-
PLUS
Mobil förutsäger mobilåret 2026 (del 2): Mobiltillverkarnas framtidsutsikter
-
PLUS
Krönika: Konsumentverket får städa när 2g och 3g stänger ner
-
PLUS
Krönika: Det här behöver Samsung göra för att lyckas 2026
-
PLUS
Så länge håller en mobil, snabbladdningens effekt och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Tre mobilhändelser som blir mina höjdpunkter 2026
-
PLUS
Mobil förutsäger mobilåret 2026 (del 1)
-
PLUS
Årets bästa produkter och viktigaste händelser – Mobil sammanfattar 2025
-
PLUS
Krönika: Okej, men hur agerar mobiloperatörerna i kaoset?
-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
Drabbar primärt användare med IOS 12.2
Stora problem med App Store efter uppdatering av villkor
Det hör inte till vanligheten att en uppdatering av användarvillkoren gör en tjänst obrukbar. Men det tycks vara precis vad som hänt för flera användare av Apples App Store.
Apple uppdaterar med jämna mellanrum villkoren för sin appbutik för IOS, App Store. Men just en sådan uppdatering tycks nu ha fått oväntade konsekvenser för de IOS-användare som kör antingen IOS 12.2 eller betaversionen av IOS 12.3. Användarna rapporterar nämligen om att dialogrutorna där man ska godkänna de nya villkoren dyker upp gång på gång när de öppnar App Store-appen. Klickar man ”godkänn” så dyker samma dialogruta om på nytt i en till synes evighetslång loop. Det går således inte att ladda ned några appar, eftersom man fastnar i loopen.
Drabbar inte alla
För att göra problemet snäppet mer märkligt så tycks det inte drabba alla användare, utan bara vissa. Att logga ur App Store och logga in på nytt har ingen effekt, inte heller att starta om telefonen eller surfplattan. Apple ska vara medvetna om problemet och jobbar på en lösning som ska rullas ut inom kort. Åtgärden sker på serversidan, så man behöver inte uppdatera appen om man skulle vara drabbad. När vi på Mobil provat har vi inte drabbats av några problem.