-
PLUS
Köp mobil billigt: Så gör du
-
PLUS
Krönika: Det bästa är inom räckhåll
-
PLUS
Vad hände med Samsungs samtalsinspelning och 8 andra frågor: Vi svarar
-
PLUS
8 smarta tips för Google Foto – Ta kontroll över bilderna i påsk
-
PLUS
Krönika: Nej AI, jag vill inte vara din kompis eller partner
-
PLUS
Kommentar: Hindren som stoppar Tre
-
PLUS
Tips: 8 knep till Googles anteckningsapp Keep
-
PLUS
Apple Intelligence påminner mig om något betydligt bättre
-
PLUS
Mobils stora guide till Apple Intelligence i Iphone
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
Storlekens betydelse
Sverige bäst i världen på mobilsurf

Iphone 6 kommer till ett land där stora skärmar redan har fått allt fler att surfa från sin smartphone.
Nästan en fjärdedel, 23 procent, av alla webbplatsbesök i Sverige görs från en smartphone. Det framkommer i en ny rapport från Adobe som slår fast att svenskar därmed är bäst i världen på att mobilsurfa. Amerikanare och britter kommer på delad andraplats och normännen tar brons.

I alla länder i den världsomfattande undersökningen har dock användandet av smartphones ökat rejält jämfört med förra året, en utveckling Adobe koppplar till telefonernas allt större skärmar. Skärmstorlekar på mindre än fyra tum minskade med 11 procent mellan 2013 och 2014, konstaterar man.
– Antalet svenskar som väljer att surfa via en mobil eller surfplatta fortsätter att öka och det är de stora skärmarna som är på väg att ta över. Den utvecklingen lär stärkas ytterligare med nya och större Iphone-modeller, säger Jes Schyum, kommunikationschef Adobe Systems.
Iphone 4-modellerna tillhör med sina 3,5 tum de få mobiler som i dag som har skärmar på mindre än 4 tum. Iphone 5, 5s och 5c landar på exakt 4 tum. Det kan jämföras med de mindre modellerna hos andra tillverkare, som länge har varit större än så och som dessutom har vuxit. Sony Xperia Compact Z1 mätte 4,3 tum medan Z3 Compact blev 4,6 tum. Samsung Galaxy S4 Mini var 4,3 tum och Galaxy S5 Mini landade på 4,5 tum.
Flest webbplatsbesök med regelrätta surfplattor sker i Nederländerna (16 procent). Sverige hamnar med 12 procents surfplattesurfande på en sjätteplats.
Om undersökningen
Adobe Digital Index bygger på analyser av utvalda, anonyma och aggregerade data från över 5 000 företag världen över som använder Adobe Marketing Cloud för att få data och analyser av aktiviteter på sina webbplatser. Underlaget bygger på data från 18 miljarder besök och 700 miljoner mobila sessioner, mellan juni 2013 och juni 2014.