-
PLUS
Bättre mobiler i Europa med nya regler – Så får du glädje av dem
-
PLUS
Krönika: Uppdateringarna som gör Iphones kamera sämre
-
PLUS
Krönika: Bättre batteritid nära förestående
-
PLUS
Köp mobil billigt: Så gör du
-
PLUS
Krönika: Det bästa är inom räckhåll
-
PLUS
Vad hände med Samsungs samtalsinspelning och 8 andra frågor: Vi svarar
-
PLUS
8 smarta tips för Google Foto – Ta kontroll över bilderna i påsk
-
PLUS
Krönika: Nej AI, jag vill inte vara din kompis eller partner
-
PLUS
Kommentar: Hindren som stoppar Tre
-
PLUS
Tips: 8 knep till Googles anteckningsapp Keep
Undvik att bli lurad

Butikernas säljare har hårdmanglats och bedömts. Vi har gått från butik till butik och fått de mest skiftande svar. Läs själv och se var du löper störst risk att bli lurad.
Innan du kliver in genom dörrarna till telefonaffären är det bra om du har en plan. Vet du vilken mobil och vilket abonnemang du vill ha, eller tänker du lämna dig i händerna på en säljare? Även om du är ganska säker på vad du tänker köpa är risken ganska stor att du kliver ut med en dyrare telefon än vad du tänkt dig. För säljarna kan vara minst lika bestämda som du.
Vi tillbringade ett par dagar som informationstörstande kunder i de stora mobilbutikerna och testade hur mycket koll säljarna har och på vilket sätt de hjälper sina kunder. Givetvis jämförde vi också priser. Och så ställde vi den gamla vanliga frågan som fick de mest varierande svar: Hur länge måste man ladda en ny telefon?
Men öppningsfrasen var hela tiden densamma när vi klev in i de 15 butiker som var med i testet: »Kan du tipsa om en bra kameramobil för 3 500 utan abonnemang«. Och i de flesta butikerna fick vi samma svar: »Sony Ericsson k810«. Så långt var faktiskt alla överens. Men när det kom till mer specifika frågor om telefonen så skiljde sig svaren åt ganska mycket. Någon trodde inte att den gick att använda som modem till en bärbar dator. e-post trodde eller visste de flesta att det gick att ta emot, men hur det skulle gå till var flera osäkra på. Och så var det priset. Kanske är det lika bra att vi börjar där.
Samma svar
Telefonen fick alltså kosta högst 3 500 kronor. Nästan alla rekommenderade k810 men priset var det mer spridning på. Billigast var Elgiganten och Siba som tog 2 790 kronor för telefonen. Dyrast var Ring Up/Komab och Telenor som låg strax under 4 000 kronor för samma telefon. Drygt 40 procent dyrare än den billigaste affären. Övriga affärer låg runt 3 500 kronor, plus eller minus ett par hundralappar. De dyraste och de billigaste affärerna finns inom en radie av några hundra meter i Stockholms innerstad. Så en promenad på ett par minuter kan vara värd 1 200 kronor. Det blir ganska många sparade kronor per steg.
För att kunna jämföra priser mellan butikerna har vi bara tittat på telefonpriser utan abonnemang. I de flesta butikerna påpekar säljarna att man får ett lägre pris om man köper med ett tidsbundet abonnemang. Men det är stor skillnad i hur sugna säljarna är på att även få med ett abonnemang i affären. De två billigaste affärerna, Elgiganten och Siba, är stora elektronikkedjor. De verkar pressa priset på telefonerna genom att köpa in stora mängder. De har bra koll på funktionerna i k810 och försöker övertyga oss om att köpa telefonen genom att berätta hur bra just den telefonen är.

Inte alla butiker har mobilerna så här lätt tillgängliga.
Mobiloperatörerna med egna butiker angriper oss med andra argument. I Telenors och Tres butiker tar de snabbt reda på vilken telefon vi behöver. Sedan jobbar de på att övertyga oss om att köpa den, eller ännu hellre en dyrare telefon till subventionerat pris, med ett abonnemang. I Telenorbutiken hoppas det snabbt från en k810 för 3 999 kronor utan abonnemang till en t650:
- Man tjänar sjukt mycket på att ta ett abonnemang. Köp en t650, betala 299 kronor i månaden och ring för 199 kronor så får du den för 2 400 i stället för 4 700 kronor, rabblar en säljare snabbt. Hur många månader bindningstiden med förhöjd månadsavgift är framgår inte.
Storoffensiv
En liknande episod utspelar sig i en Trebutik. En av säljarna säger att k810 är en utgående modell som inte finns kvar i butiken. I stället rekommenderar han t650 som kostar 4 400 kontant.
- Men du kan få den för 1 800 spänn om du tar den med ett bra abonnemang hos oss, säger säljaren och erbjuder sig sedan att ringa den nuvarande operatör och kolla hur lång bindningstid som återstår.
I den tredje operatörsbutiken, Telia, är det lite lugnare stämning. En av säljarna kollar om en operatörslåst telefon är ett tänkbart alternativ och då svaret blir nej rekommenderar han k810 för 3 695, men påpekar att den blir billigare med ett abonnemang.
Även i Phone House-butiken argumenterar säljarna för ett abonnemang. Men man har även bra koll på telefonens funktioner. I ett fall sätter säljaren in en storoffensiv när han märker att jag är på väg ut.
- Ta den med förhöjd månadsavgift så blir det mycket lägre pris nu! Vill du inte ha den nu? Vad funderar du på? Den har precis gått ner i pris, ta i alla fall en katalog, fortsätter han medan jag är på väg ut genom dörren.
Ingen press
Computer City, Expert, Onoff och Aircall har hyfsade priser, under 3 500, och hyfsad koll på telefonernas funktioner. I alla fyra butikerna står vi och småpratar ganska länge och får veta en hel del om telefonerna. Men ingen pressar oss mot ett köp.
