-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
-
PLUS
Krönika: Hoppet lever – IOS och Android kan visa innovationskraft
-
PLUS
Mobil svarar: Airtag-alternativ, mobil för hörapparat, Sony Xperia och bäst från Google
-
PLUS
Krönika: Sonys resa från störst till obefintlig
-
PLUS
28 mobilabonnemang för under 200 kronor i månaden
-
PLUS
Krönika: Mobilen halkade och störtade ner i asfalten
-
PLUS
I stället för Gmail: Bättre e-post i mobilen
Blockerar kriminella
Tele2 startar anmälningstjänst för sms-bedrägerier

Via en ny tjänst där användare kan anmäla sms-bedrägerier vill Tele2 förhindra riskerna att bli utsatt för smishing.
Bedrägerimetoden smishing går ut på att bedragaren skickar ut sms som till synes kommer ifrån ett företag eller tjänst som mottagaren potentiellt använder. Smset innehåller ett meddelande som på något sätt vill få mottagaren att ange person- eller kontouppgifter som bedragaren senare kan använda för att komma åt offrets tillgångar. Metoden har blivit vanligare och nu har Tele2 bestämt sig för att lansera en tjänst där deras kunder kan anmäla den här typen av sms.
Tele2 kommer att samla den här typen av sms och blockera avsändarna för att förhindra att de kan fortsätta med sina bedrägerier. Tjänsten är kostnadsfri och i framtiden kommer den också att effektiviseras genom att låta AI analysera de inkomna smsen och sedan blockera användarna.
– I takt med att operatörernas skydd blir mer sofistikerade blir även bedragarnas metoder mer avancerade. Säkerhetsfrågor är en av våra viktigaste prioriteringar på Tele2 och detta är därför något som vi tar på stort allvar. För att skydda våra kunder har vi tagit fram en lösning som underlättar för dem att rapportera misstänkta sms, och vi hoppas att det ska minska förekomsten av den här typen av bedrägeriförsök, säger Stefan Backman, chefsjurist på Tele2.
Tele2 har också inlett ett initiativ tillsammans med andra operatörer för att undersöka hur de kan råda bot på den här typen av problem, som drabbar alla operatörer.
Om du som Tele2-kund har blivit utsatt för smishing ska du vidarebefodra smset till 777, alternativt kopiera texten och numret det skickades från och skicka till 777.