-
PLUS
Mobil svarar: Uppdateringskrav, Doro-kritik, bättre ljud, Huawei-alternativ och mer
-
PLUS
Krönika: Att bryta dominans med bättre som inte är dyrare
-
PLUS
Upptäck alla möjligheter med din Garmin-klocka – Våra bästa tips del 2
-
PLUS
Krönika: Apple Watch i Android väcker drömmen
-
PLUS
Upptäck alla möjligheter med din Garmin-klocka – Våra bästa tips del 1
-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
-
PLUS
Krönika: Hoppet lever – IOS och Android kan visa innovationskraft
Amazons AI-assistent på ny mark
Smarta glasögon med Alexa presenteras på CES

AI-assistenternas kamp om marknadsandelarna går i många stycken ut på att finnas på så många plattformar som möjligt. Och under veckan kommer de första smarta glasögonen med stöd för Amazons AI-assistent Alexa att visas upp på CES-mässan i Las Vegas.
Den årligen återkommande CES-mässan i Las Vegas öppnar inte officiellt förrän i morgon, men som traditionen bjuder så har flera nya produkter trots det redan avslöjats. En av de mer spännande är ett par augmented reality-glasögon från amerikanska Vuzix som kommer med inbyggt stöd för Amazons AI-assistent Alexa. Tanken är att man ska kunna ställa frågor till Alexa och få svarsinformationen projicerad i synfältet via glasögonen. Glasögonen kommer att släppas under årets andra kvartal och kommer till en början att kosta runt motsvarande 9 000 kronor. Priset ska dock halveras till 2019, lovar företagets vd Paul Travers.
Kräver abonnemang
Den som vill kunna använda Alexa med glasögonen måste också vara prenumerant hos Amazon, något som sannolikt lär innebära en liten barriär för många annars potentiella kunder. Men konceptet är onekligen rätt häftigt och kan säkerligen locka många. Kampen om marknadsandelarna bland AI-assistenterna är tuff, och att finnas på många – och gärna också spektakulära – plattformar kan förstås vara avgörande för framgången. I USA har Alexa redan ett stadigt grepp om marknaden, inte minst till följd av framgångarna med AI-högtalarna under varumärket Echo, vars enda riktigt stora hot just nu utgörs av Google Home med AI-assistenten Google Assistant.