https://www.mobil.se/nyheter/undvik-att-bli-lurad
282879
Nyheter

Undvik att bli lurad

Butikernas säljare har hårdmanglats och bedömts. Vi har gått från butik till butik och fått de mest skiftande svar. Läs själv och se var du löper störst risk att bli lurad.

Innan du kliver in genom dörrarna till telefonaffären är det bra om du har en plan. Vet du vilken mobil och vilket abonnemang du vill ha, eller tänker du lämna dig i händerna på en säljare? Även om du är ganska säker på vad du tänker köpa är risken ganska stor att du kliver ut med en dyrare telefon än vad du tänkt dig. För säljarna kan vara minst lika bestämda som du.

Vi tillbringade ett par dagar som informationstörstande kunder i de stora mobilbutikerna och testade hur mycket koll säljarna har och på vilket sätt de hjälper sina kunder. Givetvis jämförde vi också priser. Och så ställde vi den gamla vanliga frågan som fick de mest varierande svar: Hur länge måste man ladda en ny telefon?

Men öppningsfrasen var hela tiden densamma när vi klev in i de 15 butiker som var med i testet: »Kan du tipsa om en bra kameramobil för 3 500 utan abonnemang«. Och i de flesta butikerna fick vi samma svar: »Sony Ericsson k810«. Så långt var faktiskt alla överens. Men när det kom till mer specifika frågor om telefonen så skiljde sig svaren åt ganska mycket. Någon trodde inte att den gick att använda som modem till en bärbar dator. e-post trodde eller visste de flesta att det gick att ta emot, men hur det skulle gå till var flera osäkra på. Och så var det priset. Kanske är det lika bra att vi börjar där.

Samma svar

Telefonen fick alltså kosta högst 3 500 kronor. Nästan alla rekommenderade k810 men priset var det mer spridning på. Billigast var Elgiganten och Siba som tog 2 790 kronor för telefonen. Dyrast var Ring Up/Komab och Telenor som låg strax under 4 000 kronor för samma telefon. Drygt 40 procent dyrare än den billigaste affären. Övriga affärer låg runt 3 500 kronor, plus eller minus ett par hundralappar. De dyraste och de billigaste affärerna finns inom en radie av några hundra meter i Stockholms innerstad. Så en promenad på ett par minuter kan vara värd 1 200 kronor. Det blir ganska många sparade kronor per steg.

För att kunna jämföra priser mellan butikerna har vi bara tittat på telefonpriser utan abonnemang. I de flesta butikerna påpekar säljarna att man får ett lägre pris om man köper med ett tidsbundet abonnemang. Men det är stor skillnad i hur sugna säljarna är på att även få med ett abonnemang i affären. De två billigaste affärerna, Elgiganten och Siba, är stora elektronikkedjor. De verkar pressa priset på telefonerna genom att köpa in stora mängder. De har bra koll på funktionerna i k810 och försöker övertyga oss om att köpa telefonen genom att berätta hur bra just den telefonen är.

Inte alla butiker har mobilerna så här lätt tillgängliga.

Mobiloperatörerna med egna butiker angriper oss med andra argument. I Telenors och Tres butiker tar de snabbt reda på vilken telefon vi behöver. Sedan jobbar de på att övertyga oss om att köpa den, eller ännu hellre en dyrare telefon till subventionerat pris, med ett abonnemang. I Telenorbutiken hoppas det snabbt från en k810 för 3 999 kronor utan abonnemang till en t650:

- Man tjänar sjukt mycket på att ta ett abonnemang. Köp en t650, betala 299 kronor i månaden och ring för 199 kronor så får du den för 2 400 i stället för 4 700 kronor, rabblar en säljare snabbt. Hur många månader bindningstiden med förhöjd månadsavgift är framgår inte.

Storoffensiv

En liknande episod utspelar sig i en Trebutik. En av säljarna säger att k810 är en utgående modell som inte finns kvar i butiken. I stället rekommenderar han t650 som kostar 4 400 kontant.

- Men du kan få den för 1 800 spänn om du tar den med ett bra abonnemang hos oss, säger säljaren och erbjuder sig sedan att ringa den nuvarande operatör och kolla hur lång bindningstid som återstår.

I den tredje operatörsbutiken, Telia, är det lite lugnare stämning. En av säljarna kollar om en operatörslåst telefon är ett tänkbart alternativ och då svaret blir nej rekommenderar han k810 för 3 695, men påpekar att den blir billigare med ett abonnemang.

Även i Phone House-butiken argumenterar säljarna för ett abonnemang. Men man har även bra koll på telefonens funktioner. I ett fall sätter säljaren in en storoffensiv när han märker att jag är på väg ut.

- Ta den med förhöjd månadsavgift så blir det mycket lägre pris nu! Vill du inte ha den nu? Vad funderar du på? Den har precis gått ner i pris, ta i alla fall en katalog, fortsätter han medan jag är på väg ut genom dörren.

Ingen press

Computer City, Expert, Onoff och Aircall har hyfsade priser, under 3 500, och hyfsad koll på telefonernas funktioner. I alla fyra butikerna står vi och småpratar ganska länge och får veta en hel del om telefonerna. Men ingen pressar oss mot ett köp.

På Phone House, Ring Up, Stjärnafyrkant och Dialect har säljarna bra koll. De berättar att man kan använda telefonen som modem och ta emot e-post i den och de kan också förklara vad sar-värdet är för något.

Även hos Expert, Siba, Telenor, Telia och Computer City får vi i allmänhet vettiga svar på frågorna. De har alla medelstort utbud av telefoner och vet vad man kan använda dem till. Kliver man in genom dörrarna med väldigt lite kunskap i någon av dessa sju butiker vet man ganska mycket mer när man kliver ut igen. Lite sämre är det på Teknikmagasinet och Onoff. De svarar bra på en del frågor men är svävande eller svarar helt fel på andra.