På Phone House, Ring Up, Stjärnafyrkant och Dialect har säljarna bra koll. De berättar att man kan använda telefonen som modem och ta emot e-post i den och de kan också förklara vad sar-värdet är för något.
Även hos Expert, Siba, Telenor, Telia och Computer City får vi i allmänhet vettiga svar på frågorna. De har alla medelstort utbud av telefoner och vet vad man kan använda dem till. Kliver man in genom dörrarna med väldigt lite kunskap i någon av dessa sju butiker vet man ganska mycket mer när man kliver ut igen. Lite sämre är det på Teknikmagasinet och Onoff. De svarar bra på en del frågor men är svävande eller svarar helt fel på andra.
I allmänhet är det nog frågor om strålning som säljarna har svårast att hantera. Då en av säljarna vi träffade på bara svarade »du får ringa Strålskyddsinsitutet« kunde man kanske uppfatta det som nonchalant, men det är ändå ett bättre svar än vissa andra. När jag frågar vad sar-värdet är för något möts jag av en lång suck från en säljare på Computer City.
- Puuh, ja det är många som frågar efter det. Det finns ingen telefon som inte strålar någonting, säger han och jag blir inte mycket klokare.

Hos Tre var kunskaperna varierande.
Hos Tre är det stor skillnad på hur frågan bemöts.
- Sar? Ingen aning. Det är typ en på 400 kunder som frågar efter det. Men du kan kolla efter värdet när du vet vilken telefon du vill ha, svarar en Tre-säljare. En annan uppger utan att tveka det korrekta sar-värdet med två decimaler för den telefon som han just rekommenderat.
Onoff bjuder nog på de mest originella svaren av alla.
- Det var mycket prat om sar förra året och man skrämde upp folk med det. Men det är lågt för de flesta moderna telefoner, får vi veta från en säljare. En annan vet inte vad sar-värde är, men säger att ju fler frekvensband en telefon har, desto mer strålar den.
Datorn en mellanhand
Frågorna om använda mobilen som modem och för att kolla sin e-post ger också upphov till ett antal märkliga svar. På Onoff konsulterar en av säljarna sin dator länge och väl för att hitta svaret på frågan om k810 går att använda som modem.
- Det går ju att surfa på mobilen. Men sim-kortet är ju inget modem, så det går nog inte, funderar hon högt.
Det är också på Onoff som en säljare tittar på informationen om k810 som den egna butikskedjan har lagt upp på webben utan att kunna tolka den, vänder sig till en kollega och frågar:
- När man kan använda mobilen för e-post, vad kallas det då?
Kollegan svarar:
- Det kallas e-mail.
När den lilla detaljen klarlagts får vi veta att jodå, k810 har e-mail, vilket innebär att den kan användas för att skicka och ta emot e-post.
Ny på jobbet
På Teknikmagasinet blir flera besök nästan lite jobbiga då det är uppenbart att vi har mycket mer koll än vad säljarna har. En av dem börjar klicka sig fram på Teknikmagasinets hemsida i stället för att ta hjälp av någon av de andra i butiken, och efter en lång stund av tyst klickande får jag veta att k810 är en riktigt bra telefon.
Efter mer klickande får jag veta att den ska gå att använda som modem. Den har bluetooth och det följer med en skiva som man kan använda för att synka telefonen med datorn. Jag frågar efter sar-värdet, men ger upp när jag inser att det är jag som står och förklarar vad det är för något.
När jag frågar hur man gör för att föra över kontakter och kalenderuppgifter från en gammal Sony Ericsson till k810 skruvar hon på sig och när jag till slut tackar för hjälpen och siktar mot dörren ser hon lättad ut. Jag traskar därifrån utan att ha blivit så mycket klokare.
_image_
Med mobilerna bakom glas är det svårt att bilda sig en uppfattning på egen hand.
Vid ett annat besök försöker säljaren ta hjälp av sina kollegor för att besvara modem-frågan, dessa visar sig dock vara lika ovetande. I stället blandar sig en annan kund i konversationen och upplyser om hur det ligger till. Det är i affärerna med stora telefonavdelningar som säljarna bäst kan svara på våra frågor.
Priset är viktigt när man letar ny telefon och jag tycker att det är både märkligt och irriterande att Tre och Ring Up inte skriver ut priser vid telefonerna i butiken. Det är så grundläggande att jag tycker att man kan begära att det ska framgå på en gång, utan att man behöver kontakta en säljare.
22 timmars skillnad
Så var det det där med laddningstiden på en ny telefon. Om man köper en k810, som alla rekommenderade, så kan det variera. 24 timmar sa den som var värst. Flera säger att de tycker att man ska ladda över natten. Det beror alltså på när man går och lägger sig och när man kliver upp.
Ladda länge, sa någon, sedan varierade det mellan 7 och 16 timmar. På Sony Ericssons kundtjänst förklarar man att det räcker med 2 timmar på de nya litiumbatterierna. Det var det bara några säljare på Elgiganten, Siba, Telenor och Tre som visste.
___
Webb-butikerna
Visst kan det vara smidigt att sitta hemma framför datorn och knappa hem en ny mobil som kommer med posten några dagar senare. Du slipper tjatiga säljare och kan i lugn och ro sitta och botanisera bland lurarna. Men vill du ha lite mer information eller hjälp att välja telefon kan du få sitta och vänta ganska länge på att få svar.
Jag surfade runt i 16 nätbutiker och letade information och bra priser. Jag mejlade även alla butikernas kundtjänster mina tio frågor om tips och information inför mobilköp. Sådant som man kanske pratar med en säljare om när man kliver in i en vanlig butik. Fyra arbetsdagar fick de på sig att svara. Det skulle väl räcka, trodde jag.
