-
PLUS
Nyheterna som gör mobilens batteri bättre
-
PLUS
Krönika: 7 års uppdateringar men laddkontakten är slut
-
PLUS
Duell: Vikbara Honor Magic V5 mot Samsung Galaxy Z Fold 7
-
PLUS
Krönika Apple Intelligence: Skrattretande
-
PLUS
Oppo om Hasselblad, europeisk expansion och hur de ska lyckas
-
PLUS
Krönika: Till botten med Oppo och Oneplus
-
PLUS
Oneplus Sverigechef berättar om Oneplus 15 och AI på svenska
-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
-
PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
Samsung dubblar vinsten
Efter LG:s starka rapport har den asiatiska konkurrenten Samsung kontrat och presenterar riktigt fina siffror. Likheterna mellan LG:s och Samungs förbättringar är slående. Frånsett det något sjunkande genomsnittspriset per såld mobil handlar det bara om förbättringar: volymer, marknadsandel, försäljning, vinst och vinstmarginalen.
Nu när Samsungs kvartalsrapport är presenterad har fyra av de fem stora aktörerna lagt korten på bordet. Samsung redovisar att 45,7 miljoner mobiler har sålts under det senaste kvartalet. Volymökningen jämfört med samma kvartal förra året är 22 procent vilket är starkt. Sedan andra kvartalet förra året har emellertid ökningstakten minskat för varje kvartal men ökningstakten är fortfarande mycket god.
Marknadsandelen har på ett år ökat från drygt 14 till drygt 15 procent. Jämfört med perioden april-juni 2006 har marknadsandelen ökat från knappt 11 till drygt 15 procent. För hela förra året lyder Samsungs marknadsandel drygt 14 procent.
Genomsnittspriset har sjunkit med förhållandevis låga tre procent vilket är det minsta pristappet för de fyra av de fem stora bolagen som hittills rapporterat. 22-procentiga volymökningen kombinerat med den lilla prisnedgången per såld mobil ligger till stor del bakom den 28-procentiga värdeökningen för försäljningen inom bolagets mobilp>Bolaget förklarar dock inte anledningen till att värdet på försäljningen har ökat mer än volymökningen, men å andra sidan redovisas inte tillbehörsförsäljningen. Försäljningen under kvartalet för bolagets mobilenhet summerades till cirka 5 400 miljarder won vilket är 43 procent mer än för LG. Det operativa resultatet mer än fördubblades till cirka 790 miljarder won vilket ger en marginal om 13 procent vilket kan jämföras med LG:s dryga 14 procent.
Samsung behåller sin tidigare prognos för branschen detta år vilket innebär 1 230 miljoner sålda mobiler. Samtidigt passar bolaget nu på att lämna en prognos om cirka 200 miljoner sålda Samsung-mobiler för detta år, vilket kan relateras med första halvårets 92 miljoner enheter och kan jämföras med förra årets 161 miljoner enheter.
Om Samsung kommer ha Motorola eller LG som trea bakom sig visar sig när Motorola presenterar sin rapport den 31 juli.
Försäljning: 5400 miljarder won (+28%)
Operativ vinst: 790 miljarder won (+114%)
Sålda telefoner: 45,7 miljoner (+22%)
Pris per telefon: 143 dollar (-3%)