-
PLUS
Krönika: Ökande likriktning och mer av samma
-
PLUS
Apples lansering på djupet
-
PLUS
Prisvärda mobiler, Swedbank, problemlösning, Xiaomi 15 Ultra och mer – Mobil ger svar
-
PLUS
Krönika: Därför kan vi förvänta oss en ny Windows-telefon - del 2
-
PLUS
Krönika: Därför kan vi förvänta oss en ny Windows-telefon
-
PLUS
Krönika: Bra jobbat! Du har simmat 1 meter – se alla uppgifter om ditt träningspass här
-
PLUS
Airpods: 11 tips för att hitta okända funktionerna och lösa vanliga problem
-
PLUS
Googles Pixel 10-lansering på djupet
-
PLUS
Krönika: När AI behöver en ständig övervakare
-
PLUS
Långtidstest: Samsung Galaxy S25
Ny etta på plattoppen
Samsung passerar Apple i försäljningen av plattor

När skolorna digitaliseras får Apple se sig omkörda.
När det handlar om försäljning av plattor brukar Apples Ipad med all rätt associeras med att vara marknadsledande när det gäller försäljning. Nu visar dock siffror som analysföretaget IDC har tagit fram att får se sig omkörda i den så kallade EMEA-regionen (Europe, Middle East, Africa), i varje fall för det fjärde kvartalet 2020. IDC redovisar en försäljningsökning på 26,4 procent för Samsung vilket innebär att företaget får en marknadsandel på 28,1 procent i regionen. Under samma period sålde Apple tillräckligt många Ipad för att komma upp en marknadsandel på 24,6 procent.
Den största procentuella ökningen stod Lenovo för med en försäljningsökning på 152,8 procent vilket gav företaget tredje plats på listan med en marknadsandel på 18,3 procent. Samtidigt tappade Huawei 20,3 procent och hamnade på fjärde plats med 7,7 procent, medan Microsoft kom på femte plats med 3,2 procent.
En av anledningarna till skiftet sägs vara att när skolor har tvingats snabba upp sin digitalisering i central- och östeuropa, så har många valt att inte investera i Apples Ipad utan valt andra märken i stället. Ser man på marknaden för plattor globalt behåller Apple sin ledning.