Uteblivna svar
Och det gjorde det för de flesta. Till att börja med ska sägas att två av webbutikerna, Computer City och Siba, inte hade angett någon e-postadress på hemsidan för att kontakta deras kundtjänst. Komplett.se anger till och med på sin webbsida att de inte svarar på den typen av frågor. Det kändes lite märkligt med tanke på att det är en nätbutik.
De som inte svarat på min e-postfråga efter fyra dagar slog jag en signal till och ställde samma frågor. I betyget i faktarutan har uteblivet e-postsvar gett ett lägre betyg, även om kundtjänsten på telefon kunnat svara på mina frågor. Snabba e-postsvar har också gett lite högre betyg. Om man sitter framför datorn och funderar på att köpa en telefon känns det inte som att man vill vänta tre eller fyra dagar på att få lite mer information om den. Risken är nog att man surfar vidare till en annan butik.
Svaren som trillade in var av väldigt blandad kvalitet. När jag ställde samma frågor till säljare i kedjornas affärer lyckades de flesta till slut svara ganska hyggligt på mina frågor. Så är det inte när jag mejlar webbutikernas kundtjänster.
Flera av butikerna verkar tycka att de kan avfärda frågorna ganska lätt när de kommer via e-post. Korthuggna svar talar om att jag kan besöka en butik om jag vill har mer information. Men det är ju just det jag inte vill göra när jag väljer att handla på nätet.
Men flera av butikerna levererar riktigt utförliga svar och då känns det smidigt att sitta framför datorn och planera sitt köp. Katshing svarar på under fyra timmar och gör det dessutom riktigt bra. Jag får tydliga och utförliga svar på alla frågor. Kundtjänsten verkar ha riktigt bra koll på sina telefoner. Till och med sar-värdet får sin rätta förklaring, vilka värden som klassas som låga och att man kan skaffa headset för att slippa strålningen. Just den frågan är det ingen av de andra butikerna som lyckas leverera ett vettigt svar på.
Elgiganten svarar också bra på mina frågor. Lite mer allmänt än Katshing och någon hänvisning till tillverkare är det som drar ned betyget lite grann. Expert skickar också bra svar och ber om ursäkt över att det tar 72 timmar att få svaret.
Även Telenor leverar ett svar som känns bra. Det enda som förvirrar är att de hänvisar till sin hemsida för att se om telefonerna är operatörslåsta men även på hemsidan känns det oklart om telefonerna är låsta eller inte.
Snabbt och rätt
Gemensamt för dessa fem är att de i sitt svar faktiskt har klistrat in mina frågor i returmejlet och sett till att svara på dem. Det gör att jag snabbt kan läsa ut svaren och se om jag fått veta det jag vill. När man får utförliga och tydliga svar känns det som att webbutiken verkligen är ett bra alternativ. För visst är det smidigt att kunna göra sitt köp när man vill och samtidigt få bra svar på sina frågor. Men det är alltså bara en tredjedel av butikerna som faktiskt återkommer med svar som jag är nöjd med.
Om man bestämt sig för att handla på nätet, oavsett om man gör det för att det känns smidigt eller för att priserna ofta är lägre än i en butik, så känns det som att man missar hela poängen om man först är tvungen att gå in i en butik för att få mer information om produkterna. Trots att webbhandel varit vanligt i många år känns det som att kedjorna inte riktigt satsat på att göra webbutikena så tillgängliga som man önskar att de skulle vara.
Från Dustin Home blir svaret på mina tio frågor: »Tyvärr kan vi inte rekommendera produkter eftersom vi inte testat dem. Beklagar«. Telia tycker att jag ska kontakta en butik som säljer mobiltelefoner. Men är det inte just det jag har gjort? Stjärna Fyrkant mejlar ett par supportnummer till Sony Ericsson och Nokia som de tycker att jag kan ringa. Netonnet konstaterar att det är väldigt svårt att välja en mobil som passar mig. Men det är ju just därför som jag har bett dem om hjälp.
Rätt lätt
De flesta av butikerna har lyckats bygga webbutiker som är ganska lätta att navigera i. De ser ut som en webbutik oftast gör. Produkterna på ett ställe och en tydlig kundtjänstknapp att trycka på. De flesta skriver också ut sina leveranssätt och hur man kan betala. Det som kan vara lite besvärligt är att hitta priser i mobiloperatörernas butiker som går att jämföra med de andra.
Tele2 säljer telefonerna till ganska låga priser med kontantkort och utan operatörslåsning. Telenor säljer telefonerna helt utan abonnemang och efter ett samtal till deras internetkundtjänst får jag veta att de flesta telefoner inte är låsta. Telia säljer telefonerna till ganska höga priser och dessutom låsta till Telia så att det kostar ytterligare 300 kronor att låsa upp dem om man vill byta operatör efter ett år. Tre säljer telefonerna med kontantkort och låsta i tre månader. Det kostar 350 kronor att låsa upp dem. Glocalnet har bara fem telefoner i sin webbutik och priset för k810 blir mycket högt när vi tar månadskostnaden för två år för att räkna ut ett jämförelsepris.
Om ett lågt pris är det viktigaste när man ska köpa mobil så lönar det sig att handla på nätet. De flesta av butikerna som är med i både testet av vanliga affärer och webbutiker har lite lägre priser på nätet. Men ofta skiljer bara några hundralappar så några riktiga klipp gör man inte bara genom att välja nätet i stället för en vanlig affär.
Av de butiker som är med i båda testen har Phone House och Telenor samma priser i affären och på nätet. Elgiganten och Tre har priser som bara ligger något lägre på nätet. Computer City har bara en telefon som är med i jämförelsen på nätet, men då ligger den över tusen kronor lägre i pris på nätet. Hos Expert är det också stor skillnad, omkring 600 kronor lägre på nätet. Också hos Onoff ligger priserna mycket lägre på nätet. Hos Siba skiljer det över tusen kronor i priset på Nokia n95 medan de andra priserna ligger ungefär lika.
