Pusselbitarna finns nu på plats

Fördjupning: Det här väntar dig i metaverse

Tillsammans jobbar Motorola, Lenovo och Qualcomm för att förenkla och snabba på utvecklingen av Metaverse. Vi fick en titt bakom kulisserna.

Publicerad Uppdaterad

Allt som krävs för att metaverse verkligen ska ta fart finns på plats. Det var budskapet när vi på Mobil fick en lägesrapport av representanter för Qualcomm, Verizon, Motorola och Lenovo. Det hela handlar om Snapdragon Spaces, en utvecklarplattform som ska göra det enklare att utveckla appar för metaverse. Qualcomm stär för plattformen, Lenovo bidrar med AR-glasögonen Thinkreality A3 och de kopplas till Motorolatelefonen som heter Edge Plus i USA, men som säljs under namnet Edge 30 Pro här i Sverige.

Genom att apputvecklare kan använda stabila, kommersiellt tillgängliga produkter förenklas enligt Patrick Costello på Qualcomm utvecklingen eftersom de slipper felsöka hårdvara och helt enkelt kan fokusera på apputvecklingen och sina AR-koncept. Det är alltså Lenovo och Motorola som bidrar med hårdvaran i projektet, men tillverkare som Xiaomi och Oppo är också med i projektet, vilket antyder att vi kan få se smarta glasögon från flera Androidtillverkare under detta år. Den andra stora spelaren på området är såklart Apple som väntas lansera ett AR-headset inom kort och Snapdragon Spaces är i många hänseenden Android-världens alternativ.

Vi bevittnar en paneldiskussion med representanter från Qualcomm, Motorola, deras moderbolag Lenovo och amerikanska mobiloperatören Verizon. 

Allt som krävs för att metaverse verkligen ska ta fart finns på plats. Det var budskapet när vi på Mobil fick en lägesrapport av representanter för Qualcomm, Verizon, Motorola och Lenovo. Det hela handlar om Snapdragon Spaces, en utvecklarplattform som ska göra det enklare att utveckla appar för metaverse. Qualcomm stär för plattformen, Lenovo bidrar med AR-glasögonen Thinkreality A3 och de kopplas till Motorolatelefonen som heter Edge Plus i USA, men som säljs under namnet Edge 30 Pro här i Sverige.

Genom att apputvecklare kan använda stabila, kommersiellt tillgängliga produkter förenklas enligt Patrick Costello på Qualcomm utvecklingen eftersom de slipper felsöka hårdvara och helt enkelt kan fokusera på apputvecklingen och sina AR-koncept. Det är alltså Lenovo och Motorola som bidrar med hårdvaran i projektet, men tillverkare som Xiaomi och Oppo är också med i projektet, vilket antyder att vi kan få se smarta glasögon från flera Androidtillverkare under detta år. Den andra stora spelaren på området är såklart Apple som väntas lansera ett AR-headset inom kort och Snapdragon Spaces är i många hänseenden Android-världens alternativ.

Vi bevittnar en paneldiskussion med representanter från Qualcomm, Motorola, deras moderbolag Lenovo och amerikanska mobiloperatören Verizon. 

Nyckeln till framgång hävdar hela gänget är samarbete och anledningen till att Lenovos John Haddick som jobbat med AR och VR i 17 år har framtidstro är att många av pusselbitarna nu börjar falla på plats. 

Nu finns linserna och nu finns sdk, utvecklarverktygen för att allt ska kunna falla på plats.

Så vad är det då som ska falla på plats, vad exakt är metaverse och vad kan vi förvänta oss av det? De olika panelmedlemmarna ger under diskussionen olika beskrivningar av vad metaverse är och det korta svaret är helt enkelt att det kan vara olika saker i olika sammanhang och för olika personer.

Framtidslaboratorium

Jeff Snow ansvarar för Motorolas 312 Labs, en del av Motorola som ska ta fram nya unika produkter, tittar på kommande trender, utvecklar telefoner i nya former och även fokuserar på metaverse. Han beskriver metaverse som något som alltid sker i realtid, men som sedan kan addera några men nödvändigtvis inte alla av flera egenskaper. Det kan vara 3D, men behöver inte vara det. Det kan vara socialt men måste inte vara det. 

Kollegan John Haddick på moderbolaget Lenovo har en mer affärsintriktad syn men är samtidigt inne på samma linje, att det inte finns en allmängiltig definition av metaverse. 

– Det är som metadata till ett foto, det lägger till lager av extra information. Vilken information det är och vilken upplevelse och vilket mervärde det tillför kan skilja sig åt. Patrick Costello på Qualcomm beskriver det hela som att AR och metaverse gör hela verkligheten klickbar och att metaverse som fenomen mycket väl kan bli större än mobilerna är idag. För att det ska bli verklighet krävs standarder och det finns det en förhoppning om. Brian Mecum på Verizon, även han en del av paneldiskussionen, lyfter fram det faktum att Qualcomm Spaces kan göra samma metaverseupplevelse tillgänglig oavsett tillverkare. Det blir alltså inte som Xbox och Playstation. Istället kan du ha samma metaverseupplevelse i olika headset och interagera med andra användare.

Representation i metaverse – mänsklig interaktion nyckeln

I just det sammanhanget, interaktion med andra användare, är hur du representeras i metaverse en central funktion. Gränssnittet för när en användare interagerar med en annan användare, i någon form av möte eller spel till exempel förutsätter en avatar, att du kan se den andra användaren eller en representation av den användaren i alla fall. Det här beskriver Patrick Costello på Qualcomm som en “gamechanger”, något som verkligen tillför värde till upplevelsen. 

– Det ska bli så verklighetstroget när du ser den här avataren att du nästan inte ser skillnad på den och verkligheten, eller i alla fall efter en stund glömmer bort att det är en bild på en avatar och inte verklighet, säger han.

John Haddick som jobbar med AR och VR i 17 år påpekar att det heller inte måste vara fotorealistiskt. Han säger att Pixar och andra har visat att en story kan fånga vår uppmärksamhet utan att det för den skull behöver vara helt verklighetstroget. Det handlar istället enligt honom mer om att göra upplevelsen engagerande. 

Testar i praktiken

Efter paneldiskussionen får jag prova glasögonen i praktiken och, eftersom vi är i USA, blir det en baseballplan som dyker upp när jag sätter på mig glasögonen. Telefonen används som spelkontroll och jag får sikta genom att helt enkelt titta på det mål jag vill träffa med bollen. Till skillnad från VR så avskärmas jag inte från verkligheten utan det här lägger sig som ett lager ovanpå och jag kan fortfarande se vad som sker runtomkring mig. Upplevelsen är inte mer uppslukande än andra AR-appar jag testat tidigare, men så är det här framförallt en utvecklingsplatform. Något som ska bädda för framtidens applikationer. Vad de är, de applikationerna som ska få AR att lyfta på allvar vet ingen säkert ännu.

Jeff Snow på Motorolas framtidslabb 312 Labs i Chicago ser framför sig till exempel att han ska kunna använda glasögonen när han tränar sonens fotbollslag. Att från sidlinjen se extra information, som alla spelare på planen identifierade och det kompletterat med information till exempel om vilka av barnens föräldrar som är på plats. Andra i panelen ser möjligheter i professionell sport där publiken kan få till exempel matchstatistik åskådliggjord.