-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
-
PLUS
Krönika: Hoppet lever – IOS och Android kan visa innovationskraft
-
PLUS
Mobil svarar: Airtag-alternativ, mobil för hörapparat, Sony Xperia och bäst från Google
-
PLUS
Krönika: Sonys resa från störst till obefintlig
-
PLUS
28 mobilabonnemang för under 200 kronor i månaden
-
PLUS
Krönika: Mobilen halkade och störtade ner i asfalten
-
PLUS
I stället för Gmail: Bättre e-post i mobilen
Tuff start för Apples AI-högtalare
Uppgifter: Homepod säljer sämre än väntat

Apples AI-högtalare Homepod har inte blivit den succé som Apple hade hoppats på, och nu kommer uppgifter om att man dragit in beställningar från tillverkaren Inventec, samtidig som flera butiksanställda vittnar om stora lager med osålda enheter.
Det är affärspublikationen Bloomberg som kommer med uppgifterna om Apples Homepod, en AI-högtalare som kom ganska sent in i matchen och som utan tvekan är en konkurrent till både Google Home och Amazon Echo, även om Apple hävdar att så icke är fallet. Homepod bjuder förvisso på ett bättre ljud än de två övriga, men är också avsevärt dyrare och har en erkänt dålig AI-assistent ombord i form av Siri. Den kombinationen har enligt Bloomberg tydligen visat sig ha en avskräckande effekt på konsumenterna. Flera anställda i Apples butiker vittnar nämligen om att lagren är fulla av osålda Homepod-enheter, och samtidigt kommer uppgifter från personer med insyn i saken som hävdar att Apple ställt in flera beställningar från Homepod-tillverkaren Inventec.
Såg bra ut initialt
Kort efter att Homepod släpptes, vilket ännu bara skett på ett fåtal marknader, så såg det rätt bra ut. I USA tog man snabbt tio procent av AI-högtalarmarknaden, primärt till följd av ett stort intresse vid förhandsbokningarna. Men sedan enheten släpptes till butiksförsäljning har man tappar rejält, uppger analysfirman Slice. Butiksanställda i USA uppger att vissa butiker säljer färre än 10 Homepod-enheter om dagen. Apple-analytikern Shannon Cross säger att den uteblivna framgången sannolikt handlar om bristfällig funktionalitet och att enheten är så hårt knuten till Iphone. När Homepod kan tänkas bli aktuell på den svenska marknaden är oklart.