I allmänhet är det nog frågor om strålning som säljarna har svårast att hantera. Då en av säljarna vi träffade på bara svarade »du får ringa Strålskyddsinsitutet« kunde man kanske uppfatta det som nonchalant, men det är ändå ett bättre svar än vissa andra. När jag frågar vad sar-värdet är för något möts jag av en lång suck från en säljare på Computer City.

- Puuh, ja det är många som frågar efter det. Det finns ingen telefon som inte strålar någonting, säger han och jag blir inte mycket klokare.

Hos Tre var kunskaperna varierande.

Hos Tre är det stor skillnad på hur frågan bemöts.

- Sar? Ingen aning. Det är typ en på 400 kunder som frågar efter det. Men du kan kolla efter värdet när du vet vilken telefon du vill ha, svarar en Tre-säljare. En annan uppger utan att tveka det korrekta sar-värdet med två decimaler för den telefon som han just rekommenderat.

Onoff bjuder nog på de mest originella svaren av alla.

- Det var mycket prat om sar förra året och man skrämde upp folk med det. Men det är lågt för de flesta moderna telefoner, får vi veta från en säljare. En annan vet inte vad sar-värde är, men säger att ju fler frekvensband en telefon har, desto mer strålar den.

Datorn en mellanhand

Frågorna om använda mobilen som modem och för att kolla sin e-post ger också upphov till ett antal märkliga svar. På Onoff konsulterar en av säljarna sin dator länge och väl för att hitta svaret på frågan om k810 går att använda som modem.

- Det går ju att surfa på mobilen. Men sim-kortet är ju inget modem, så det går nog inte, funderar hon högt.

Det är också på Onoff som en säljare tittar på informationen om k810 som den egna butikskedjan har lagt upp på webben utan att kunna tolka den, vänder sig till en kollega och frågar:

- När man kan använda mobilen för e-post, vad kallas det då?

Kollegan svarar:

- Det kallas e-mail.

När den lilla detaljen klarlagts får vi veta att jodå, k810 har e-mail, vilket innebär att den kan användas för att skicka och ta emot e-post.

Ny på jobbet

På Teknikmagasinet blir flera besök nästan lite jobbiga då det är uppenbart att vi har mycket mer koll än vad säljarna har. En av dem börjar klicka sig fram på Teknikmagasinets hemsida i stället för att ta hjälp av någon av de andra i butiken, och efter en lång stund av tyst klickande får jag veta att k810 är en riktigt bra telefon.

Efter mer klickande får jag veta att den ska gå att använda som modem. Den har bluetooth och det följer med en skiva som man kan använda för att synka telefonen med datorn. Jag frågar efter sar-värdet, men ger upp när jag inser att det är jag som står och förklarar vad det är för något.

När jag frågar hur man gör för att föra över kontakter och kalenderuppgifter från en gammal Sony Ericsson till k810 skruvar hon på sig och när jag till slut tackar för hjälpen och siktar mot dörren ser hon lättad ut. Jag traskar därifrån utan att ha blivit så mycket klokare.

_image_

Med mobilerna bakom glas är det svårt att bilda sig en uppfattning på egen hand.

Vid ett annat besök försöker säljaren ta hjälp av sina kollegor för att besvara modem-frågan, dessa visar sig dock vara lika ovetande. I stället blandar sig en annan kund i konversationen och upplyser om hur det ligger till. Det är i affärerna med stora telefonavdelningar som säljarna bäst kan svara på våra frågor.

Priset är viktigt när man letar ny telefon och jag tycker att det är både märkligt och irriterande att Tre och Ring Up inte skriver ut priser vid telefonerna i butiken. Det är så grundläggande att jag tycker att man kan begära att det ska framgå på en gång, utan att man behöver kontakta en säljare.

22 timmars skillnad

Så var det det där med laddningstiden på en ny telefon. Om man köper en k810, som alla rekommenderade, så kan det variera. 24 timmar sa den som var värst. Flera säger att de tycker att man ska ladda över natten. Det beror alltså på när man går och lägger sig och när man kliver upp.

Ladda länge, sa någon, sedan varierade det mellan 7 och 16 timmar. På Sony Ericssons kundtjänst förklarar man att det räcker med 2 timmar på de nya litiumbatterierna. Det var det bara några säljare på Elgiganten, Siba, Telenor och Tre som visste.

___

Webb-butikerna

Visst kan det vara smidigt att sitta hemma framför datorn och knappa hem en ny mobil som kommer med posten några dagar senare. Du slipper tjatiga säljare och kan i lugn och ro sitta och botanisera bland lurarna. Men vill du ha lite mer information eller hjälp att välja telefon kan du få sitta och vänta ganska länge på att få svar.

Jag surfade runt i 16 nätbutiker och letade information och bra priser. Jag mejlade även alla butikernas kundtjänster mina tio frågor om tips och information inför mobilköp. Sådant som man kanske pratar med en säljare om när man kliver in i en vanlig butik. Fyra arbetsdagar fick de på sig att svara. Det skulle väl räcka, trodde jag.

Uteblivna svar

Och det gjorde det för de flesta. Till att börja med ska sägas att två av webbutikerna, Computer City och Siba, inte hade angett någon e-postadress på hemsidan för att kontakta deras kundtjänst. Komplett.se anger till och med på sin webbsida att de inte svarar på den typen av frågor. Det kändes lite märkligt med tanke på att det är en nätbutik.