Butik bra för att känna
Flera av butikerna gör en poäng av att de har internetpriser, och att de är lägre än i vanlig butik. Flera förklarar också detta med att det blir billigare med lagerhållning och andra omkostnader.
Billigast i testet är Katshing. De följs tätt av Elgiganten som också var billigast i testet av vanliga butiker. Deras priser på nätet skiljer sig bara med några tiokronor från i affären. Även Netonnet och Onoff ligger lågt med sina nätpriser. Dustin ligger ganska högt i pris och Telenor är dyrast i testet.
Det finns alltså lite att ta hänsyn till om man funderar på att köpa en telefon på nätet. Om man vill prata med någon och få lite tips kan det vara värt att gå in i en vanlig affär först.
Om man inte tycker att det är okej att kanske få sitta och vänta i tre dagar på ett mejlsvar som någon verkar ha skrivit ihop på tio sekunder. Om man nu får svar alls.
Sedan kan det förstås också vara skönt att känna på och se telefonen innan man köper den. Om man vet vad man vill ha så fungerar nätet bra. Då är det bara att välja ut en butik.
I vårt test gjorde en kombination av lägst priser och bäst svar från kundtjänst att Katshing blir vinnaren, tätt följd av Elgiganten med nästan lika låga priser och ett bra mejlsvar, som plingade ner i inboxen på rekordsnabba 13 minuter. Sedan följde flera dagar av sporadiska svar från webbutiker som knappt verkar kunna stava till kundtjänst eller support. ¶
___
Och vinnaren är...
Hur bra är Sveriges återförsäljare av mobiltelefoner? Vi bestämde oss för att undersöka 31 butiker - både fysiska och webbutiker. Vi säger inte att det resultat vi fått ger den kompletta bilden. Särskilt fysiska butiker runtom i Sverige har säkert en stor variation i sitt bemötande av kunder - och vad gäller säljarnas kunskapsnivå.
En sak är säker: Återförsäljarna som säljer mobiltelefoner i Sverige har säljare som alltför ofta ger okunniga och felaktiga svar på ganska enkla raka frågor. Som kund riskerar man därmed ofta att bli lurad. Det är ett förstås ett stort problem för oss mobilköpare, men egentligen också ett problem för hela mobilbranschen.
Den som studerar tabellerna till höger kommer att se att en del återförsäljare fått högre butik än andra, men vi ville inte utse bågon vinnare på bara vårt stickprovslika resultat. Så vi tog hjälp av våra läsare. De fick gå in och själva sätta betyg på återförsäljarna, sedan vägdes resultatet av deras röster ihop med vår undersökning.
Det visade sig att läsarnas röster stämde överens med vår undersökning:
Vinnare Bästa fysiska butik:
Stjärnafyrkant
Vinnare Bästa Webb-butik:
Katshing.se
Eftersom dessa segrare korats inte bara genom att vara bäst i test, utan också genom läsarnas röster, förärades dessa vinnare med priset Guldmobilen i dessa två nya kategorier, på årets Guldmobilgala.
Genom detta årligt återkommande pris, och denna årligt återkommande undersökning, hoppas vi både att kunna ge en bild av vilka återförsäljare som ger bra bemötande och priser - men också sporra Sveriges mobilbutiker att bli bättre.
Så röstade läsarna
Läsarna fick sätta betyget 1-5 på var och en av butikerna. Somliga valde att bara rösta på en butik, andra röstade på de flesta. Totalt fick vi in över 5000 röster. Här presenterar vi medelvärdet av läsarnas röster, avrundat till närmaste heltal:
Fysiska butiker
Aircall2
Computer City3
Dialect2
Eligiganten3
Expert3
Mediamarkt3
Onoff2
Phonehouse3
RingUp3
Siba2
StjärnaFyrkant5
Teknikmagasinet2
Telenor2
Telia3
Tre3
Webbutiker
Computer City2
Dustin3
Eligiganten2
Expert2
Inwarehouse3
Katshing4
Komplett.seomdöme saknas
Netonnetomdöme saknas
Onoff2
PC City3
Phonehouse2
Siba3
Tele22
Telenor2
Telia3
Tre3
Aircall
Öppettider: Varierar beroende på ort
Utbud (telefon): Medelstort Utbud (operatör): Tele2, Telenor, Tre och Telia
Pris:
K810: 3 399
N95: 6 699
W580: 3 199
U600: 3 799
Nokia laddare: 299
Jabra: -
Omdöme&betyg
Säljarnas kompetens: Kunskapsnivån varierar kraftigt.
Säljarnas bemötande: Tar sig tid att prata och inte särskilt säljinriktade.
Prisnivå: Strax över genomsnittet i prisjämförelsen.
Säljarens kompetens: 3 Säljarens bemötande: 4 Prisnivå: 3
Summa: 10
Computer City
Öppettider: Vard 10-19, lörd 10-16, sönd 11-16
Utbud (telefon): Medelstort Utbud (operatör): Tele2, Telenor och Tre
Pris:
K810: 3 290
N95: 6 790
W580: -
U600: 3 490
Nokia laddare: 199
Jabra: -
Omdöme&betygSäljarnas kompetens: Hyfsad koll och reda på det mesta.
Säljarnas bemötande: Är trevliga men känns ibland lite uttråkade. Pressar inte på för att man ska köpa.
Prisnivå: Medelpriser men ganska dyr på N95.
Säljarens kompetens: 4 Säljarens bemötande: 3 Prisnivå: 3
Summa: 10
Dialect
Öppettider: Varierar beroende på ort
Utbud (telefon): Medelstort Utbud (operatör): Tele2, Telenor, Telia
Pris:
K810: 3 313
N95: 6 750
W580: 2 875
U600: 3 375
Nokia laddare: 169
Jabra: 919
Omdöme&betyg
Säljarnas kompetens: Hög kunskapsnivå.
