-
PLUS
Krönika: Konsumentverket får städa när 2g och 3g stänger ner
-
PLUS
Krönika: Det här behöver Samsung göra för att lyckas 2026
-
PLUS
Så länge håller en mobil, snabbladdningens effekt och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Tre mobilhändelser som blir mina höjdpunkter 2026
-
PLUS
Mobil förutsäger mobilåret 2026 (del 1)
-
PLUS
Årets bästa produkter och viktigaste händelser – Mobil sammanfattar 2025
-
PLUS
Krönika: Okej, men hur agerar mobiloperatörerna i kaoset?
-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
Dramatisk tillväxt i segmentet
Storytel passerar en miljon användare
Ljudböcker är superhett, och hetast på den svenska marknaden är utan tvekan Storytel. Nu har bolaget passerat en miljon användare.
Om du mot förmodan inte är bekant med Storytel så handlar det om ett företag som grundades 2005 och som säljer abonnemang på en tjänst med strömmande ljudböcker. Idag har bolaget växt till en jätte i segmentet och har en marknadsandel på hela 80 procent av den svenska marknaden. Detta trots att man har en hel del konkurrens, bland annat av tjänster som Bookbeat och Nextory. Bolaget finns dessutom i 16 andra länder, och expansioner till fler marknader är planerade.
Växt lavinartat sedan årsskiftet
Efter att Storytel ökat med hela 200 000 betalande abonnenter bara sedan årsskiftet har man nu passerat milstolpen en miljon abonnenter. De flesta nya användarna finns på de nordiska marknaderna, men det har även tillkommit mängder av nya användare i bland annat Ryssland, Turkiet och Nederländerna. Storytel äger förutom sin streamingverksamhet även ett antal stora förlag, bland annat Norstedts, Wahlströms och Rabén & Sjögren. Dessutom driver man även magasintjänsten Ztory.