De som inte svarat på min e-postfråga efter fyra dagar slog jag en signal till och ställde samma frågor. I betyget i faktarutan har uteblivet e-postsvar gett ett lägre betyg, även om kundtjänsten på telefon kunnat svara på mina frågor. Snabba e-postsvar har också gett lite högre betyg. Om man sitter framför datorn och funderar på att köpa en telefon känns det inte som att man vill vänta tre eller fyra dagar på att få lite mer information om den. Risken är nog att man surfar vidare till en annan butik.

Svaren som trillade in var av väldigt blandad kvalitet. När jag ställde samma frågor till säljare i kedjornas affärer lyckades de flesta till slut svara ganska hyggligt på mina frågor. Så är det inte när jag mejlar webbutikernas kundtjänster.

Flera av butikerna verkar tycka att de kan avfärda frågorna ganska lätt när de kommer via e-post. Korthuggna svar talar om att jag kan besöka en butik om jag vill har mer information. Men det är ju just det jag inte vill göra när jag väljer att handla på nätet.

Men flera av butikerna levererar riktigt utförliga svar och då känns det smidigt att sitta framför datorn och planera sitt köp. Katshing svarar på under fyra timmar och gör det dessutom riktigt bra. Jag får tydliga och utförliga svar på alla frågor. Kundtjänsten verkar ha riktigt bra koll på sina telefoner. Till och med sar-värdet får sin rätta förklaring, vilka värden som klassas som låga och att man kan skaffa headset för att slippa strålningen. Just den frågan är det ingen av de andra butikerna som lyckas leverera ett vettigt svar på.

Elgiganten svarar också bra på mina frågor. Lite mer allmänt än Katshing och någon hänvisning till tillverkare är det som drar ned betyget lite grann. Expert skickar också bra svar och ber om ursäkt över att det tar 72 timmar att få svaret.

Även Telenor leverar ett svar som känns bra. Det enda som förvirrar är att de hänvisar till sin hemsida för att se om telefonerna är operatörslåsta men även på hemsidan känns det oklart om telefonerna är låsta eller inte.

Snabbt och rätt

Gemensamt för dessa fem är att de i sitt svar faktiskt har klistrat in mina frågor i returmejlet och sett till att svara på dem. Det gör att jag snabbt kan läsa ut svaren och se om jag fått veta det jag vill. När man får utförliga och tydliga svar känns det som att webbutiken verkligen är ett bra alternativ. För visst är det smidigt att kunna göra sitt köp när man vill och samtidigt få bra svar på sina frågor. Men det är alltså bara en tredjedel av butikerna som faktiskt återkommer med svar som jag är nöjd med.

Om man bestämt sig för att handla på nätet, oavsett om man gör det för att det känns smidigt eller för att priserna ofta är lägre än i en butik, så känns det som att man missar hela poängen om man först är tvungen att gå in i en butik för att få mer information om produkterna. Trots att webbhandel varit vanligt i många år känns det som att kedjorna inte riktigt satsat på att göra webbutikena så tillgängliga som man önskar att de skulle vara.

Från Dustin Home blir svaret på mina tio frågor: »Tyvärr kan vi inte rekommendera produkter eftersom vi inte testat dem. Beklagar«. Telia tycker att jag ska kontakta en butik som säljer mobiltelefoner. Men är det inte just det jag har gjort? Stjärna Fyrkant mejlar ett par supportnummer till Sony Ericsson och Nokia som de tycker att jag kan ringa. Netonnet konstaterar att det är väldigt svårt att välja en mobil som passar mig. Men det är ju just därför som jag har bett dem om hjälp.

Rätt lätt

De flesta av butikerna har lyckats bygga webbutiker som är ganska lätta att navigera i. De ser ut som en webbutik oftast gör. Produkterna på ett ställe och en tydlig kundtjänstknapp att trycka på. De flesta skriver också ut sina leveranssätt och hur man kan betala. Det som kan vara lite besvärligt är att hitta priser i mobiloperatörernas butiker som går att jämföra med de andra.

Tele2 säljer telefonerna till ganska låga priser med kontantkort och utan operatörslåsning. Telenor säljer telefonerna helt utan abonnemang och efter ett samtal till deras internetkundtjänst får jag veta att de flesta telefoner inte är låsta. Telia säljer telefonerna till ganska höga priser och dessutom låsta till Telia så att det kostar ytterligare 300 kronor att låsa upp dem om man vill byta operatör efter ett år. Tre säljer telefonerna med kontantkort och låsta i tre månader. Det kostar 350 kronor att låsa upp dem. Glocalnet har bara fem telefoner i sin webbutik och priset för k810 blir mycket högt när vi tar månadskostnaden för två år för att räkna ut ett jämförelsepris.

Om ett lågt pris är det viktigaste när man ska köpa mobil så lönar det sig att handla på nätet. De flesta av butikerna som är med i både testet av vanliga affärer och webbutiker har lite lägre priser på nätet. Men ofta skiljer bara några hundralappar så några riktiga klipp gör man inte bara genom att välja nätet i stället för en vanlig affär.

Av de butiker som är med i båda testen har Phone House och Telenor samma priser i affären och på nätet. Elgiganten och Tre har priser som bara ligger något lägre på nätet. Computer City har bara en telefon som är med i jämförelsen på nätet, men då ligger den över tusen kronor lägre i pris på nätet. Hos Expert är det också stor skillnad, omkring 600 kronor lägre på nätet. Också hos Onoff ligger priserna mycket lägre på nätet. Hos Siba skiljer det över tusen kronor i priset på Nokia n95 medan de andra priserna ligger ungefär lika.

Butik bra för att känna

Flera av butikerna gör en poäng av att de har internetpriser, och att de är lägre än i vanlig butik. Flera förklarar också detta med att det blir billigare med lagerhållning och andra omkostnader.

