-
PLUS
Krönika: Till botten med Oppo och Oneplus
-
PLUS
Oppo om Hasselblad, europeisk expansion och hur de ska lyckas
-
PLUS
Oneplus Sverigechef berättar om Oneplus 15 och AI på svenska
-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
-
PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
-
PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Allt är relativt, storleken också
-
PLUS
Duell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
-
PLUS
Krönika: Snabb mobil oavsett prestanda
Kvartalsrapport
Tele2: 58 procent köper extra data
Med 60 000 nya mobila kunder leder Tele2 racet om kundintaget under tredje kvartalet bland svenska operatörer. Omsättningen pekar något nedåt. Något som däremot pekar uppåt är populariteten av paketerbjudanden och dataintensiva abonnemang, skriver Tele2.
Tele2 presenterade idag sin delårsrapport för tredje kvartalet. Operatören knöt till sig 60 000 nya kunder, en tydlig förbättring jämfört med senaste fyra kvartalen. Tele2 hade i slutet av september 3 803 000 mobila kunder i Sverige. Tele2 leder därmed vad gäller kundintag under tredje kvartalet då Tre knöt till sig 28 000 nya kunder och Telia tappade 8 000 kunder netto.
Paketerbjudanden och dataintensiva abonnemang uppåt
Den lägre försäljningen av smarta mobiler under tredje kvartalet 2013 resulterade i lägre mobil omsättning under tredje kvartalet. Jämfört med andra kvartalet 2012 pekade Tele2:s mobila omsättning nedåt och uppgick till 2,508 miljarder kronor (2,522). På nio månaders basis ökade däremot omsättning något till 7,485 miljarder kronor, från 7,417 miljarder kronor under period januari-september 2012.
I sin presentation säger Tele2 att övergången från röstintensiva till dataintensiva abonnemang gått fortare än tänkt, det samma gäller trenden mot paketerbjudanden där man betalar ett pris för allt som ingår istället för styckpris per röstsamtal, sms och megabyte. Ett sådant paketerbjudande, Comviq Fastpris, har gått som tåget, enligt Tele2. Vidare framgår det av Tele2:s presentation att som 78 procent av mobila kunder väljer ett paketerbjudande och att så många som 48 procent av befintliga kunder använder ett sådant abonnemang. Vad gäller dataintensiva abonnemang så är det även 58 procent av kunder som nått sin datagräns som köper extra data, skriver Tele2.
Lönsamheten för Tele2:s mobila verksamhet försämrades under tredje kvartalet och ebitda-resultatet blev 760 miljoner kronor, jämfört med 828 miljoner kronor under tredje kvartalet 2012. Det motsvarar en ebitda-marginal på 30 procent jämfört med 33 procent för ett år sedan.
Sverigeverksamheten, inklusive mobil, fast bredband och telefoni, stod för 41 procent av Tele2koncernens totala omsättning under tredje kvartalet.
Telenor har ännu inte presenterat sin delårsrapport för tredje kvartalet 2013.