Mobil granskar: Problem med Galaxy Fold och Flip?

Samsung-användare: Skärmen spricker och bristande support

Efter Mobils rapportering om omfattande problem med Samsungs vikbara skärmar har vi fått flera berättelser från läsare som haft problem. För många har den initialt positiva upplevelsen av Galaxy Fold och Galaxy Flip snabbt grusats och ersatts med problem och bristfällig service.

Publicerad Uppdaterad

Det är inga billiga telefoner, Samsungs prestigemobiler med vikbar skärm. Galaxy Z Fold kostar över 20 000 kronor och det är först på längre sikt som Samsung hoppas få ner priset så att de vikbara telefonerna, som bolaget satsar väldigt mycket på, ska bli möjliga för fler att köpa.

Varannan användare rapporterar skärmproblem

Spenderar du över 20 000 kronor på en telefon förväntar du dig så klart att den ska fungera, även om den inkluderar ny innovativ teknik. Det tycks dock inte Samsung kunna garantera, för sedan vi på Mobil uppmärksammade problemen med skador som uppkommit har vi fått en handfull längre redogörelser från läsare som berättar om sina problem. Den läsarundersökning vi sedan tidigare lagt ut visar också på omfattande problem, eftersom nästan hälften, 48,6 procent av de 185 personer som uppger att de har en vikbar Samsung-telefon även säger att de drabbats av trasig skärm eller skärmskydd som lossnar.

Vi ska först påminna om Samsungs tidigare skärmproblem. När den första Galaxy Fold lanserades upplevde flera testare problem och det uppgavs vara efter att de tagit bort det skärmskydd som satt på skärmen från start. Det skulle de inte gjort och efter att ha skjutit på säljstarten och förtydligat att skärmskyddet var en vital del av konstruktionen släpptes sedan Fold till försäljning. Sedan dess har Samsung förfinat skärmens egenskaper ytterligare, introducerat det halvt dolda hålet för selfiekamera i Fold 3, gjort telefonerna vattentåliga och generellt mer tåliga med ram i starkare aluminiumlegering. Även för den som viker och viker upp sin telefon ofta ska telefonen hålla och Samsung pratar själva om 200 000 vikningar under fem år.

Kontrasten blir därför stor när användare vittnar om problem bara efter några månaders användande. Det vittnar både vår läsarundersökning och de vittnesmål vi fått in till redaktionen från drabbade läsare om.

Täcks inte av garantin

Framförallt handlar berättelserna om sprickor i vecket och vaga löften från Samsungs support, löften som sedan inte infrias. En läsare berättar att hans skärmskydd på Samsung Galaxy Z Flip 3 började släppa efter bara några månader, inom ramen för garantitiden alltså, men fick veta att Samsung inte ersätter skärmskydd som börjat släppa utan att han istället fick betala för ett byte av skärmskydd. Flera läsare rapporterar om att just skärmskyddet börjat släppa i vecket och många gånger har de tolkat supportpersonelens reaktion som att det är ett problem de ofta ställs inför. 

En annan drabbad läsare berättar att i mitten på hans Samsung Galaxy Fold 2 spruckit hela vägen och att han tog för givet att det skulle gå på garantin. Det ansåg inte Samsung som istället hävdade att skärmen i det här fallet blivit punkterad. Efter att läsaren fått enheten reparerad och sålt den vidare köpte han istället en Galaxy Fold 3 som nu skärmskyddet spruckit på.

Ytterligare en läsare som hört av sig är Mikael som hämtade ut sin telefon i oktober och upptäckte en hårfin spricka för en månad sedan. Den första sprickan blev snart två och de slog ihop sig så att han vecka för vecka kunde följa hur de växte. Hans kontakt med support innefattade flera telefonsamtal, mejlkonversationer och chattar utan att något hände.

– Deras support är hopplös, säger han och berättar att Samsungs utökade support ingick i köpet:
“Samsung Care Plus 1 år gratis ingick i köpet, men varför besvära sig med detta om det ändå kommer bli samma problem igen om sex månader när Care Plus är slut”.

Mobil har sökt Samsung för en kommentar upprepade gånger men inte fått något svar.