Annons

Samsung har Huawei att tacka

Samsung knappar in på Sonys försprång inom mobilkameror

Marknaden för mobilkamerasensorer är tuff, ett fåtal tillverkare äger i stort sett hela marknaden, men maktfördelningen kan vara på väg att ändras.

Publicerad Uppdaterad

En av de områden där många mobiltillverkare konkurrerar är kamerasektionen. Utvecklingen sker snabbt och sensortillverkarna släpper nya sensorer som är både större och mer högupplösta. Under en lång tid har Sony legat ohotade i toppen bland sensortillverkarna, men 2020 innebar en liten förändring för dem. 

Enligt en rapport som publicerats av EET Asia med data från Handset Company Technologies kan man se att Sony, som tidigare hade en marknadsandel på över 50 procent vad gäller värde, nu ligger på 46 procent. De som framför allt har plockat upp tappet från Sony är Samsung på 29 procent och Omnivision som har 10 procent av marknaden. 

Tappet beror till största delen inte på pandemin, efterfrågan av seniorer för smartphonekameror har snarare ökat med ett par procentenheter under året, trots att försäljningen av mobiltelefoner minskat något. Nej, det är Huawei som ligger bakom en stor del av tappet. Huawei köpte en stor del av sina sensorer av Sony och när Huaweis marknadsandelar dök som en torpederad ubåt försvann en stor kund för Sony. Samtidigt har Samsung levererat sensorer till flera av de tillverkare som främjats av Huaweis tapp och därmed har Samsung fått ta del av deras framgångar. 

Samsung har också skapat framgångar med sina Isocell-sensorer och deras 64- och 108-megapixelssensorer har visat sig vara populära bland många tillverkare. De har dessutom den första 1-tumssensorn för mobiltelefoner på gång och det pratas också om en 200-megapixelssensor. Om Samsung kan hålla kvar i sin stigande trend kan det nog finnas orsak för Sony att börja bli lite oroade.

Källa