Säljarnas bemötande: Får ibland känslan av att man kan mer än man tycker det är lönt att berätta för kunden.
Prisnivå: Medelpriser men relativt dyr på N95.
Säljarens kompetens: 5
Säljarens bemötande: 3 Prisnivå: 3
Summa: 11
Elgiganten
Öppettider: Vard 11-20, lörd 10-17, sönd 11-17
Utbud (telefon): Stort
Utbud (operatör): Glocalnet, Tele2, Telenor och Telia
Pris:
K810: 2 790
N95: 5 389
W580: 2 695
U600: 2 829
Nokia laddare: 199
Jabra: 1 199
Omdöme&betyg
Säljarnas kompetens: Har bra koll och kan informera om det mesta.
Säljarnas bemötande: Berättar gärna om telefonen och vill gärna att vi ska köpa.
Prisnivå: Lägst priser på samtliga telefoner i testet.
Säljarens kompetens: 4 Säljarens bemötande: 3 Prisnivå: 5
Summa: 12
Expert
Öppettider: Vard 10-19, lörd 10-16, sönd 11-16
Utbud (telefon): Medelstort Utbud (operatör): Tele2, Telenor och Telia
Pris:
K810: 3 499
N95: 6 800
W580: 2 999
U600: 3 500
Nokia laddare: 200
Jabra: -
Omdöme&betyg
Säljarnas kompetens: Bra koll på telefoner och funktioner.
Säljarnas bemötande: Avspända och informativa. Pressar inte till köp.
Prisnivå: Medelpriser men dyr på N95.
Säljarens kompetens: 4 Säljarens bemötande: 4 Prisnivå: 3
Summa: 11
Media Markt
Öppettider: Vard 10-20, lörd 10-17, sönd 11-15
Utbud (telefon): Stort
Utbud (operatör): Tele2, Telenor, Telia, Tre
Pris:
K810: 3 490
N95: 5 990
W580: 2 790
U600: 3 490
Nokia laddare: 129
Jabra: 999
Omdöme&betyg
Säljarnas kompetens: Kan svara på det mesta men har svårt att få fram mer info i vissa fall.
Säljarnas bemötande: Försöker vara tillmötesgående utan att bli överdrivet säljinriktad.
Prisnivå: Generellt ganska låga priser, bra pris på N95.
Säljarens kompetens: 4 Säljarens bemötande: 4 Prisnivå: 4
Summa: 12
Onoff
Öppettider: Vard 10-20, lörd 10-17, sönd 11-17
Utbud (telefon): Medelstort Utbud (operatör): Gloclanet, Telenor och Telia
Pris:
K810: 3 495
N95: 6 995
W580: 2 795
U600: 3 495
Nokia laddare: -
Jabra: -
Omdöme&betyg
Säljarnas kompetens: Inte bra koll alls men lyckas ändå ta reda på en del.
Säljarnas bemötande: Trevliga, men är påtagligt mer angelägna än kunniga när de pratar för sina varor.
Prisnivå: Dyr på N95, annars strax under medelpriser.
Säljarens kompetens: 2 Säljarens bemötande: 3 Prisnivå: 3
Summa: 8
Phone House
Öppettider: Vard 10-19, lörd 10-17, sönd 11-16
Utbud (telefon): Stort
Utbud (operatör): Tele2, Telenor och Telia
Pris:
K810: 3 399
N95: 5 999
W580: 3 249
U600: 3 899
Nokia laddare: 299
Jabra: 1 299
Omdöme&betyg
Säljarnas kompetens: Överlag hög kunskapsnivå.
Säljarnas bemötande: Överlag ganska säljinriktade.
Prisnivå: Lågt pris på N95, men högst på W580 och U600.
Säljarens kompetens: 4 Säljarens bemötande: 2 Prisnivå: 2
Summa: 8
Ring up
Öppettider: Varierar beroende på ort
Utbud (telefon): Medelstort
Utbud (operatör): Tele2, Telenor och Tre
Pris:
K810: 3 995
N95: 6 500
W580: 2 995
U600: 3 795
Nokia laddare: 235
Jabra: 1 195
Omdöme&betyg
Säljarnas kompetens: Har bra koll på de flesta av frågorna.
Säljarnas bemötande: Lugn, informativ och pressar inte till köp.
Prisnivå: Dyrast på K810 och näst dyrast på U600.
Säljarens kompetens: 4 Säljarens bemötande: 4 Prisnivå: 2
Summa: 10
SIBA
Öppettider: Vard 10-19, lörd 10-17, sönd 11-17
Utbud (telefon): Medelstort Utbud (operatör): Tele2, Telenor och Tre
Pris:
K810: 2 790
N95: 6 790
W580: 2 790
U600: 3 490
Nokia laddare: 199
Jabra: -
Omdöme&betyg
Säljarnas kompetens: Kunskapsnivån varierar en hel del.
Säljarnas bemötande: Kompenserar delvis kunskapsluckorna genom att verkligen anstränga sig för att fylla dessa.
Prisnivå: Låg eller medel utom på N95 som är dyr.
Säljarens kompetens: 3
Säljarens bemötande: 3
Prisnivå: 4
Summa: 10
Stjärnafyrkant
Öppettider: Varierar beroende på ort
Utbud (telefon): Medelstort
Utbud (operatör): Telia, Telenor, Tele2, NMT
Pris:
K810: 3 125
N95: 6 250
W580: 2 875
U600: 3 250
Nokia laddare: 212
Jabra: 875
Omdöme&betyg
Säljarnas kompetens: Hög kunskapsnivå.
Säljarnas bemötande: Berättar utförligt och kommer med egna förslag om alternativa lösningar för kundens behov.
Prisnivå: Generellt låga priser, bra pris på Jabra JX10.
