-
PLUS
Nyheterna som gör mobilens batteri bättre
-
PLUS
Krönika: 7 års uppdateringar men laddkontakten är slut
-
PLUS
Duell: Vikbara Honor Magic V5 mot Samsung Galaxy Z Fold 7
-
PLUS
Krönika Apple Intelligence: Skrattretande
-
PLUS
Oppo om Hasselblad, europeisk expansion och hur de ska lyckas
-
PLUS
Krönika: Till botten med Oppo och Oneplus
-
PLUS
Oneplus Sverigechef berättar om Oneplus 15 och AI på svenska
-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
-
PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
Sänkta minutavgifter - ändå dyrare att ringa
När operatörerna ändrar sina debiteringsintervall ger det större kostnader för mobilkunderna, trots att man samtidigt sänker sina minutavgifter. Post- och telestyrelsen har granskat prisutveckligen på mobilmarknaden.
Post- och Telestyrelsen (PTS) har undersökt hur mobil- och tele-marknaden förändrades under första halvåret 2007. Trenden med förlängda debiteringsintervall är tydlig. Det vanligaste intervallet är nu 10 sekunder, vilket innebär att samtalens längd mäts i perioder om 10 sekunder när kostnaden ska beräknas. Det har också blivit vanligare bland operatörerna att tillämpa ett debiteringsintervall på 60 sekunder, i synnerhet för kontaktkort, där mer än hälften av alla erbjudanden innebar att samtalslängden räknades i hela minuter. Speciellt den som ringar många och korta samtal får högre kostnader när debiteringsintervallet blir längre. Effekten av sänkta minutavgifter äts då upp av debiteringsintervallens längd.
Månadskostnaden för den fiktiva medelanvändare som PTS har skapat var maximalt 187,50 kronor för hälften av de erbjudanden som kunde nytecknas under perioden. I början av året var motsvarande belopp 189 kronor. Minskningen på cirka en procent under första halvåret kan jämföras med den prisnedgång på nio procent som skedde under 2006.