Billigast i testet är Katshing. De följs tätt av Elgiganten som också var billigast i testet av vanliga butiker. Deras priser på nätet skiljer sig bara med några tiokronor från i affären. Även Netonnet och Onoff ligger lågt med sina nätpriser. Dustin ligger ganska högt i pris och Telenor är dyrast i testet.

Det finns alltså lite att ta hänsyn till om man funderar på att köpa en telefon på nätet. Om man vill prata med någon och få lite tips kan det vara värt att gå in i en vanlig affär först.

Om man inte tycker att det är okej att kanske få sitta och vänta i tre dagar på ett mejlsvar som någon verkar ha skrivit ihop på tio sekunder. Om man nu får svar alls.

Sedan kan det förstås också vara skönt att känna på och se telefonen innan man köper den. Om man vet vad man vill ha så fungerar nätet bra. Då är det bara att välja ut en butik.

I vårt test gjorde en kombination av lägst priser och bäst svar från kundtjänst att Katshing blir vinnaren, tätt följd av Elgiganten med nästan lika låga priser och ett bra mejlsvar, som plingade ner i inboxen på rekordsnabba 13 minuter. Sedan följde flera dagar av sporadiska svar från webbutiker som knappt verkar kunna stava till kundtjänst eller support. ¶

___

Och vinnaren är...

Hur bra är Sveriges återförsäljare av mobiltelefoner? Vi bestämde oss för att undersöka 31 butiker - både fysiska och webbutiker. Vi säger inte att det resultat vi fått ger den kompletta bilden. Särskilt fysiska butiker runtom i Sverige har säkert en stor variation i sitt bemötande av kunder - och vad gäller säljarnas kunskapsnivå.

En sak är säker: Återförsäljarna som säljer mobiltelefoner i Sverige har säljare som alltför ofta ger okunniga och felaktiga svar på ganska enkla raka frågor. Som kund riskerar man därmed ofta att bli lurad. Det är ett förstås ett stort problem för oss mobilköpare, men egentligen också ett problem för hela mobilbranschen.

Den som studerar tabellerna till höger kommer att se att en del återförsäljare fått högre butik än andra, men vi ville inte utse bågon vinnare på bara vårt stickprovslika resultat. Så vi tog hjälp av våra läsare. De fick gå in och själva sätta betyg på återförsäljarna, sedan vägdes resultatet av deras röster ihop med vår undersökning.

Det visade sig att läsarnas röster stämde överens med vår undersökning:

Vinnare Bästa fysiska butik:

Stjärnafyrkant

Vinnare Bästa Webb-butik:

Katshing.se

Eftersom dessa segrare korats inte bara genom att vara bäst i test, utan också genom läsarnas röster, förärades dessa vinnare med priset Guldmobilen i dessa två nya kategorier, på årets Guldmobilgala.

Genom detta årligt återkommande pris, och denna årligt återkommande undersökning, hoppas vi både att kunna ge en bild av vilka återförsäljare som ger bra bemötande och priser - men också sporra Sveriges mobilbutiker att bli bättre.

Så röstade läsarna

Läsarna fick sätta betyget 1-5 på var och en av butikerna. Somliga valde att bara rösta på en butik, andra röstade på de flesta. Totalt fick vi in över 5000 röster. Här presenterar vi medelvärdet av läsarnas röster, avrundat till närmaste heltal:

Fysiska butiker

Aircall2

Computer City3

Dialect2

Eligiganten3

Expert3

Mediamarkt3

Onoff2

Phonehouse3

RingUp3

Siba2

StjärnaFyrkant5

Teknikmagasinet2

Telenor2

Telia3

Tre3

Webbutiker

Computer City2

Dustin3

Eligiganten2

Expert2

Inwarehouse3

Katshing4

Komplett.seomdöme saknas

Netonnetomdöme saknas

Onoff2

PC City3

Phonehouse2

Siba3

Tele22

Telenor2

Telia3

Tre3

Aircall

Öppettider: Varierar beroende på ort

Utbud (telefon): Medelstort Utbud (operatör): Tele2, Telenor, Tre och Telia

Pris:

K810: 3 399

N95: 6 699

W580: 3 199

U600: 3 799

Nokia laddare: 299

Jabra: -

Omdöme&betyg

Säljarnas kompetens: Kunskapsnivån varierar kraftigt.

Säljarnas bemötande: Tar sig tid att prata och inte särskilt sälj­inriktade.

Prisnivå: Strax över genomsnittet i prisjämförelsen.

Säljarens kompetens: 3 Säljarens bemötande: 4 Prisnivå: 3

Summa: 10

Computer City

Öppettider: Vard 10-19, lörd 10-16, sönd 11-16

Utbud (telefon): Medelstort Utbud (operatör): Tele2, Telenor och Tre

Pris:

K810: 3 290

N95: 6 790

W580: -

U600: 3 490

Nokia laddare: 199

Jabra: -

Omdöme&betygSäljarnas kompetens: Hyfsad koll och reda på det mesta.

Säljarnas bemötande: Är trevliga men känns ibland lite uttråkade. Pressar inte på för att man ska köpa.

Prisnivå: Medelpriser men ganska dyr på N95.

Säljarens kompetens: 4 Säljarens bemötande: 3 Prisnivå: 3

Summa: 10

Dialect

Öppettider: Varierar beroende på ort

Utbud (telefon): Medelstort Utbud (operatör): Tele2, Telenor, Telia

Pris:

K810: 3 313

N95: 6 750

W580: 2 875

U600: 3 375

Nokia laddare: 169

Jabra: 919

Omdöme&betyg

Säljarnas kompetens: Hög kunskapsnivå.

Säljarnas bemötande: Får ibland känslan av att man kan mer än man tycker det är lönt att berätta för kunden.

Prisnivå: Medelpriser men relativt dyr på N95.

