- 
                    
                            PLUSKrönika: Till botten med Oppo och Oneplus
- 
                    
                            PLUSOppo om Hasselblad, europeisk expansion och hur de ska lyckas
- 
                    
                            PLUSOneplus Sverigechef berättar om Oneplus 15 och AI på svenska
- 
                    
                            PLUSKrönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
- 
                    
                            PLUSDuell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
- 
                    
                            PLUSKrönika: Iphone Air kommer att floppa
- 
                    
                            PLUSNästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
- 
                    
                            PLUSKrönika: Allt är relativt, storleken också
- 
                    
                            PLUSDuell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
- 
                    
                            PLUSKrönika: Snabb mobil oavsett prestanda
Ny etta på plattoppen
Samsung passerar Apple i försäljningen av plattor
 
        När skolorna digitaliseras får Apple se sig omkörda.
När det handlar om försäljning av plattor brukar Apples Ipad med all rätt associeras med att vara marknadsledande när det gäller försäljning. Nu visar dock siffror som analysföretaget IDC har tagit fram att får se sig omkörda i den så kallade EMEA-regionen (Europe, Middle East, Africa), i varje fall för det fjärde kvartalet 2020. IDC redovisar en försäljningsökning på 26,4 procent för Samsung vilket innebär att företaget får en marknadsandel på 28,1 procent i regionen. Under samma period sålde Apple tillräckligt många Ipad för att komma upp en marknadsandel på 24,6 procent.
Den största procentuella ökningen stod Lenovo för med en försäljningsökning på 152,8 procent vilket gav företaget tredje plats på listan med en marknadsandel på 18,3 procent. Samtidigt tappade Huawei 20,3 procent och hamnade på fjärde plats med 7,7 procent, medan Microsoft kom på femte plats med 3,2 procent.
En av anledningarna till skiftet sägs vara att när skolor har tvingats snabba upp sin digitalisering i central- och östeuropa, så har många valt att inte investera i Apples Ipad utan valt andra märken i stället. Ser man på marknaden för plattor globalt behåller Apple sin ledning.
 
     
         
         
         
         
         
         
         
        