-
PLUS
Krönika: Det här behöver Samsung göra för att lyckas 2026
-
PLUS
Så länge håller en mobil, snabbladdningens effekt och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Tre mobilhändelser som blir mina höjdpunkter 2026
-
PLUS
Mobil förutsäger mobilåret 2026 (del 1)
-
PLUS
Årets bästa produkter och viktigaste händelser – Mobil sammanfattar 2025
-
PLUS
Krönika: Okej, men hur agerar mobiloperatörerna i kaoset?
-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
-
PLUS
Nyheterna som gör mobilens batteri bättre
Ger mer för kreatörer
Spotify inför prenumerationstjänst för podcasts
Många lyssnar på podcasts på Spotify, för att kreatörerna bakom dessa ska kunna tjäna en slant extra inför nu Spotify möjligheten till prenumerationstjänster med exklusivt material.
Sedan sitt införskaffande av podcastappen Anchor har mängden podcasts på Spotify ökat. Deras senaste lansering på området genererar en bättre möjlighet för de som står bakom podcasts att tjäna mer pengar på sitt arbete. Spotify inför nu möjligheten för podcastskapare att ha betalda prenumerationer.
De som vill stödja sina favoritpodcasts kommer snart alltså att kunna betala dels för att ge dem möjlighet att göra materialet, men också för att få tillgång till exklusivt material.
Den här möjligheten släpps nu i USA och finns än så klänge inte i Sverige. För att kunna använda tjänsten behöver poddskaparen ett konto på Anchor och därigenom markera sina avsnitt som exklusiva för betalande prenumeranter. Sedan publicerar hen dem till Spotify eller andra plattformar. De kommande två åren kommer tjänsten inte att kosta något för kreatörer, förutom kostnader för betallösningen, men hela beloppet från prenumeranten kommer kreatörer tillgodo. 2023 kommer Spotify att inför en avgift på fem procent.
Podcasts som är exklusiva för prenumeranter kommer att fungera som vilka andra podcasts på Spotify vad gäller sökbarhet, men kommer att vara markerade med en låssymbol. Tjänsten rullas först ut i USA men kommer att komma till resten av världen inom de kommande månaderna. Spotify svarar därmed snabbt på Apples lansering nyligen av en liknande tjänst där dock kreatörerna får betala för att få vara med.