Säljarens kompetens: 5

Säljarens bemötande: 3 Prisnivå: 3

Summa: 11

Elgiganten

Öppettider: Vard 11-20, lörd 10-17, sönd 11-17

Utbud (telefon): Stort

Utbud (operatör): Glocalnet, Tele2, Telenor och Telia

Pris:

K810: 2 790

N95: 5 389

W580: 2 695

U600: 2 829

Nokia laddare: 199

Jabra: 1 199

Omdöme&betyg

Säljarnas kompetens: Har bra koll och kan informera om det mesta.

Säljarnas bemötande: Berättar gärna om telefonen och vill gärna att vi ska köpa.

Prisnivå: Lägst priser på samtliga telefoner i testet.

Säljarens kompetens: 4 Säljarens bemötande: 3 Prisnivå: 5

Summa: 12

Expert

Öppettider: Vard 10-19, lörd 10-16, sönd 11-16

Utbud (telefon): Medelstort Utbud (operatör): Tele2, Telenor och Telia

Pris:

K810: 3 499

N95: 6 800

W580: 2 999

U600: 3 500

Nokia laddare: 200

Jabra: -

Omdöme&betyg

Säljarnas kompetens: Bra koll på telefoner och funktioner.

Säljarnas bemötande: Avspända och informativa. Pressar inte till köp.

Prisnivå: Medelpriser men dyr på N95.

Säljarens kompetens: 4 Säljarens bemötande: 4 Prisnivå: 3

Summa: 11

Media Markt

Öppettider: Vard 10-20, lörd 10-17, sönd 11-15

Utbud (telefon): Stort

Utbud (operatör): Tele2, Telenor, Telia, Tre

Pris:

K810: 3 490

N95: 5 990

W580: 2 790

U600: 3 490

Nokia laddare: 129

Jabra: 999

Omdöme&betyg

Säljarnas kompetens: Kan svara på det mesta men har svårt att få fram mer info i vissa fall.

Säljarnas bemötande: Försöker vara tillmötesgående utan att bli överdrivet säljinriktad.

Prisnivå: Generellt ganska låga priser, bra pris på N95.

Säljarens kompetens: 4 Säljarens bemötande: 4 Prisnivå: 4

Summa: 12

Onoff

Öppettider: Vard 10-20, lörd 10-17, sönd 11-17

Utbud (telefon): Medelstort Utbud (operatör): Gloclanet, Telenor och Telia

Pris:

K810: 3 495

N95: 6 995

W580: 2 795

U600: 3 495

Nokia laddare: -

Jabra: -

Omdöme&betyg

Säljarnas kompetens: Inte bra koll alls men lyckas ändå ta reda på en del.

Säljarnas bemötande: Trevliga, men är påtagligt mer angelägna än kunniga när de pratar för sina varor.

Prisnivå: Dyr på N95, annars strax under medelpriser.

Säljarens kompetens: 2 Säljarens bemötande: 3 Prisnivå: 3

Summa: 8

Phone House

Öppettider: Vard 10-19, lörd 10-17, sönd 11-16

Utbud (telefon): Stort

Utbud (operatör): Tele2, Telenor och Telia

Pris:

K810: 3 399

N95: 5 999

W580: 3 249

U600: 3 899

Nokia laddare: 299

Jabra: 1 299

Omdöme&betyg

Säljarnas kompetens: Överlag hög kunskapsnivå.

Säljarnas bemötande: Överlag ganska säljinriktade.

Prisnivå: Lågt pris på N95, men högst på W580 och U600.

Säljarens kompetens: 4 Säljarens bemötande: 2 Prisnivå: 2

Summa: 8

Ring up

Öppettider: Varierar beroende på ort

Utbud (telefon): Medelstort

Utbud (operatör): Tele2, Telenor och Tre

Pris:

K810: 3 995

N95: 6 500

W580: 2 995

U600: 3 795

Nokia laddare: 235

Jabra: 1 195

Omdöme&betyg

Säljarnas kompetens: Har bra koll på de flesta av frågorna.

Säljarnas bemötande: Lugn, informativ och pressar inte till köp.

Prisnivå: Dyrast på K810 och näst dyrast på U600.

Säljarens kompetens: 4 Säljarens bemötande: 4 Prisnivå: 2

Summa: 10

SIBA

Öppettider: Vard 10-19, lörd 10-17, sönd 11-17

Utbud (telefon): Medelstort Utbud (operatör): Tele2, Telenor och Tre

Pris:

K810: 2 790

N95: 6 790

W580: 2 790

U600: 3 490

Nokia laddare: 199

Jabra: -

Omdöme&betyg

Säljarnas kompetens: Kunskapsnivån varierar en hel del.

Säljarnas bemötande: Kompenserar delvis kunskapsluckorna genom att verkligen anstränga sig för att fylla dessa.

Prisnivå: Låg eller medel utom på N95 som är dyr.

Säljarens kompetens: 3

Säljarens bemötande: 3

Prisnivå: 4

Summa: 10

Stjärnafyrkant

Öppettider: Varierar beroende på ort

Utbud (telefon): Medelstort

Utbud (operatör): Telia, Telenor, Tele2, NMT

Pris:

K810: 3 125

N95: 6 250

W580: 2 875

U600: 3 250

Nokia laddare: 212

Jabra: 875

Omdöme&betyg

Säljarnas kompetens: Hög kunskapsnivå.

Säljarnas bemötande: Berättar utförligt och kommer med egna förslag om alternativa lösningar för kundens behov.

Prisnivå: Generellt låga priser, bra pris på Jabra JX10.

