för att en bugg vid lanseringen förra veckan gjorde att även mobila sidor förändrades. Det ska nu vara åtgärdat.

Är det inte så att medieföretagen är upprörda över att ni lägger egna annonser i topp på deras webbsidor?

Det är i alla fall inte det de säger när de protesterar, de anmärker bara på att vi påverkar utseendet på webbsidorna, säger Bengt Olsson.

Han kommenterar också att man redan kan se ökad trafik till dessa sidor via mobilsurfare sedan Telia infört denna tjänst, och han tror därför att bägge parter kommer att tjäna på den i längden.

Surf Open innebär att man från Telias startsida i mobilen kan nå vilken annan webbsida som helst, till en maxtaxa på 9 kronor om dagen. I gengäld processas sidorna så att de mobilanpassas, får navigationsknappar och ett reklamfönster.

Teliasonera hävdar att man gör detta för att förenkla för användaren, som ska kunna navigera på samma sätt oavsett mobil. Det är naturligtvis nonsens, om man byter mobiltelefon så ofta och samtidigt är intresserad av att surfa med den har man knappast några problem att lära sig mobilens webbläsare. Telia är oärliga, de är främst ute efter att kunna sälja reklamplats i mobilen.

Chefredaktörerna på ett antal webbsajter protesterar mot att Telia paketerar om deras webbsidor i mobilen, och därmed påverkar deras uttänkta presentation. Det är naturligtvis också nonsens. Folk kan se skillnad på navigeringsknappar och webbsidor. Det är som att vägra att visa webbsidor för att man inte tycker om hur knappraden ser ut i senaste Internet Explorer. Mediehusen är oärliga, de är främst upprörda över att Telia hittat ett sätt att sälja reklamplats på deras webbsidor.

Surf Open är i sig relativt oförargligt. Menyraderna och reklamen tar relativt litet plats i början och slutet på webbsidan, och de försvinner när man skrollar, de ligger alltså inte och tar upp plats på den lilla mobilskärmen i onödan.

Och maxtaxa för mobilsurf är alltid trevligt, även om Telenor erbjuder samma sak utan störande reklam eller onödiga menyknappar. Det som framför allt gör Surf Open rätt ointressant är processningen till mobila webbsidor. Ofta delas sidan upp i upp till 5 olika sidor som man måste hoppa mellan med framåt och bakåtknappar. I praktiken gör det många webbsajter helt onjutbara.

I sin reklamfilm för tjänsten Surf Open visas en Nokia N95 8GB samtidigt som en röst säger "Nu kan du surfa på hela Internet i mobilen". Jag vet inte om det är Telia som är såna stofiler att de inte känner till att N95 8GB alltid kunnat det, eller om de räknar med att deras kunder har så dålig koll att man kan lura i dem att det krävs Surf Open för att surfa mobilt. Så att man kan tjäna pengar på dem med reklam.

Elias Nordling, reporter Mobil