-
PLUS
Krönika: Det här behöver Samsung göra för att lyckas 2026
-
PLUS
Så länge håller en mobil, snabbladdningens effekt och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Tre mobilhändelser som blir mina höjdpunkter 2026
-
PLUS
Mobil förutsäger mobilåret 2026 (del 1)
-
PLUS
Årets bästa produkter och viktigaste händelser – Mobil sammanfattar 2025
-
PLUS
Krönika: Okej, men hur agerar mobiloperatörerna i kaoset?
-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
-
PLUS
Nyheterna som gör mobilens batteri bättre
Ny etta på plattoppen
Samsung passerar Apple i försäljningen av plattor
När skolorna digitaliseras får Apple se sig omkörda.
När det handlar om försäljning av plattor brukar Apples Ipad med all rätt associeras med att vara marknadsledande när det gäller försäljning. Nu visar dock siffror som analysföretaget IDC har tagit fram att får se sig omkörda i den så kallade EMEA-regionen (Europe, Middle East, Africa), i varje fall för det fjärde kvartalet 2020. IDC redovisar en försäljningsökning på 26,4 procent för Samsung vilket innebär att företaget får en marknadsandel på 28,1 procent i regionen. Under samma period sålde Apple tillräckligt många Ipad för att komma upp en marknadsandel på 24,6 procent.
Den största procentuella ökningen stod Lenovo för med en försäljningsökning på 152,8 procent vilket gav företaget tredje plats på listan med en marknadsandel på 18,3 procent. Samtidigt tappade Huawei 20,3 procent och hamnade på fjärde plats med 7,7 procent, medan Microsoft kom på femte plats med 3,2 procent.
En av anledningarna till skiftet sägs vara att när skolor har tvingats snabba upp sin digitalisering i central- och östeuropa, så har många valt att inte investera i Apples Ipad utan valt andra märken i stället. Ser man på marknaden för plattor globalt behåller Apple sin ledning.