Säljarens kompetens: 5

Säljarens bemötande: 4

Prisnivå: 4

Summa: 13

Teknikmagasinet

Öppettider: Vard 10-19, lörd 10-17, sönd 11-17

Utbud (telefon): Medelstort Utbud (operatör): Endast Tele2

Pris:

K810: 3 199

N95: 6 399

W580: 2 899

U600: 3 299

Nokia laddare: 215

Jabra: 999

Omdöme&betyg

Säljarnas kompetens: Har sämst koll i testet men tar i alla fall reda på svar på en del av våra frågor.

Säljarnas bemötande: Trevliga men känns väldigt osäkra.

Prisnivå: Tredje lägsta priserna på samtliga telefoner.

Säljarens kompetens: 2

Säljarens bemötande: 3

Prisnivå: 4

Summa: 9

Telenor

Öppettider: Vard 10-19, lörd 10-17, sönd 11-17

Utbud (telefon): Medelstort

Utbud (operatör): Telenor

Pris:

K810: 3 999

N95: 6 999

W580: 3 195

U600: -

Nokia laddare: 245

Jabra: 995

Omdöme&betyg

Säljarnas kompetens: Har bra koll men snackar på lite väl mycket.

Säljarnas bemötande: Mer intresserade av att prata abonnemang än telefon.

Prisnivå: Dyrast på K810 och N95.

Säljarens kompetens: 4

Säljarens bemötande: 2

Prisnivå: 2

Summa: 8

Telia

Öppettider: Varierar beroende på ort

Utbud (telefon): Medelstort

Utbud (operatör): Telia

Pris:

K810: 3 695

N95: 6 695

W580: 3 195

U600: 3 395

Nokia laddare: 179

Jabra: 995

Omdöme&betyg

Säljarnas kompetens: Har bra koll och är informativa.

Säljarnas bemötande: Lugna och stressar inte kunderna mot ett köp.

Prisnivå: Ligger över medel eller högt på flera av telefonerna.

Säljarens kompetens: 4

Säljarens bemötande: 4

Prisnivå: 2

Summa: 10

Tre

Öppettider: Vard 10-19, lörd 11-17, sönd 11-17

Utbud (telefon): Litet i butiken

Utbud (operatör): Tre

Pris:

K810: 3 395

N95: 5 999

W580: -

U600: -

Nokia laddare: 179

Jabra: -

Omdöme&betyg

Säljarnas kompetens: Varierande kunskapsnivå.

Säljarnas bemötande: Ganska säljinriktade och inte alltid så intresserad av att prata om telefonens funktioner även om man har kunskap om dessa.

Prisnivå: Ganska låga priser, men har bara två av telefonerna i testet.

Säljarens kompetens: 3

Säljarens bemötande: 2

Prisnivå: 3

Summa: 8

Computer City

Öppettider (kundtjänst):Vardagar 9-19

Tid för mejlsvar:Ingen mejlkontakt

Utbud (telefon):Litet

Utbud (operatör):Tele2, Telenor och Tre

Betalsätt:Kontant eller kort vid uthämtning eller hemleverans

Leverans/Fraktalternativ:Postens postpaket eller hempaket

Supportåtaganden:Support via telefon

Pris:

K810:-

N95:5 448

W580:-

U600:-

Nokia laddare:199

Jabra:-

Omdöme&betyg:Webbplats:Lättnavigerad och bra information om telefoner.

Kundtjänst:Ingen mejlkontakt och telefonkundtjänsten hänvisar till varuhus.

Prisnivå:Endast en telefon med i testet men bra pris på den.

Webbplats:4

Kundtjänst:1

Prisnivå:4

Summa9

Dustin

Öppettider (kundtjänst):Vardagar 8-17

Tid för mejlsvar:22 tim 39 min

Utbud (telefon):Stort

Utbud (operatör):Telia

Betalsätt:Postförskott, kort eller internetbank

Leverans/Fraktalternativ:Postens postpaket eller hempaket

Supportåtaganden:-

Pris:

K810:2 995

N95:6 595

W580:2 675

U600:-

Nokia laddare:175

Jabra:1 095

Omdöme&betyg:Webbplats:Överskådlig, lätt att hitta och bra information.

Kundtjänst:Mejlsvar som säger att de inte kan rekommendera produkter.

Prisnivå:Lite över medelpriser.

Webbplats:4

Kundtjänst:2

Prisnivå:3

Summa9

Elgiganten

Öppettider (kundtjänst):Vardagar 9-19, lördagar 10-15

Tid för mejlsvar:13 min

Utbud (telefon):Stort

Utbud (operatör):Glocalnet, Tele2, Telenor och Telia

Betalsätt:Kort eller postförskott

Leverans/Fraktalternativ:Brev, postpaket eller hemleverans

Supportåtaganden:Via telefon

Pris:

K810:2 719

N95:5 369

W580:Säljs med tillbehör

U600:2 790

Nokia laddare:199

Jabra:-

Omdöme&betyg:Webbplats:Lättnavigerad och tydlig.

Kundtjänst:Mycket snabbt och bra mejlsvar.

Prisnivå:Näst lägst priser i webbtestet.

Webbplats:4

Kundtjänst:5

Prisnivå:5

Summa14

Expert

Öppettider (kundtjänst):Vardagar 9-18

Tid för mejlsvar:72 tim 34 min

Utbud (telefon):Stort

Utbud (operatör):Tele2, Telenor och Telia

Betalsätt:Kort eller internetbank

Leverans/Fraktalternativ:Postpaket, hemleverans eller uthämtning i butik

Supportåtaganden:Via telefon

Pris:

K810:2 890

N95:6 090

W580:Opertörslåst

U600:2 990

Nokia laddare:159

Jabra:-

Omdöme&betyg:Webbplats:Enkel och lätt­manövrerad

Kundtjänst:Bra mejlsvar och ursäkt för att det tog lång tid

Prisnivå:Strax under medelpriser.

