-
PLUS
Krönika: Till botten med Oppo och Oneplus
-
PLUS
Oppo om Hasselblad, europeisk expansion och hur de ska lyckas
-
PLUS
Oneplus Sverigechef berättar om Oneplus 15 och AI på svenska
-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
-
PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
-
PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Allt är relativt, storleken också
-
PLUS
Duell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
-
PLUS
Krönika: Snabb mobil oavsett prestanda
Dyrare telefoner en av orsakerna
Studie visar att amerikaner byter telefon allt mer sällan
Att priserna på framför allt high end-telefoner har skjutit i höjden under de senaste åren har sannolikt inte undgått någon. Och nu kommer siffror som visar att den saken tycks ha haft en viss effekt på uppgraderingsviljan bland amerikanska konsumenter.
För bara två år sedan låg den genomsnittliga bytesfrekvensen för mobiltelefoner bland amerikanska användare på 2,39 år. Den siffran har nu ökat till 2,83 år. Det visar siffror som inbytesfirman Hyla Mobile tagit fram. De flesta telefoner i USA köps fortfarande på tvåårskontrakt via operatörer, men många väljer alltså att inte byta sin telefon direkt när kontraktstiden löpt ut och avbetalningen är klar. Speciellt Apple-användarna håller gärna extra länge i sina enheter. Tittar man bara på den gruppen så ligger siffran nu på 2,93 år och innebär en ännu större ökning jämfört med siffrorna från 2016, som då låg på 2,37 år.
Enheten man har klarar skivan
Förutom att smartphone-enheter – och då i synnerhet flaggskeppsmodellerna – blivit betydligt dyrare, så menar Hyla Mobile att fler faktorer spelat in i sammanhanget. Inte minst så har nya flaggskeppstelefoner blivit intressanta primärt för de mest teknikintresserade, då även äldre enheter nu oftast duger gott när det handlar om att klara de uppgifter den stora massan använder dem till i vardagen. Telekomanalytikern Jeffrey Moore på Wave 7 Research konstaterar också att många konsumenter börjat inse hur stor skillnad det gör på den månatliga fakturan från teleoperatören, när man inte längre betalar av en ny telefon.