-
PLUS
Krönika: Uppdateringarna som gör Iphones kamera sämre
-
PLUS
Krönika: Bättre batteritid nära förestående
-
PLUS
Köp mobil billigt: Så gör du
-
PLUS
Krönika: Det bästa är inom räckhåll
-
PLUS
Vad hände med Samsungs samtalsinspelning och 8 andra frågor: Vi svarar
-
PLUS
8 smarta tips för Google Foto – Ta kontroll över bilderna i påsk
-
PLUS
Krönika: Nej AI, jag vill inte vara din kompis eller partner
-
PLUS
Kommentar: Hindren som stoppar Tre
-
PLUS
Tips: 8 knep till Googles anteckningsapp Keep
-
PLUS
Apple Intelligence påminner mig om något betydligt bättre
Rosa telefoner Motorolas räddning

Motorola och Nokia är alltjämt världens två största mobiltillverkare - och båda har ökat sin mobilförsäljning visar färska siffror från Gartner. Motorolas lycka består av rosa mobiltelefoner - en satsning som fortsätter. Också Sony Ericsson ökar försäljningen (utan rosa telefoner) och är nu nära att gå om LG.
Motorolas satsning på rosa designmobiler uppges vara en av orsakerna. Och efter en rosa variant av Motorola Razr kommer en rosa Motorola L6.
Nokia har 35 procent av världsmarknaden för mobiltelefoner enligt Gartners nya siffror. De siffrorna gäller fjärde kvartalet 2005. För Nokia är det en upphämtning från svagare siffror tidigare under året.
Tvåan Motorola gick framåt 1,5 procentenheter till 17,8 procent. Bakom dessa siffror ligger bland annat en storsatsning på en rosa variant av den tunna vikbara mobilen Razr.
Sony Ericsson är nu uppe på 6,9 procent av världsmarknaden, och är med den siffran alltjämt världens femte största mobiltillverkare. Nu är Sony Ericsson dock bara 0,3 procentenheter efter LG som ligger på 7,2 procent av världsmarknaden. Även dessa siffror gäller fjärde kvartalet i år.
Gartner presenterade också siffrorna för helåret 2005, och alla de fem största tillverkarna (Nokia, Motorola, Samsung, LG, Sony Ericsson) ökar marknadsandelarna jämfört med året innan.
Nummer sex på listan - Siemens - är däremot tillverkaren som rasat i försäljningen under 2005. Siemens sålde också sin mobiltillverkning till taiwanesiska Benq. Siemens hade 7,2 procent av världsmarknaden 2004 men under 2005 bara 3,5 procent.
Rosa satsning fortsätter
Enligt brittiska sajten Pocket-Lint ska Motorola snart släppa en rosa variant av den supertunna telefonen Motorola L6. Motorola L6 är en ganska enkel men supertunn telefon (10,2 millimeter) med vga-kamera (0,3 megapixel) och ett ganska lågt pris.
Det blir återförsäljaren The Phonehouse som i sina butiker runtom i Europa ska sälja den rosa L6, enligt Pocket-Lint. Även den rosa Motorola Razr har sålts av The Phonehouse. I Frankrike har till och med hela butiker dekorerats i rosa i en gigantisk kampanj för den rosa varianten av designmobilen Razr.
1. Nokia 32,5 procent
2. Motorola 17,7 procent
3. Samsung 12,7 procent
4. LG 6,7 procent
5. Sony Ericsson 6,3 procent
6. Siemens 3,5 procent
Övriga tillverkare: 20,6 procent
(Gartners statistik över världsmarknaden)