-
PLUS
Årets bästa produkter och viktigaste händelser – Mobil sammanfattar 2025
-
PLUS
Krönika: Okej, men hur agerar mobiloperatörerna i kaoset?
-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
-
PLUS
Nyheterna som gör mobilens batteri bättre
-
PLUS
Krönika: 7 års uppdateringar men laddkontakten är slut
-
PLUS
Duell: Vikbara Honor Magic V5 mot Samsung Galaxy Z Fold 7
-
PLUS
Krönika Apple Intelligence: Skrattretande
-
PLUS
Oppo om Hasselblad, europeisk expansion och hur de ska lyckas
Samsung och Huawei två ljuspunkter
Trenden har vänt: Tillväxt på smartphonemarkanden igen
Under de senaste två åren har vi fått höra om en vikande smartphonemarknad. Men nu har en vändning skett.
Det är ingen gigantisk vändning som kan noteras för den globala smartphoneförsäljningen, då det bara handlar om 1 procent när man jämför årets tredje kvartal med samma period förra året. Men det är ändå en vändning. Det framgår av färska siffror som analysfirman Canalys nu har publicerat. Samsung håller ställningarna som den största leverantören även fortsättningsvis och kan stoltsera med en marknadsandel på hela 22,4 procent. Försäljningen ökade även med 11 procent, och det är sannolikt försäljningen av Galaxy Note 10 som har inneburit det största uppsvinget. Samsung bryter förvisso inte ned sina försäljningssiffror på enskilda modeller officiellt, men man konstaterade ändå i samband med att man presenterade sin kvartalsrapport häromdagen att Note 10 säljer betydligt bättre än förra årets Note 9.
Huawei drar nytta av hemmamarknaden
Det går även bra för Huawei, som nu ökar efter att ha haft ett sämre andra kvartal. Som vi tidigare skrivit om, så handlar det i Huaweis fall primärt om framgångar på den inhemska marknaden, där konsumenterna tycks ha slutit upp bakom varumärket i kölvattnet av handelskriget med USA och den svartlistning som drabbat Huawei. Apple placerar sig på tredje plats, men tappar sju procent och har nu en marknadsandel på 12,3 procent globalt. När Apple nu presenterat sin kvartalsrapport så framgår det också att tjänster blir en allt viktigare inkomstkälla för den amerikanska jätten. Kinesiska Xiaomi är fjärde största leverantör i världen med en marknadsandel på 9,2 procent, medan landsmännen Oppo ligger tätt bakom på en femteplats med en marknadsandel på 9,1 procent.
Med tanke på att vi sannolikt lär få se mängder av telefoner med 5G-stöd under nästa år, samtidigt som operatörer runt om i världen börjar färdigställa sina 5G-nät, så kan vi nog räkna med att uppgången i segmentet håller i sig ett tag till.
I en tidigare version av denna artikel uppgavs fel procentsiffror, det är nu korrigerat.
