Nya avtalsregler 1 juli 2013

PTS: Så ska telekonsumenternas makt öka

Post- och telestyrelsen, PTS, presenterade idag en rad nya åtgärder som syftar till att stärka konsumenternas ställning gentemot teleoperatörerna. Bättre konsumentinformation är nyckeln till PTS åtgärder.

Publicerad Uppdaterad

– Konsumenterna ska få det de förväntar sig och betalar för. Och ju bättre information konsumenterna har, desto lättare blir det för dem att fatta välgrundade beslut, säger Sara Andersson, chef för PTS konsumentmarknadsavdelning, i ett pressmeddelande från myndigheten idag.

PTS har bland annat tagit fram nya avtalsregler som börjar gälla den 1 juli 2013. Enligt de nya reglerna ska operatörerna berätta för konsumenterna om kvaliteten på den tjänst man köper, vilket pris som gäller samt vilka begränsningar som tillämpas, exempelvis om det finns ett trafiktak eller om vissa tjänster blockeras. För att det ska bli enklare för konsumenterna att hitta den information bör operatörerna presentera detta samlat på ett försättsblad till avtalet.

Granskar hantering av trafik och abonnentuppgifter

Parallellt inleder PTS en förstudie som syftar till att mäta hur operatörerna hanterar trafiken i sina nät, exempelvis om de prioriterar egen trafik eller blockerar vissa tjänster. Försudien ska vara klar under hösten 2013.

Myndigheten kommer även att granska hur operatörerna hanterar känsliga uppgifter om sina abonnenter. Där vill PTS granska hur operatörerna uppfyller de krav på hur samtycket kring användningen av kunduppgifterna ska se ut.

PTS nya åtgärder kompletterar de tre regeringsuppdrag som PTS fick i mitten av maj och som gäller mobiltäckning.