-
PLUS
Mobil förutsäger mobilåret 2026 (del 2): Mobiltillverkarnas framtidsutsikter
-
PLUS
Krönika: Konsumentverket får städa när 2g och 3g stänger ner
-
PLUS
Krönika: Det här behöver Samsung göra för att lyckas 2026
-
PLUS
Så länge håller en mobil, snabbladdningens effekt och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Tre mobilhändelser som blir mina höjdpunkter 2026
-
PLUS
Mobil förutsäger mobilåret 2026 (del 1)
-
PLUS
Årets bästa produkter och viktigaste händelser – Mobil sammanfattar 2025
-
PLUS
Krönika: Okej, men hur agerar mobiloperatörerna i kaoset?
-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
Evan Spiegels tidigare uppgifter ifrågasätts
Snap sägs sitta på jättelager med osålda Spectacles
Enligt källor till The Information så har Snap – tvärtemot vad vd:n Evan Spiegel uppgivit – inte alls sålt så många exemplar av fotoglasögonen Spectacles som man hade förväntat sig. Bolaget påstås sitta på ett enormt lager med hundratusentals osålda exemplar av sina Spectacles.
Är Snaps Spectacles en flopp eller inte? Det beror uppenbarligen på vem man frågar. För enligt vd:n och Snapchat-grundaren Evan Spiegel så ska glasöognen vara en succé. För bara några veckor sedan gick han nämligen ut och hävdade att man sålt över 150 000 exemplar av dem och att det var ”långt över förväntan”. Men dessa uppgifter ifrågasätts nu, efter att källor till The Information vittnat om att hundratusentals glasögon ligger på ett lager och samlar damm, något som rimligen borde vara en indikation på att Snap hade väntat sig att sälja avsevärt fler exemplar av sina Spectacles.
Såldes i automater
Lanseringen av fotoglasögonen Spectacles föregicks av en enorm hajp, och de första exemplaren såldes via varuautomater, något som gjorde Spectacles svåra att komma över. Den saken bidrog förstås till att hårdvaran till en början betraktades som exklusiv och cool. När hajpen var som störst kunde ett par Spectacles betinga runt motsvarande 9 000 kronor på auktionssajter. Men efter att man gjorde glasögonen tillgängliga via sin onlinebutik svalnade intresset oerhört snabbt. Användningsområdet – att fotografera eller filma det man ser direkt med glasögonen och lägga upp det på Snapchat – får väl också betraktas som aningen begränsat.
Oklart vad man satsat
Hur mycket pengar Snap har lagt ned på forskning och utveckling av glasögonen är oklart, liksom huruvida man gått vidare med de planer på en uppföljare som det cirkulerat rykten om. Flera bedömare håller det för sannolikt att Snap kan ha gått med förlust på satsningen. Snap har valt att inte kommentera uppgifterna om det osålda lagret överhuvudtaget.