Säljarens kompetens: 5
Säljarens bemötande: 4
Prisnivå: 4
Summa: 13
Teknikmagasinet
Öppettider: Vard 10-19, lörd 10-17, sönd 11-17
Utbud (telefon): Medelstort Utbud (operatör): Endast Tele2
Pris:
K810: 3 199
N95: 6 399
W580: 2 899
U600: 3 299
Nokia laddare: 215
Jabra: 999
Omdöme&betyg
Säljarnas kompetens: Har sämst koll i testet men tar i alla fall reda på svar på en del av våra frågor.
Säljarnas bemötande: Trevliga men känns väldigt osäkra.
Prisnivå: Tredje lägsta priserna på samtliga telefoner.
Säljarens kompetens: 2
Säljarens bemötande: 3
Prisnivå: 4
Summa: 9
Telenor
Öppettider: Vard 10-19, lörd 10-17, sönd 11-17
Utbud (telefon): Medelstort
Utbud (operatör): Telenor
Pris:
K810: 3 999
N95: 6 999
W580: 3 195
U600: -
Nokia laddare: 245
Jabra: 995
Omdöme&betyg
Säljarnas kompetens: Har bra koll men snackar på lite väl mycket.
Säljarnas bemötande: Mer intresserade av att prata abonnemang än telefon.
Prisnivå: Dyrast på K810 och N95.
Säljarens kompetens: 4
Säljarens bemötande: 2
Prisnivå: 2
Summa: 8
Telia
Öppettider: Varierar beroende på ort
Utbud (telefon): Medelstort
Utbud (operatör): Telia
Pris:
K810: 3 695
N95: 6 695
W580: 3 195
U600: 3 395
Nokia laddare: 179
Jabra: 995
Omdöme&betyg
Säljarnas kompetens: Har bra koll och är informativa.
Säljarnas bemötande: Lugna och stressar inte kunderna mot ett köp.
Prisnivå: Ligger över medel eller högt på flera av telefonerna.
Säljarens kompetens: 4
Säljarens bemötande: 4
Prisnivå: 2
Summa: 10
Tre
Öppettider: Vard 10-19, lörd 11-17, sönd 11-17
Utbud (telefon): Litet i butiken
Utbud (operatör): Tre
Pris:
K810: 3 395
N95: 5 999
W580: -
U600: -
Nokia laddare: 179
Jabra: -
Omdöme&betyg
Säljarnas kompetens: Varierande kunskapsnivå.
Säljarnas bemötande: Ganska säljinriktade och inte alltid så intresserad av att prata om telefonens funktioner även om man har kunskap om dessa.
Prisnivå: Ganska låga priser, men har bara två av telefonerna i testet.
Säljarens kompetens: 3
Säljarens bemötande: 2
Prisnivå: 3
Summa: 8
Computer City
Öppettider (kundtjänst):Vardagar 9-19
Tid för mejlsvar:Ingen mejlkontakt
Utbud (telefon):Litet
Utbud (operatör):Tele2, Telenor och Tre
Betalsätt:Kontant eller kort vid uthämtning eller hemleverans
Leverans/Fraktalternativ:Postens postpaket eller hempaket
Supportåtaganden:Support via telefon
Pris:
K810:-
N95:5 448
W580:-
U600:-
Nokia laddare:199
Jabra:-
Omdöme&betyg:Webbplats:Lättnavigerad och bra information om telefoner.
Kundtjänst:Ingen mejlkontakt och telefonkundtjänsten hänvisar till varuhus.
Prisnivå:Endast en telefon med i testet men bra pris på den.
Webbplats:4
Kundtjänst:1
Prisnivå:4
Summa9
Dustin
Öppettider (kundtjänst):Vardagar 8-17
Tid för mejlsvar:22 tim 39 min
Utbud (telefon):Stort
Utbud (operatör):Telia
Betalsätt:Postförskott, kort eller internetbank
Leverans/Fraktalternativ:Postens postpaket eller hempaket
Supportåtaganden:-
Pris:
K810:2 995
N95:6 595
W580:2 675
U600:-
Nokia laddare:175
Jabra:1 095
Omdöme&betyg:Webbplats:Överskådlig, lätt att hitta och bra information.
Kundtjänst:Mejlsvar som säger att de inte kan rekommendera produkter.
Prisnivå:Lite över medelpriser.
Webbplats:4
Kundtjänst:2
Prisnivå:3
Summa9
Elgiganten
Öppettider (kundtjänst):Vardagar 9-19, lördagar 10-15
Tid för mejlsvar:13 min
Utbud (telefon):Stort
Utbud (operatör):Glocalnet, Tele2, Telenor och Telia
Betalsätt:Kort eller postförskott
Leverans/Fraktalternativ:Brev, postpaket eller hemleverans
Supportåtaganden:Via telefon
Pris:
K810:2 719
N95:5 369
W580:Säljs med tillbehör
U600:2 790
Nokia laddare:199
Jabra:-
Omdöme&betyg:Webbplats:Lättnavigerad och tydlig.
Kundtjänst:Mycket snabbt och bra mejlsvar.
Prisnivå:Näst lägst priser i webbtestet.
Webbplats:4
Kundtjänst:5
Prisnivå:5
Summa14
Expert
Öppettider (kundtjänst):Vardagar 9-18
Tid för mejlsvar:72 tim 34 min
Utbud (telefon):Stort
Utbud (operatör):Tele2, Telenor och Telia
Betalsätt:Kort eller internetbank
Leverans/Fraktalternativ:Postpaket, hemleverans eller uthämtning i butik
Supportåtaganden:Via telefon
Pris:
K810:2 890
N95:6 090
W580:Opertörslåst
U600:2 990
Nokia laddare:159
Jabra:-
Omdöme&betyg:Webbplats:Enkel och lättmanövrerad
Kundtjänst:Bra mejlsvar och ursäkt för att det tog lång tid
Prisnivå:Strax under medelpriser.
