-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
-
PLUS
Nyheterna som gör mobilens batteri bättre
-
PLUS
Krönika: 7 års uppdateringar men laddkontakten är slut
-
PLUS
Duell: Vikbara Honor Magic V5 mot Samsung Galaxy Z Fold 7
-
PLUS
Krönika Apple Intelligence: Skrattretande
-
PLUS
Oppo om Hasselblad, europeisk expansion och hur de ska lyckas
-
PLUS
Krönika: Till botten med Oppo och Oneplus
-
PLUS
Oneplus Sverigechef berättar om Oneplus 15 och AI på svenska
Största marknadsandelen på fem år
Samsung starkt framåt i Europa – mellanmodellerna säljer bäst
Samsungs satsningar på telefoner i mellansegmentet tycks betala sig. Det visar färska siffror från analysfirman Canalys.
Analysfirman Canalys har kommit med nya siffror rörande smartphoneleveranserna i Europa under årets andra kvartal. Och det är två bolag som är tydliga vinnare: Xiaomi och Samsung. Xiaomi ökar med hela 48 procent jämfört med samma period förra året, vilket kanske inte är så konstigt med tanke på att man satsat hårt på en större närvaro i just Europa. Något mer förvånande är kanske att Samsung noteras för sin högsta marknadsandel på hela fem år, närmare bestämt 40,6 procent (33,9 procent förra året). De senaste årens flaggskepp har förvisso varit bra, men har knappast fått ett direkt hejdundrande mottagande. Och det är inte heller där som förklaringen ligger.
A50 regerar
Av de 18,3 miljoner telefoner som Samsung levererade i Europa under andra kvartalet 2019 så är det mellansegmentsmodellen Galaxy A50 som sticker ut mest, då den står för inte mindre än 3,2 miljoner av de sålda telefonerna. Faktum är att det framför allt är de telefoner man erbjuder i mellansegmentet som har gjort succé och medfört den kraftigt ökade marknadsandelen. För många andra smartphonetillverkare ser det betydligt mer dystert ut, inte minst för Apple som tappar hela 17 procent jämfört med andra kvartalet 2018.