-
PLUS
Krönika: Att bryta dominans med bättre som inte är dyrare
-
PLUS
Upptäck alla möjligheter med din Garmin-klocka – Våra bästa tips del 2
-
PLUS
Krönika: Apple Watch i Android väcker drömmen
-
PLUS
Upptäck alla möjligheter med din Garmin-klocka – Våra bästa tips del 1
-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
-
PLUS
Krönika: Hoppet lever – IOS och Android kan visa innovationskraft
-
PLUS
Mobil svarar: Airtag-alternativ, mobil för hörapparat, Sony Xperia och bäst från Google
Dyrare telefoner en av orsakerna
Studie visar att amerikaner byter telefon allt mer sällan

Att priserna på framför allt high end-telefoner har skjutit i höjden under de senaste åren har sannolikt inte undgått någon. Och nu kommer siffror som visar att den saken tycks ha haft en viss effekt på uppgraderingsviljan bland amerikanska konsumenter.
För bara två år sedan låg den genomsnittliga bytesfrekvensen för mobiltelefoner bland amerikanska användare på 2,39 år. Den siffran har nu ökat till 2,83 år. Det visar siffror som inbytesfirman Hyla Mobile tagit fram. De flesta telefoner i USA köps fortfarande på tvåårskontrakt via operatörer, men många väljer alltså att inte byta sin telefon direkt när kontraktstiden löpt ut och avbetalningen är klar. Speciellt Apple-användarna håller gärna extra länge i sina enheter. Tittar man bara på den gruppen så ligger siffran nu på 2,93 år och innebär en ännu större ökning jämfört med siffrorna från 2016, som då låg på 2,37 år.
Enheten man har klarar skivan
Förutom att smartphone-enheter – och då i synnerhet flaggskeppsmodellerna – blivit betydligt dyrare, så menar Hyla Mobile att fler faktorer spelat in i sammanhanget. Inte minst så har nya flaggskeppstelefoner blivit intressanta primärt för de mest teknikintresserade, då även äldre enheter nu oftast duger gott när det handlar om att klara de uppgifter den stora massan använder dem till i vardagen. Telekomanalytikern Jeffrey Moore på Wave 7 Research konstaterar också att många konsumenter börjat inse hur stor skillnad det gör på den månatliga fakturan från teleoperatören, när man inte längre betalar av en ny telefon.