Webbplats:4
Kundtjänst:4
Prisnivå:3
Summa11
Inwarehouse
Öppettider (kundtjänst):Vardagar 8-17
Tid för mejlsvar:19 tim 32 min
Utbud (telefon):Stort
Utbud (operatör):Säljer inga abonnemang
Betalsätt: Postförskott, internetbank eller faktura
Leverans/Fraktalternativ:Brev, postpaket, hemleverans och avhämtning i butik.
Supportåtaganden:Hänvisar i första hand till tillverkare, annars via telefon
Pris:
K810:2 990
N95:5 990
W580:2 690
U600:2 990
Nokia laddare:-
Jabra:1 090
Omdöme&betyg:Webbplats:Enkel med mycket information om köpvillkor.
Kundtjänst:Hyggligt mejlsvar. Prisnivå:Strax under genomsnittliga priser.
Webbplats:5
Kundtjänst:3
Prisnivå:3
Summa11
Katshing.se
Öppettider (kundtjänst):8.30-16
Tid för mejlsvar:3 tim 42 min
Utbud (telefon):Mycket stort
Utbud (operatör):Tele2, Telenor, Telia och Tre
Betalsätt:Kort, internetbank, postförskott, förskottsbetalning via postgiro
Leverans/Fraktalternativ:Brev eller postpaket
Supportåtaganden:Via telefon eller chatt
Pris:
K810:2 699
N95:5 365
W580:Säljs endast i paket
U600:2790
Nokia laddare:154
Jabra:1 031
Omdöme&betyg:Webbplats:Enkel och mycket tydlig information.
Kundtjänst:Ganska snabbt och mycket utförligt mejlsvar.
Prisnivå:Lägst priser i testet
Webbplats:5
Kundtjänst:5
Prisnivå:5
Summa15
Komplett.se
Öppettider (kundtjänst):Har ingen kundtjänst
Tid för mejlsvar:Svarar inte på "utbildningsärenden"
Utbud (telefon):Stort
Utbud (operatör):Säljer inga abonnemang
Betalsätt:Kort, postförskott, internetbank, faktura (företag)
Leverans/Fraktalternativ:Postpaket, företagspaket, hempaket
Supportåtaganden:Via telefon eller e-post
Pris:
K810:3 090
N95:5 995
W580:2 695
U600:2 990
Nokia laddare:195
Jabra:-
Omdöme&betyg:Webbplats:Litet svårnavigerat, men informationen finns
Kundtjänst:Erbjuder bara support, svarar inte på frågor av "utbildningstyp".
Prisnivå:Något över medel.
Webbplats:3
Kundtjänst:1
Prisnivå:3
Summa7
Onoff
Öppettider (kundtjänst):Vardagar 8-20, lördagar 10-17, söndagar 11-17
Tid för mejlsvar:Inget svar på fyra arbetsdagar
Utbud (telefon):Stort
Utbud (operatör):Glocalnet, Telenor och Telia
Betalsätt:Kort, postförskott eller internetbank
Leverans/Fraktalternativ:Postpaket
Supportåtaganden:Via telefon eller e-post
Pris:
K810:2 750
N95:5 499
W580:2 490
U600:2 990
Nokia laddare:189
Jabra:-
Omdöme&betyg:Webbplats:Enkel och lättsökt. Hittar all info jag behöver.
Kundtjänst:Svarar inte på mejl på fyra arbetsdagar men bra svar när jag ringer upp.
Prisnivå:Låga priser på samtliga modeller.
Webbplats:4
Kundtjänst:3
Prisnivå:4
Summa11
PC City
Öppettider (kundtjänst):Måndag-fredag 9-19, lördag 10-15.00
Tid för mejlsvar:Mer än två dygn
Utbud (telefon):Medelstort
Utbud (operatör):Säljer inga abonnemang
Betalsätt:Kort, postförskott, faktura (företag)
Leverans/Fraktalternativ:Brev, postpaket, företagspaket
Supportåtaganden:Via telefon, e-post eller butik
Pris:
K810:-
N95:-
W580:2 490
U600:2 849
Nokia laddare:129
Jabra:-
Omdöme&betyg:Webbplats:Telefoner som finns i sortiment dyker inte upp i sökning.
Kundtjänst:Svarar inte på mejlfrågor inom utsatt tid. Per telefon bra på modeller men dåliga på teknik.
Prisnivå:Medel.
Webbplats:2
Kundtjänst:3
Prisnivå:3
Summa8
Phone House
Öppettider (kundtjänst):Vardagar 9-18
Tid för mejlsvar:Inget svar på fyra arbetsdagar
Utbud (telefon):Stort
Utbud (operatör):Tele2, Telenor och Telia
Betalsätt:Kort eller postförskott
Leverans/Fraktalternativ:Brev eller postpaket
Supportåtaganden:Via e-post eller telefon
Pris:
K810:3 399
N95:5 999
W580:3 249
U600:3 899
Nokia laddare:299
Jabra:1 299
Omdöme&betyg:Webbplats:Bra och enkel att använda.
Kundtjänst:Inget mejlsvar på fyra arbetsdagar. Hyfsat svar på telefon.
Prisnivå:Över medel på samtliga modeller.
Webbplats:4
Kundtjänst:3
Prisnivå:2
Summa9
SIBA
Öppettider (kundtjänst):Vardagar 9-19
Tid för mejlsvar:Inget svar på fyra arbetsdagar
Utbud (telefon):Stort
Utbud (operatör):Tele2 och Tre
Betalsätt:Kort, postförskott och faktura
Leverans/Fraktalternativ:Postens postpaket eller hempaket
Supportåtaganden:Föreslår i första hand tillverkarens support, annars via telefon
Pris:
K810:2 748
N95:5 448
W580:-
U600:3 490
Nokia laddare:199
Jabra:-
Omdöme&betyg:Webbplats:Lättanvänd och tydlig. Villkor för köp lätta att hitta.
