-
PLUS
Mobil svarar: Uppdateringskrav, Doro-kritik, bättre ljud, Huawei-alternativ och mer
-
PLUS
Krönika: Att bryta dominans med bättre som inte är dyrare
-
PLUS
Upptäck alla möjligheter med din Garmin-klocka – Våra bästa tips del 2
-
PLUS
Krönika: Apple Watch i Android väcker drömmen
-
PLUS
Upptäck alla möjligheter med din Garmin-klocka – Våra bästa tips del 1
-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
-
PLUS
Krönika: Hoppet lever – IOS och Android kan visa innovationskraft
Hälften av pengarna tillbaka
Sony får betala för bristande vattentålighet

Amerikanska Sony Xperia-ägare vars vattentåliga enheter skadats av just vatten kan nu få hälften av pengarna tillbaka.
Det är måhända naivt att tro att en mobil enhet som uppges vara vattentålig också ska tåla vatten. Men det tycker inte ett antal Sony Xperia-ägare i USA, som efter en grupptalan nu lyckats få till stånd en ersättningsskyldighet på 50 procent av det urpsrungliga inköpspriset, efter att deras enheter skadats av vatten. Beslutet rör inte mindre än 24 olika modeller av telefoner och surfplattor från Sony.
Kan bli dyrt för Sony
Sony riskerar nu att få betala tusentals kronor till många användare. Den minnesgode läsaren kanske kommer ihåg att Sony för ett par år sedan vädjade till kunderna att inte använda enheterna under vattnet, och att man i samma veva släppte ett officiellt uttalande med riktlinjer för hur telefonerna bör användas. Där påpekade man bland annat att de var vattentåliga men inte vattentäta. Sony valde emellertid att marknadsföra telefonerna med bilder där de användes på ett sätt som gjorde att man kunde uppfatta dem som just vattentäta, något som också varit en av de springande punkterna i argumentationen.