"Telia har överdebiterat med miljoner"

28 procent extra - så mycket har Telia lagt på mobilräkningarna på grund av ett fel i faktureringssystemet. Det hävdar Peter Ljunqvist på konsultföretaget Devitor. Nu startar han en grupptalan mot Telia för att han och andra Telia-kunder ska få tillbaka pengar. Men på Telia säger man sig inte ha gjort fel.

Publicerad Senast uppdaterad

Strax efter klockan 12 idag lämnade Peter Ljungqvists jurist Anders Lindow in stämningsansökan mot Telia till Stockholms tingsrätt. Initiativet gäller en grupptalan och målet är att Telia ska åläggas att återbetala feldebiteringar till kunderna.

Enligt Peter Ljungqvist finns orsaken till feldebiteringarna i Telias debiteringssystem. Därmed kan alla Teliakunder ha blivit drabbade, åtminstone under slutet av 90-talet. Men den grupptalan som nu inleds gäller bara de Teliakunder som i slutet av 1999 hade abonnemanget DOF.

Upprinnelsen till den nya processen härstammar från slutet av 1999 då Devitor fick en faktura från Telia på cirka 1,3 miljoner för mobilsamtal. Efter en granskning av räkningen upptäcktes att en stor del av detta belopp berodde på en överdebitering. Efter genomräkning visade sig denna överdebitering vara cirka 330000 kronor.

Revisor utredde miljonfakturan

Efter flera års tvister lät Devitor i maj 2003 en revisor gå igenom Telias faktura. Denna revisor konstaterade att Telia i sin faktura tagit 28 procent mer betalt än vad Telia enligt abonnemangets avgifter hade rätt till.

- Felet ligger i Telias faktureringssystem. Att vi upptäckte det berodde bland annat på att det rörde sig om så långa samtal och så stora belopp, säger Peter Ljungqvist.

Han menar att tilltron till Telia också är så stor att många litar på att uträkningen av telefonfakturan är korrekt.

Trots att Peter Ljungqvist drivit frågan om Telias faktura till Devitor i över fem års tid nu har Telia inte backat från att hela fakturan ska betalas. Devitor har dock inte betalat miljonfakturan. Ord står mot ord.

- Det egentliga problemet är inte att de gör fel, det kan vem som helst göra, det egentliga problemet är att de uppenbarligen tycker att de har rätt att göra fel, säger Peter Ljungqvist.

-Om det är ett systemfel är det ju intressant att notera att alla felaktiga avvikelser på fakturan ger för höga belopp till Telia, säger juristen Anders Lindow.

"Snåriga fakturor"

När Mobil läser fakturan verkar den vara uppenbart felaktig, där samma typ av samtal med samma samtalslängd debiterats på helt olika sätt. Av fakturan att döma går det inte att förstå varför beloppen avviker från vad avtalet säger.

Samtalen är på cirka 7 timmar och 40 minuter. Alla är uppkopplade cirka 22.15 på kvällen. Alla är ringda till samma mobilnummer under vardagar nattetid. Ett samtal kostar 530 kronor, ett annat 405 kronor.

Men chefsjuristen på Telia Björn Lindegren förnekar att det skulle vara några fel på fakturan. Han påtalar att den här typen av fakturor kan vara snåriga att läsa.

- Såvitt jag kan se har det inte skett någon överdebitering. Vi bestrider påståendet att vi skulle gjort några felaktiga debiteringar av våra mobilkunder, säger Björn Lindegren till Mobil.

Om Stockholms tingsrätt går på Ljungqvists och Devitors linje kan återbetalningarna bli kostsamma för Telia.

Ljungqvist uppskattar antalet Telia-kunder med DOF-abonnemang under fjärde kvartalet 1999 till mellan 50000 och 150000 abonnenter. Telias omsättning under 1999 var cirka 10 miljarder, och enligt Ljungqvist bör mångmiljonbelopp nu återbetalas till DOF-kunderna.

- Men egentligen gäller de här felfaktureringarna alla Telia-kunder, eftersom det verkar vara ett systemfel i Telias faktureringssystem, säger Ljungqvist.

Grupptalan för första gången

Detta kan bli första gången då systemet med grupptalan används i Sverige. Devitor begär i sin stämningsansökan att Telia tvingas bidra med uppgifter om vilka som var DOF-abonnenter i slutet av 1999. Dessa ska sedan kunna kontaktas av tingsrätten med en fråga om de vill anmäla sig till grupptalan mot Telia. Enligt Devitors jurst Anders Lindow finns stöd i lagen för den typen av grupptalan.

Fotnot: 1999 inledde Devitor en så kallad arbitrage-affär där bolaget utnyttjade att samtal från Telia-nätet kostade mindre än vad Telia tvingades betala i samtrafikavgifter till Tele2. Detta är upprinnelsen till att Devitor fått fakturor med ett mycket stort antal samtal från Telia. Det är sedan dessa fakturor som granskats av en revisor som i sin utredning dragit slutsatsen att Telia systematiskt överfakturerat.