Kundtjänst:Svarar inte på mejl på fyra arbetsdagar. Hyfsade svar på telefon.
Prisnivå:Strax under medelpris.
Webbplats:4
Kundtjänst:2
Prisnivå:3
Summa9
Netonnet
Öppettider (kundtjänst):Vardagar 8.30-18
Tid för mejlsvar:4 tim 31 min
Utbud (telefon):Stort
Utbud (operatör):Tele2, Telia och Tre
Betalsätt:Kort, internetbank, postförskott eller kontant vid leverans
Leverans/Fraktalternativ:Brev, hempaket och postpaket.
Supportåtaganden:Hänvisar till tillverkare men svarar även på frågor via telefon
Pris:
K810:2 790
N95:5 990
W580:2 690
U600:3 490
Nokia laddare:199
Jabra:-
Omdöme&betyg:Webbplats:Enkel och tydlig med bra information.
Kundtjänst:I mejl svarar de att jag ska titta på deras hemsida för att få svar på frågor.
Prisnivå:Låga priser utom på N95 som ligger på medelpris.
Webbplats:4
Kundtjänst:2
Prisnivå:4
Summa10
Tele 2
Öppettider (kundtjänst):Måndag-torsdag 8.30-17, fredag 8.30-16
Tid för mejlsvar:Inget svar på fyra arbetsdagar
Utbud (telefon):Medelstort
Utbud (operatör):Tele2
Betalsätt:Kort eller postförskott
Leverans/Fraktalternativ:Brev eller postpaket
Supportåtaganden:Hänvisar till tillverkare
Pris:
K810:2 701
N95:5 795
W580:2 425
U600:-
Nokia laddare:120
Jabra:-
Omdöme&betyg:Webbplats:Lättnavigerad och bra information.
Kundtjänst:Inget mejlsvar på fyra arbetsdagar. Okej svar på telefon.
Prisnivå:Låga priser på alla modeller.
Webbplats:4
Kundtjänst:2
Prisnivå:4
Summa10
Telenor
Öppettider (kundtjänst):Vardagar 8-21, helger 9-18
Tid för mejlsvar:22 tim 24 min
Utbud (telefon):Medelstort
Utbud (operatör):Telenor
Betalsätt:Kort, internetbank eller postförskott
Leverans/Fraktalternativ:Brev eller postpaket
Supportåtaganden:-
Pris:
K810:3 999
N95:6 999
W580:3 195
U600:-
Nokia laddare:245
Jabra:-
Omdöme&betyg:Webbplats:Lättnavigerad och informativ. Lite oklart om telefonerna är operatörslåsta.
Kundtjänst:Hyfsat mejlsvar men ganska många hänvisningar till tillverkare.
Prisnivå:Höga priser på samtliga modeller.
Webbplats:3
Kundtjänst:3
Prisnivå:2
Summa8
Telia
Öppettider (kundtjänst):Vardagar 8-21, helger 9-17
Tid för mejlsvar:49 tim
Utbud (telefon):Medelstort
Utbud (operatör): Telia
Betalsätt:Postförskott
Leverans/Fraktalternativ:Brev eller postpaket
Supportåtaganden:Guider på nätet eller telefonsupport
Pris:
K810:3 195 operatörslåst
N95:6 295
W580:2 695
U600:3 295
Nokia laddare:199
Jabra:-
Omdöme&betyg:Webbplats:Ganska mycket klickande för att hitta rätt men informationen finns.
Kundtjänst:Kort mejlsvar hänvisar frågor till butik.
Prisnivå:Ganska höga priser på flera modeller.
Webbplats:3
Kundtjänst:2
Prisnivå:2
Summa7
Tre
Öppettider (kundtjänst):Dygnet runt
Tid för mejlsvar:Inget svar på fyra arbetsdagar
Utbud (telefon):Medelstort
Utbud (operatör):Tre
Betalsätt:Kontant vid uthämtning på posten
Leverans/Fraktalternativ:Uthämtning på posten
Supportåtaganden:-
Pris:
K810:3 294 operatörslåst
N95:5 894
W580:-
U600:-
Nokia laddare:179
Jabra:-
Omdöme&betyg:Webbplats:Lite svårt att hitta rätt och ganska lite information om köp.
Kundtjänst:Inget mejlsvar på fyra arbetsdagar. Korta svar via chatt.
Prisnivå:Medelpriser men bara två telefoner med i testet.
Webbplats:2
Kundtjänst:2
Prisnivå:3
Summa7
1. Köpte du din förra mobil i butik eller på nätet?
2. Brukar du ta hjälp av en säljare för att välja mobil?
3. Vad avgör vilken mobil
du kommer att köpa?
Lena Lundman, 42 år, med dottern Sonia
1. I en telefonbutik.
2. Nej, jag kollar på nätet och i olika butiker tills jag bestämt mig.
3. Priset förstås, och att den är vikbar och liten.
Tuva Holmlander, 17 år
1. Jag köpte den på nätet, men jag föredrar butik för då får man bättre hjälp.
2. Ja, jag brukar prata med säljarna, de har bra koll på telefonerna
3. Den ska vara snygg och ha nya funktioner så att den inte blir gammal på en månad.
Cecilia Fung, 39 år
1. Jag fick den genom jobbet och hämtade i butik.
2. Nej, jag har bestämt modell, storlek och färg innan jag går hit.
3. Den ska vara snygg, behändig, lätt att bära och ha radio.
Petter Jonsson, 29 år
1. Jag fick den på jobbet.
2. Nej, jag kollar upp dem på nätet, är mest i butiken för att se hur stora de är i verkligheten.
3. Jag vill ha gps, mest som en kul grej.