-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
-
PLUS
Krönika: Hoppet lever – IOS och Android kan visa innovationskraft
-
PLUS
Mobil svarar: Airtag-alternativ, mobil för hörapparat, Sony Xperia och bäst från Google
-
PLUS
Krönika: Sonys resa från störst till obefintlig
-
PLUS
28 mobilabonnemang för under 200 kronor i månaden
-
PLUS
Krönika: Mobilen halkade och störtade ner i asfalten
-
PLUS
I stället för Gmail: Bättre e-post i mobilen
Rykten om ett fokus på enbart ett fåtal marknader
Uppgifter: Sony Mobile planerar personalnedskärningar med 50 procent

Inte mindre än 2 000 arbetstillfällen kommer att försvinna från Sonys mobilverksamhet fram till mars 2020. Det uppger källor till Nikkei Asian Review.
Sony har inte kommit med några officiella uppgifter, ej heller kommenterat saken. Men om man får tro källor till affärspublikationen Nikkei Asian Review så står mobilverksamheten hos den japanska elektronikjätten inför enorma personalnedskärningar. Enligt uppgifterna så ska 2 000 av de totalt 4 000 tjänsterna kapas. Beskedet kommer i kölvattnet av uppgifter om att Sony dels kommer att stänga sin smartphonefabrik i Peking och flytta verksamheten till Thailand, dels kommer att låta mobildivisionen gå upp i en gemensam ny division tillsammans med bolagets kamera- och tv-verksamheter. Enligt Nikkei så berörs Sony-anställda både i Japan och internationellt. Japanska anställda sägs få nya uppgifter inom företaget, något som däremot inte ska gälla anställda i Europa eller Kina. Nedskärningarna ska vara klara till mars nästa år.
Dessutom påstås Sony fokusera helt och hållet på försäljning Europa och östra Asien, medan man däremot kommer att begränsa sin närvaro i Sydostasien, till följd av den tuffa konkurrensen där. Sony har sett en brutal minskning av sin marknadsndel på smartphonesidan under de senaste åren. 2010 hade man en global marknadsandel på 3 procent, men idag är den nere på under 1 procent. Om uppgifterna stämmer så är det onekligen en oroväckande indikation för verksamheten. Att återta marknadsandelar med allt mindre resurserer lär sannolikt bli en stor utmaning.