Undersökning bland 4000 personer

Ras för Googles Wear OS när fler ��r nöjda med sina smartklockor

Smartklockan firar triumfer och de som köpt en smartklocka är nöjda och använder dem, till skillnad från tidigare. Googles smartklockesystem Wear OS har dock stora problem.

Publicerad Uppdaterad

Smarta klockor har fått sitt definitiva genombrott. Det kan man konstatera bland annat genom Apples framgångar på området, men uppgifterna bekräftas även av nya uppgifter från analysfirman CCS Insight. De har genomfört en undersökning bland konsumenter för att kartlägga intresset.

Används faktiskt

I smartklockans barndom förekom det relativt ofta att människor som köpt en smartklocka sedan i praktiken inte använde den särskilt mycket. Det tycks idag vara ett mycket begränsat problem och fler är alltså nöjda med sin smartklocka. Undersökningen som CCS Insight genomfört har samlat drygt 4000 konsumenter, både sådana som använder en smartklocka och personer som inte gör det. Kundnöjdheten bland de som använder en smartklocka är stor och det är i undersökningen bara två procent som inte använder den klocka de köpt. Det här gäller dessutom alla de tillverkare som inkluderas i undersökningen, till exempel Apple, Fitbit och Samsung. En tydlig trend är dock att Googles Wear OS har det tufft och trots över 4000 deltagare i undersökningen fanns det inte tillräckligt många användare med klockor som kör Wear OS för att det skulle kunna inkluderas i undersökningen.

– Vi såg vissa tendenser under CES på att Wear OS kan vara på uppsving, men idag har operativsystemet ingen stark ställning, sade Leo Gebbie, analytiker på CCS Insight, när han presenterade undersökningen.

Det här kan så klart även påverkas av Googles köp av Fitbit som nyligen genomfördes.

Träning och hälsa viktigast

Bland de som i undersökningen uppger att de har en smartklocka är det träning och hälsa som är de viktigaste funktionerna och det största irritationsmomentet är bristande batteritid. Garmin- och Fitbit-användare är särskilt träningsinriktade men generellt uppger de som köpt smartklocka att det är stegräkning som är viktigaste funktionen när man ska välja smartklocka, trots att det är en funktion som finns i de flesta smartphones idag.

Bland de som har en smartklocka uppger 66 procent att de troligen kommer att uppgradera till en ny smart klocka inom två år medan 27 procent tänker vänta längre än så och 7 procent inte tror att de någonsin kommer köpa en ny smartklocka.

Möjlighet för billigare smartklockor

Undersökningen som CCS Insight gjort riktade sig även till de som inte har en smartklocka idag. Av de personerna uppger 38 procent att de övervägt att köpa en smartklocka, men trots det inte gjort slag i saken. Anledningen är ofta att de tycker att det är för dyrt.

Enligt CCS Insight är dock billigare klockor, kring 2500 kronor, något som skulle få fler att hoppa på tåget och därmed också en stor möjlighet för tillverkare av smartklockor att bredda sin möjliga målgrupp. En tredjedel av de som inte har en smartklocka idag tror att de någon gång i framtiden kommer att ha en.

Barn potentiell målgrupp

En annan möjlighet för smartklocketillverkare som lyfts fram är smarta klockor för barn. Det handlar främst då om barn som ännu inte fått en första smartphone, men ändå är ute på egen hand och leker utan att föräldrarna är i närheten. Åldersgruppen som man talar om här är cirka 5 - 11 år och tanken är att föräldrarna ska kunna nå barnet och även se barnets position. Av de vuxna som redan har en smartklocka idag uppger 45 procent att de kan tänka sig att köpa en smartklocka till sitt barn i den åldersgruppen medan 27 procent av de som själva inte har en smartklocka säger ja till samma sak.