Sprickor och repor efter bara några månader

Samsungs vikbara skärmar: Fler uppmärksammar problemen

Sprickor och repor efter bara några månader. Mobil har i en serie artiklar skrivit om de problem Samsungkunder drabbas av när deras vikbara skärmar inte håller för normal användning. Nu har även Sammobile uppmärksammat skärmproblemen och den bristfälliga hjälp kunderna är hänvisade till.

Publicerad Uppdaterad

Samsung har satsat ordentligt på mobilerna med vikbar skärm. Galaxy Z Fold och Galaxy Z Flip är båda inne på sin tredje generation och fjärde generationen är snart på väg ut. I alla fall om man får tro läckor och rykten. Hållbarheten på dessa vikbara skärmar verkar dock vara under all kritik med skärmskydd som lossnar och ibland ska sprickor uppstå.

Sajten Sammobile beskriver det i sin artikel som att kunder med Samsungs vikbara telefoner behandlas som andra klassens kunder den dag problem uppstår. Boven i dramat här är det skärmskydd som Samsung sätter på och som du som kund inte får ta bort eller byta ut. Inte heller vågar många fristående mobilreparatörer göra detta med risk för att förstöra något och bli ersättningsskyldiga. När skärmskyddet förbrukats, vilket det kan göra enligt flera kunder på bara några månader, är du därför hänvisad till Samsungs egna verkstäder och blir tvungen att lämna ifrån dig din telefon under den tid som bytet sker. Enligt uppgift behöver telefonen då även fabriksåterställas, vilket så klart betyder att du har ett digert arbete när telefonen kommer tillbaka, för att återställa allt ditt innehåll.

Eventuellt tillkommer ju även frakttid beroende på hur långt från serviceverkstaden du bor. Och ingen ersättningstelefon erbjuds. Allt detta alltså för användare som lagt i många fall över 20 000 kronor på sin telefon.

Sammobile har bett Samsung om en kommentar i ärendet, men inte fått något svar. Mobil har sökt Samsung upprepade gånger och i flera dagar men bolaget har än så länge bara meddelat att de fört frågorna vidare och har inte återkommit med några svar på våra frågor.