-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
-
PLUS
Krönika: Hoppet lever – IOS och Android kan visa innovationskraft
-
PLUS
Mobil svarar: Airtag-alternativ, mobil för hörapparat, Sony Xperia och bäst från Google
-
PLUS
Krönika: Sonys resa från störst till obefintlig
-
PLUS
28 mobilabonnemang för under 200 kronor i månaden
-
PLUS
Krönika: Mobilen halkade och störtade ner i asfalten
-
PLUS
I stället för Gmail: Bättre e-post i mobilen
Samsungs OS-succé
Samsung och Wear OS knappar in på dominanten Apple Watch

Samsung och Wear OS ökar sina marknadsandelar samtidigt som Apple Watch har backat.
Apple Watch och dess operativsystem Watch OS har länge varit den stora dominanten när det handlar om smartklockor. Samsungs samarbete med Google som resulterade i Wear OS 4 har dock börjat utgöra ett hot mot Apples dominans tack vare en närmast explosiv ökning av smartklockor med Wear OS. Detta enligt de senaste siffrorna från analysföretaget Counterpoint Research.
Det tredje kvartalet 2021 visar ökad försäljning av smartklockor på världsbasis med 16 procent jämfört med samma period 2020, samtidigt som försäljningen av Apple Watch sjönk med 10 procent. Försäljningen av klockor med Wear OS ökade rejält, fivetvis mycket tack vare Samsung, vilket resulterade i att marknadsandelarna för Apples Watch OS gick från 28 procent under andra kvartalet till 22 procent under tredje kvartalet, samtidigt som marknadsandelarna för Wear OS gick från 4 procent under andra kvartalet till 17 procent under det tredje.
Den stora skillnaden beror säkerligen till viss del på att lanseringen av Apple Watch 7 blev försenad i år så att den halkade in i det pågående fjärde kvartalet. När siffrorna för fjärde kvartalet presenteras kommer det att stå klart om Wear OS fortsatta framgångar kan matcha Apples lansering av Apple Watch series 7.