Upprörda känslor när Lociloci tar betalt
Positioneringstjänsten Lociloci har upprört många av sina användare genom att slopa gratisabonnemanget och bli betaltjänst. Många av användarna har nu sagt upp sig från tjänsten.
I förra veckan skickade Lociloci ut sms och e-post till sina användare som idag är ungefär 16 000 till antalet. Tjänsten gör det möjligt att via webben eller mobiltelefonen se var kontakterna man godkänt befinner sig och antingen har man haft ett gratisabonnemang med ett begränsat antal positioneringar eller ett betalabonnemang för 7 kr per vecka med obegränsat användande. Det är det här som nu ska ändras.
Lociloci har i sms och e-post meddelat att alla användare, även om de är gratismedlemmar och aldrig har betalat för tjänsten från 10:e augusti betalar 5 kr per vecka för obegränsat användande. Det är det här som upprört användare och fått Konsumentverket att ifrågasätta Locilocis agerande i frågan.
- Ja det stämmer att många avregistrerat sitt konto. Ändå har vi fortfarande tusentals användare som betala för tjänsten och nya användare som tillkommer dagligen, säger Fredric Gunnarson på Lociloci till Mobil.
Han blev överraskad över de starka reaktioner som detta gav upphov till, men hade ändå räknat med att tappa användare när man bestämt sig för att göra tjänsten till en betaltjänst. Lociloci har varit i öppen och under test sedan nyår, men går nu över i skarpt läge.
- När vi startade Lociloci var det både ett socialt och tekniskt test, men nu har vi sett att det finns ett behov hos användarna för den här tjänsten, säger Fredric Gunnarson.
Det som användarna reagerade på var att de som haft tjänsten gratis nu var tvungna att avregistrera sig för att slippa betala, istället för att aktiv välja att teckna ett betalabonnemang.
När Mobil ringer upp Konsumentverket berättar juristen Mattias Grundström att de varit i kontakt med Lociloci i det här ärendet. Enligt Mattias Grundström och Konsumentverket är skillnaden stor på de avtal som används om en tjänst är gratis eller om den kostar pengar.
- För en tjänst som är gratis har användaren inga förpliktelser, medan en betaltjänst avtalar ömsesidiga åtaganden, säger Mattias Grundström.
Trots det har Konsumentverket inga planer på att agera mot Locilocis agerande.
- Nej, viktigast för Konsumenten i det här läget är att den som ovetandes blivit tecknad för tjänsten får sina pengar tillbaka och det har Lociloci uttryck att de ska lösa om någon klagar. Då har vi ingen anledning att agera ytterligare, säger Mattias Grundström på Konsumentverket.
En del i missnöjet från användarna tror Fredric Gunnarson på Lociloci är att användare uppfattat att det sms man måste skicka för att avanmäla sig skulle kosta pengar, men han poängterar att det inte kostar mer än ett vanligt sms.
En risk för Lociloci är att de som väljer att betala tappar många av sina kontakter när dessa säger upp sitt abonnemang och att även de som betalar därmed upplever ett utarmat värde av tjänsten.
Fredric Gunnarson planer framöver är att vidareutveckla tjänsten och lägga till fler funktioner för de som väljer att vara kvar som betalande medlemmar. Positioneringen kostar pengar och man är beroende av att ta betalt för att kunna driva tjänsten fortsättningsvis.
För att säga upp sitt abonnemang hos Lociloci ska man skicka ett sms med orden LOCILOCI STOP till nummer 72311. Gör man inte det så konverteras abonnemanget oavsett om man har gratisabonnemanget eller dagens Pro-abonnemang för 7 kr per vecka till ett abonnemang för 5 kr per vecka med fria positioneringar.
Lociloci användes när man meddelade om prishöjningen för gratisabonnemangen av 16 000 användare.
Fredric Gunnarson ger exempel på användningsområden från nuvarande användare - allt från en bror som varit försvunnen till spårning av stulna mobiler. Men främst riktar sig Locilocis abonnemang med en fast kostnad per vecka till den som vill ha koll på var hela kompisgänget finns.
Konkurrerande positioneringstjänster som Friendfinder (finns hos Telia, Telenor och Tre) tar två kronor per positionering och det blir snabbt väldigt dyrt om man ska göra många positioneringar.
Google har positioneringstjänsten Latitude i sitt mobila Google Maps som är gratis, men det kräver att du och de du söker har programmet aktivt och är därmed mer begränsat.