-
PLUS
Krönika: Bra jobbat! Du har simmat 1 meter – se alla uppgifter om ditt träningspass här
-
PLUS
Airpods: 11 tips för att hitta okända funktionerna och lösa vanliga problem
-
PLUS
Googles Pixel 10-lansering på djupet
-
PLUS
Krönika: När AI behöver en ständig övervakare
-
PLUS
Långtidstest: Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Krönika: När AI meckar med våra bilder utan att vi bett om det
-
PLUS
Allt du behöver veta om mobilens skärm
-
PLUS
Krönika: Tunnare telefoner som gör skillnad
-
PLUS
Specialtest: Dubbel batteritid med esim i Galaxy Watch 8 Classic
-
PLUS
Krönika: In i framtiden med en uråldrig mobil
Bart
Swedbank släpper egen butiksbetalnings-app

Lösningarna för att betala med mobilen blir allt fler. Den här gången är det Swedbank som lanserar Bart, en app och tjänst för betalning i butiker.
Swedbank fanns med bland de sex banker som tidigare i veckan lanserade Swish, en tjänst för att föra över betalningar mellan privatpersoner. Samtidigt håller Swedbank nu på att lansera en lösning för att de egna kunderna ska kunna betala med mobilen i butiker.
Betaltjänsten Bart ska bli tillgänglig för alla som har en Iphone eller Android-mobil och ett bankkort från Swedbank. I dagsläget kan intresserade anmäla sig till de tester som i dagarna påbörjas i Hemköps butiker i Skanstull, Sundbyberg och City.
När man ladddat ner Bart-appen från App Store eller Google Play ska man aktivera tjänsten i appen och i sin internetbank.
Vid kassan i butiken får man själv knappa in det belopp man ska betala, appen skapar då en så kallad qr-kod och betalningen genomförs när mobilskärmen med qr-koden skannas av.
På Swedbank uppger man att man inte vet om andra banker har liknande planer, men att en sammanslagning mellan Swish och Bart skulle kunna vara en möjlig utveckling på sikt och att man inte är avvisande till samarbete med flera banker.
- Båda de här tjänsterna är öppna för andra banker att gå med i, säger Emma Bergfeldt, presskontakt på Swedbank.