-
PLUS
Krönika: När AI behöver en ständig övervakare
-
PLUS
Långtidstest: Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Krönika: När AI meckar med våra bilder utan att vi bett om det
-
PLUS
Allt du behöver veta om mobilens skärm
-
PLUS
Krönika: Tunnare telefoner som gör skillnad
-
PLUS
Specialtest: Dubbel batteritid med esim i Galaxy Watch 8 Classic
-
PLUS
Krönika: In i framtiden med en uråldrig mobil
-
PLUS
Samsung Galaxy S7 vs S25 – Så mycket har hänt på nio år
-
PLUS
Duell i tunnaste vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Honor Magic V3
-
PLUS
Krönika: Världens tunnaste mobiltelefon
Största marknadsandelen på fem år
Samsung starkt framåt i Europa – mellanmodellerna säljer bäst

Samsungs satsningar på telefoner i mellansegmentet tycks betala sig. Det visar färska siffror från analysfirman Canalys.
Analysfirman Canalys har kommit med nya siffror rörande smartphoneleveranserna i Europa under årets andra kvartal. Och det är två bolag som är tydliga vinnare: Xiaomi och Samsung. Xiaomi ökar med hela 48 procent jämfört med samma period förra året, vilket kanske inte är så konstigt med tanke på att man satsat hårt på en större närvaro i just Europa. Något mer förvånande är kanske att Samsung noteras för sin högsta marknadsandel på hela fem år, närmare bestämt 40,6 procent (33,9 procent förra året). De senaste årens flaggskepp har förvisso varit bra, men har knappast fått ett direkt hejdundrande mottagande. Och det är inte heller där som förklaringen ligger.
A50 regerar
Av de 18,3 miljoner telefoner som Samsung levererade i Europa under andra kvartalet 2019 så är det mellansegmentsmodellen Galaxy A50 som sticker ut mest, då den står för inte mindre än 3,2 miljoner av de sålda telefonerna. Faktum är att det framför allt är de telefoner man erbjuder i mellansegmentet som har gjort succé och medfört den kraftigt ökade marknadsandelen. För många andra smartphonetillverkare ser det betydligt mer dystert ut, inte minst för Apple som tappar hela 17 procent jämfört med andra kvartalet 2018.