Webbplats:4

Kundtjänst:4

Prisnivå:3

Summa11

Inwarehouse

Öppettider (kundtjänst):Vardagar 8-17

Tid för mejlsvar:19 tim 32 min

Utbud (telefon):Stort

Utbud (operatör):Säljer inga abonnemang

Betalsätt: Postförskott, internetbank eller faktura

Leverans/Fraktalternativ:Brev, postpaket, hemleverans och avhämtning i butik.

Supportåtaganden:Hänvisar i första hand till tillverkare, annars via telefon

Pris:

K810:2 990

N95:5 990

W580:2 690

U600:2 990

Nokia laddare:-

Jabra:1 090

Omdöme&betyg:Webbplats:Enkel med mycket information om köpvillkor.

Kundtjänst:Hyggligt mejlsvar. Prisnivå:Strax under genomsnittliga priser.

Webbplats:5

Kundtjänst:3

Prisnivå:3

Summa11

Katshing.se

Öppettider (kundtjänst):8.30-16

Tid för mejlsvar:3 tim 42 min

Utbud (telefon):Mycket stort

Utbud (operatör):Tele2, Telenor, Telia och Tre

Betalsätt:Kort, internetbank, postförskott, förskottsbetalning via postgiro

Leverans/Fraktalternativ:Brev eller postpaket

Supportåtaganden:Via telefon eller chatt

Pris:

K810:2 699

N95:5 365

W580:Säljs endast i paket

U600:2790

Nokia laddare:154

Jabra:1 031

Omdöme&betyg:Webbplats:Enkel och mycket tydlig information.

Kundtjänst:Ganska snabbt och mycket utförligt mejlsvar.

Prisnivå:Lägst priser i testet

Webbplats:5

Kundtjänst:5

Prisnivå:5

Summa15

Komplett.se

Öppettider (kundtjänst):Har ingen kundtjänst

Tid för mejlsvar:Svarar inte på "utbildningsärenden"

Utbud (telefon):Stort

Utbud (operatör):Säljer inga abonnemang

Betalsätt:Kort, postförskott, internetbank, faktura (företag)

Leverans/Fraktalternativ:Postpaket, företagspaket, hempaket

Supportåtaganden:Via telefon eller e-post

Pris:

K810:3 090

N95:5 995

W580:2 695

U600:2 990

Nokia laddare:195

Jabra:-

Omdöme&betyg:Webbplats:Litet svårnavigerat, men informationen finns

Kundtjänst:Erbjuder bara support, svarar inte på frågor av "utbildningstyp".

Prisnivå:Något över medel.

Webbplats:3

Kundtjänst:1

Prisnivå:3

Summa7

Onoff

Öppettider (kundtjänst):Vardagar 8-20, lördagar 10-17, söndagar 11-17

Tid för mejlsvar:Inget svar på fyra arbetsdagar

Utbud (telefon):Stort

Utbud (operatör):Glocalnet, Telenor och Telia

Betalsätt:Kort, postförskott eller internetbank

Leverans/Fraktalternativ:Postpaket

Supportåtaganden:Via telefon eller e-post

Pris:

K810:2 750

N95:5 499

W580:2 490

U600:2 990

Nokia laddare:189

Jabra:-

Omdöme&betyg:Webbplats:Enkel och lättsökt. Hittar all info jag behöver.

Kundtjänst:Svarar inte på mejl på fyra arbetsdagar men bra svar när jag ringer upp.

Prisnivå:Låga priser på samtliga modeller.

Webbplats:4

Kundtjänst:3

Prisnivå:4

Summa11

PC City

Öppettider (kundtjänst):Måndag-fredag 9-19, lördag 10-15.00

Tid för mejlsvar:Mer än två dygn

Utbud (telefon):Medelstort

Utbud (operatör):Säljer inga abonnemang

Betalsätt:Kort, postförskott, faktura (företag)

Leverans/Fraktalternativ:Brev, postpaket, företagspaket

Supportåtaganden:Via telefon, e-post eller butik

Pris:

K810:-

N95:-

W580:2 490

U600:2 849

Nokia laddare:129

Jabra:-

Omdöme&betyg:Webbplats:Telefoner som finns i sortiment dyker inte upp i sökning.

Kundtjänst:Svarar inte på mejlfrågor inom utsatt tid. Per telefon bra på modeller men dåliga på teknik.

Prisnivå:Medel.

Webbplats:2

Kundtjänst:3

Prisnivå:3

Summa8

Phone House

Öppettider (kundtjänst):Vardagar 9-18

Tid för mejlsvar:Inget svar på fyra arbetsdagar

Utbud (telefon):Stort

Utbud (operatör):Tele2, Telenor och Telia

Betalsätt:Kort eller postförskott

Leverans/Fraktalternativ:Brev eller postpaket

Supportåtaganden:Via e-post eller telefon

Pris:

K810:3 399

N95:5 999

W580:3 249

U600:3 899

Nokia laddare:299

Jabra:1 299

Omdöme&betyg:Webbplats:Bra och enkel att använda.

Kundtjänst:Inget mejlsvar på fyra arbetsdagar. Hyfsat svar på telefon.

Prisnivå:Över medel på samtliga modeller.

Webbplats:4

Kundtjänst:3

Prisnivå:2

Summa9

SIBA

Öppettider (kundtjänst):Vardagar 9-19

Tid för mejlsvar:Inget svar på fyra arbetsdagar

Utbud (telefon):Stort

Utbud (operatör):Tele2 och Tre

Betalsätt:Kort, postförskott och faktura

Leverans/Fraktalternativ:Postens postpaket eller hempaket

Supportåtaganden:Föreslår i första hand tillverkarens support, annars via telefon

Pris:

K810:2 748

N95:5 448

W580:-

U600:3 490

Nokia laddare:199

Jabra:-

Omdöme&betyg:Webbplats:Lättanvänd och tydlig. Villkor för köp lätta att hitta.

