-
PLUS
Krönika: Konsumentverket får städa när 2g och 3g stänger ner
-
PLUS
Krönika: Det här behöver Samsung göra för att lyckas 2026
-
PLUS
Så länge håller en mobil, snabbladdningens effekt och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Tre mobilhändelser som blir mina höjdpunkter 2026
-
PLUS
Mobil förutsäger mobilåret 2026 (del 1)
-
PLUS
Årets bästa produkter och viktigaste händelser – Mobil sammanfattar 2025
-
PLUS
Krönika: Okej, men hur agerar mobiloperatörerna i kaoset?
-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
Prenumerationstjänst
Telia lanserar IOT som prenumerationstjänst
Med en låda som innehåller en rad sensorer vill Telia förenkla IOT för företag.
Internet of things, IOT, som tjänst spår vi kommer att bli allt vanligare. I december var det Tele2:s tur att inleda en sådan satsning. Idag är det Telias tur med M2M in a box, en låda innehållande 25 sensorer som kan samla in data om temperatur, luftfuktighet, rörelser och position.
Det spås finnas 102 miljoner uppkopplade enheter i Norden år 2018, varav 35 miljoner i Sverige. Men att ge sig in i IOT- projekt kan anses vara både svårt och resurskrävande. En av tankarna bakom den nya tjänsten är därför att göra det lättare för företag att ta första steget mot IOT.
– Med ”M2M in a Box” gör vi det enklare för företag och organisationer att utforska möjligheterna med M2M och sakernas internet, utan att de behöver investera i stora IT-projekt, säger Hans Dahlberg, chef för Telias globala M2M-enhet.
M2M in a Box säljs som prenumerationstjänst för en fast månadsavgift på 9 375 kronor för 25 sensorer eller 375 kronor per sensor och månad. I paketet ingår datatrafik, hårdvara och support. Datainsamlingen kan följas upp i realtid genom en webbportal och företaget får sms-aviseringar när mätvärdena förändras.
M2M in a box börjar säljas strax efter påsk.
