-
PLUS
Prisvärda mobiler, Swedbank, problemlösning, Xiaomi 15 Ultra och mer – Mobil ger svar
-
PLUS
Krönika: Därför kan vi förvänta oss en ny Windows-telefon - del 2
-
PLUS
Krönika: Därför kan vi förvänta oss en ny Windows-telefon
-
PLUS
Krönika: Bra jobbat! Du har simmat 1 meter – se alla uppgifter om ditt träningspass här
-
PLUS
Airpods: 11 tips för att hitta okända funktionerna och lösa vanliga problem
-
PLUS
Googles Pixel 10-lansering på djupet
-
PLUS
Krönika: När AI behöver en ständig övervakare
-
PLUS
Långtidstest: Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Krönika: När AI meckar med våra bilder utan att vi bett om det
-
PLUS
Allt du behöver veta om mobilens skärm
Oklar omfattning
Växelfel stoppar röstsamtal för kunder hos Telenor och Vimla

Användare hos Vimla har hört av sig till Mobil och rapporterat om problem att ta emot samtal. Nu vet vi vad orsaken är.
Telenor har drabbats av ett fel i en av sina växlar. Mikko VIitala som är presschef på Telenor bekräftar att växeln hanterar rösttjänster i bolagets nät och att felet orsakar störningar relaterade till samtal. Från kunder hos Vimla, som ägs av Telenor och använder Telenors nät har vi på Mobil fått rapport om att det går att ringa samtal, men inte ta emot samtal. Det här vittnas det även om på Vimlas forum för de egna kunderna. Där har dock Vimla inte rapporterat om orsaken eller när problemet kan vara löst.
Mikko Viitala, presschef på Telenor säger till Mobil att de just nu inte har några uppgifter om exakt hur många kunder som är drabbade, men säger att problemen drabbar kunder i olika delar av landet.
– Vi jobbar för fullt med att få allt att fungera som vanligt igen, säger han.
Uppdatering: På Telenors hemsida meddelas i driftstatus att problemet sedan klockan 15.30 på fredagen ska vara löst.