Kundtjänst:Svarar inte på mejl på fyra arbetsdagar. Hyfsade svar på telefon.

Prisnivå:Strax under medel­pris.

Webbplats:4

Kundtjänst:2

Prisnivå:3

Summa9

Netonnet

Öppettider (kundtjänst):Vardagar 8.30-18

Tid för mejlsvar:4 tim 31 min

Utbud (telefon):Stort

Utbud (operatör):Tele2, Telia och Tre

Betalsätt:Kort, internetbank, postförskott eller kontant vid leverans

Leverans/Fraktalternativ:Brev, hempaket och postpaket.

Supportåtaganden:Hänvisar till tillverkare men svarar även på frågor via telefon

Pris:

K810:2 790

N95:5 990

W580:2 690

U600:3 490

Nokia laddare:199

Jabra:-

Omdöme&betyg:Webbplats:Enkel och tydlig med bra information.

Kundtjänst:I mejl svarar de att jag ska titta på deras hemsida för att få svar på frågor.

Prisnivå:Låga priser utom på N95 som ligger på medelpris.

Webbplats:4

Kundtjänst:2

Prisnivå:4

Summa10

Tele 2

Öppettider (kundtjänst):Måndag-torsdag 8.30-17, fredag 8.30-16

Tid för mejlsvar:Inget svar på fyra arbetsdagar

Utbud (telefon):Medelstort

Utbud (operatör):Tele2

Betalsätt:Kort eller postförskott

Leverans/Fraktalternativ:Brev eller postpaket

Supportåtaganden:Hänvisar till tillverkare

Pris:

K810:2 701

N95:5 795

W580:2 425

U600:-

Nokia laddare:120

Jabra:-

Omdöme&betyg:Webbplats:Lättnavigerad och bra information.

Kundtjänst:Inget mejlsvar på fyra arbetsdagar. Okej svar på telefon.

Prisnivå:Låga priser på alla modeller.

Webbplats:4

Kundtjänst:2

Prisnivå:4

Summa10

Telenor

Öppettider (kundtjänst):Vardagar 8-21, helger 9-18

Tid för mejlsvar:22 tim 24 min

Utbud (telefon):Medelstort

Utbud (operatör):Telenor

Betalsätt:Kort, internetbank eller postförskott

Leverans/Fraktalternativ:Brev eller postpaket

Supportåtaganden:-

Pris:

K810:3 999

N95:6 999

W580:3 195

U600:-

Nokia laddare:245

Jabra:-

Omdöme&betyg:Webbplats:Lättnavigerad och informativ. Lite oklart om telefonerna är operatörslåsta.

Kundtjänst:Hyfsat mejlsvar men ganska många hänvisningar till tillverkare.

Prisnivå:Höga priser på samtliga modeller.

Webbplats:3

Kundtjänst:3

Prisnivå:2

Summa8

Telia

Öppettider (kundtjänst):Vardagar 8-21, helger 9-17

Tid för mejlsvar:49 tim

Utbud (telefon):Medelstort

Utbud (operatör): Telia

Betalsätt:Postförskott

Leverans/Fraktalternativ:Brev eller postpaket

Supportåtaganden:Guider på nätet eller telefonsupport

Pris:

K810:3 195 operatörslåst

N95:6 295

W580:2 695

U600:3 295

Nokia laddare:199

Jabra:-

Omdöme&betyg:Webbplats:Ganska mycket klickande för att hitta rätt men informationen finns.

Kundtjänst:Kort mejlsvar hänvisar frågor till butik.

Prisnivå:Ganska höga priser på flera modeller.

Webbplats:3

Kundtjänst:2

Prisnivå:2

Summa7

Tre

Öppettider (kundtjänst):Dygnet runt

Tid för mejlsvar:Inget svar på fyra arbetsdagar

Utbud (telefon):Medelstort

Utbud (operatör):Tre

Betalsätt:Kontant vid uthämtning på posten

Leverans/Fraktalternativ:Uthämtning på posten

Supportåtaganden:-

Pris:

K810:3 294 operatörslåst

N95:5 894

W580:-

U600:-

Nokia laddare:179

Jabra:-

Omdöme&betyg:Webbplats:Lite svårt att hitta rätt och ganska lite information om köp.

Kundtjänst:Inget mejlsvar på fyra arbetsdagar. Korta svar via chatt.

Prisnivå:Medelpriser men bara två telefoner med i testet.

Webbplats:2

Kundtjänst:2

Prisnivå:3

Summa7

1. Köpte du din förra mobil i butik eller på nätet?

2. Brukar du ta hjälp av en säljare för att välja mobil?

3. Vad avgör vilken mobil

du kommer att köpa?

Lena Lundman, 42 år, med dottern Sonia

1. I en telefonbutik.

2. Nej, jag kollar på nätet och i olika butiker tills jag bestämt mig.

3. Priset förstås, och att den är vikbar och liten.

Tuva Holmlander, 17 år

1. Jag köpte den på nätet, men jag föredrar butik för då får man bättre hjälp.

2. Ja, jag brukar prata med säljarna, de har bra koll på telefonerna

3. Den ska vara snygg och ha nya funktioner så att den inte blir gammal på en månad.

Cecilia Fung, 39 år

1. Jag fick den genom jobbet och hämtade i butik.

2. Nej, jag har bestämt modell, storlek och färg innan jag går hit.

3. Den ska vara snygg, behändig, lätt att bära och ha radio.

Petter Jonsson, 29 år

1. Jag fick den på jobbet.

2. Nej, jag kollar upp dem på nätet, är mest i butiken för att se hur stora de är i verkligheten.

3. Jag vill ha gps, mest som en kul grej.