Chockbesked

Svenska teleoperatörer säljer kundinformation

Uppdaterad 13:21: Under en rättegång har det framkommit att svenska telefonoperatörer säljer kundinformation, uppgifter som normalt brukar kräva domstolsbeslut för att få fram.

Publicerad Uppdaterad

Det är Dagens Industri som rapporterar om uppgifterna att svenska operatörer säljer kundinformation. Uppgifterna framkom via en utpressningsrättegång i Malmö mot ett antal personer som utövat utpressning mot porrsurfande svenskar.

I klippet nedan från Dagens Industri berättar åklagare Bo Birgersson hur det hela går till. 

Det handlar alltså om att uppgifterna säljs via ett tredjepartsföretag från samtliga av de stora teleoperatörerna i Sverige, vilket gör att mobilnummer kan kopplas till specifika IP-adresser. Det är den metoden de åklagade i rättegången ska ha använt sig av och enligt Bo Birgersson är det här annars uppgifter som normalt kräver ett domstolsbeslut för att få ut av exempelvis polis och åklagare.

Mobil har hört av sig till våra fyra största operatörer för att höra vad de har att säga om saken och kommer att uppdatera löpande. Än så länge har det inte framkommit vad tredjepartstjänsten heter, hur de får tillgång till informationen från operatörerna eller vad det kan tänkas kosta för illasinnade att utnyttja den. Det har ej heller framkommit vad tjänsten egentligen är tänkt att användas till.

Kommentar från Kamran Alemdar, PR- och informationschef på Tre

”3 säljer inte vidare kunders personuppgifter och har aldrig gjort det. Gårdagens rapportering i bland annat TV4 Nyhetsmorgon och Dagens Industri om att 3 och andra operatörer säljer vidare personuppgifter är en återupplivad nyhet från våren 2013. Inslagen innehåller felaktigheter som kan leda till missförstånd. 3 har aldrig sålt personuppgifter eller information om kunders surfvanor.
I samband med att utpressningsfallet (rättegången som är aktuell nu) uppdagades för två år sedan, uppmärksammades 3 på att en dåvarande underleverantör, en så kallad aggregatör (mellanhand som möjliggör försäljning med mobilfakturan som betalinstrument), hade en säkerhetsläcka. Läckan innebar att tjänsten kunden missbrukades. Då 3 fick reda på att detta hade skett stängdes tjänsten omedelbart ner och avtalet med aggregatören samt andra aggretratörer avslutades.”

Kommentar från Hans G. Larsson, Informationsansvarig på Telia
"Detta är en gammal historia! Telia slutade med den här tjänsten i februari/mars 2013. Den 15 februari stängde vi av vår kund, aggregatören Bozoka, och samma dag sade vi upp avtalet med resten av aggregatörerna (19 stycken) med en månads uppsägningstid. Vi fick information den 14/2 om att Bozoka brutit mot avtalet genom att direkt, eller indirekt, teckna avtal med Grossen Öland. Detta gjorde att vår tjänst missbrukades och användes i helt fel syfte, vilket stred mot avtalet. Tjänsten var avsedd för att underlätta betalningsförmedling vid shopping via mobil surf. Telia har alltså inte sålt några adresser till den åtalade.
Jag kan lägga till att det inte finns någon liknande tjänst i dagsläget samt att det inte har framkommit att någon annan aggregatör än Bozoka brutit mot avtalet som var väldigt reglerat."

Tele2 och Telenor har hittills inte kommenterat uppgifterna